Announcement

Collapse
No announcement yet.

Parallell lading VS. Serie lading

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Quadrocopter View Post
    En "hun DEANS" med isolerte loddepunkter over de pluggene som ikke er i bruk kan være en fordel - husk at når du kobler inn et batteri så vil alle han pluggene være live og kortslutter en av ledingene med han DEANS (toppen av T'en) med en annen (stolpen i T'en) så er det samme effekt som å kortslutte batteriet!

    Disse er fine å isolere med:

    Error Page | eBay
    EF 60" Edge. Torque.
    EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
    3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
    CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
    Multiplex FunCub XL on floats.
    Jeti DS-16

    Comment


    • #17
      hvorfor ville du ikke brukt sukkerbit?lengden på ledningene er for lange ja..
      Ronny Andreassen
      Sunndal/Vinnu
      Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
      3DHs 33" EPP
      JR 9303 2,4

      Comment


      • #18
        Originally posted by ronnynorge View Post
        hvorfor ville du ikke brukt sukkerbit?lengden på ledningene er for lange ja..
        Liker aldri ting som skrues fast - har dårlig erfaring med "sukkerbiter" på multi-kordel kabel med at skruen kutter kordelene og at det aldri blir 100% kontakt - "keep it simple", desto færre ledd desto mindre mulighet for at noe skal feile - lodding holder alltid - en gang loddet alltid loddet

        Comment


        • #19
          Det skrives ofte at man må passe på å koble korrekt. Hva er problemet med dette? Dersom man har ladekabel som er loddet korrekt og balansebordet er korrekt satt opp. Hva kan man gjøre feil? Er det en spesiell rekkefølge dette skal kobles sammen i?
          Ørjan Pettersen
          Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

          Comment


          • #20
            Originally posted by orjanp View Post
            Det skrives ofte at man må passe på å koble korrekt. Hva er problemet med dette? Dersom man har ladekabel som er loddet korrekt og balansebordet er korrekt satt opp. Hva kan man gjøre feil? Er det en spesiell rekkefølge dette skal kobles sammen i?
            Ved serie ladning er det ekstremt viktig å få rekkefølgen på batteriene riktig!

            De fleste nye ladere har et balansering tilkoblings kort som gir mulighet til å balansere i serie og parallell. Brukes dette ved parallell lading så kan men sette balanserings kontakten i feil plugg noe som kan forårsake kortslutting.

            For de fleste er dette enkelt å går greit men det er fullt mulig å gjøre feil i et "mandag morra" øyeblikk selv om du er en guru og da blir det fryktelig varmt en eller annen plass, noe som kan være fatalt siden mange av dagens batterier er store og disse gir fra seg mye effekt!

            Har du en rutine og et ryddig oppsett så minimaliseres feilmulighetene.

            Comment


            • #21
              Så muligheten for feil går på at man f.eks. kobler i parallell i stedet for i serie som man skulle?

              Dersom man f.eks. skal lade i serie, er det noen spesiell rekkefølge ting skal kobles til i da? Som f.eks. først alle balanseringspluggene med start på pin en, så alle hovedkablene med start på batteriet som er koblet til på pin en på balanseringsbrettet? Eller er dette mer vilkårlig så leng man kobler til på korrekt plass på balanseringsbrettet?

              Er det mulig å lade både i parallell og serie samtidig? Som i at man har seks like 2S pakker der tre og tre kobles sammen i serie til en 6S pakke, for så å lade de to 6S pakkene i parallell?
              Ørjan Pettersen
              Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

              Comment


              • #22
                Originally posted by orjanp View Post
                Så muligheten for feil går på at man f.eks. kobler i parallell i stedet for i serie som man skulle?
                ja, det er en mulighet for feilkobling.

                Dersom man f.eks. skal lade i serie, er det noen spesiell rekkefølge ting skal kobles til i da? Som f.eks. først alle balanseringspluggene med start på pin en, så alle hovedkablene med start på batteriet som er koblet til på pin en på balanseringsbrettet? Eller er dette mer vilkårlig så leng man kobler til på korrekt plass på balanseringsbrettet?
                iCharger har f.eks informasjon om dette på hjemmesiden under RCG se "Connection Sequence"
                Hva andre produsenter gjør vet jeg ikke med sjekk hjemmesidene deres for info.

                Er det mulig å lade både i parallell og serie samtidig? Som i at man har seks like 2S pakker der tre og tre kobles sammen i serie til en 6S pakke, for så å lade de to 6S pakkene i parallell?
                Jepp - ingen problemer, bare hold tunga rett i munnen når du kobler sammen!
                Last edited by Quadrocopter; 06-01-10, 17:38.

                Comment


                • #23
                  Tenkte jeg skulle gjøre et forsøk med serielading av to 4S 2200MAh battrier.

                  Gikk til innkjøp av en iCharger 208B.

                  Kjøpte også balansebrett som på bilde en. Der skal jeg vel benytte de to 4S kontaktene?

                  Kjøpte også en ferdig seriekabel slik som på bilde to. Men problemet er at kabelen ikke så korrekt ut. Så jeg sjekket med bildet av kabelen. På bildet så går kabelen med klokka fra + til +, så fra - til +, og - til -. Men min kabel går fra + til +, - til -, og + til -. Utgangspunktet er nede med kontakten som kobles til laderen og starter med å følge den røde kabelen rundt.

                  Resultatet er at begge minus polene på batteriene kobles sammen, samt at begge pluss polene går til laderen. Er kabelen min loddet feil? Har valgt å ikke teste den ennå.

                  Ørjan
                  Attached Files
                  Ørjan Pettersen
                  Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                  Comment


                  • #24
                    Fin link som jeg fant igår. Serielading av 2x 2S lipo via 4S balanseport. Kjekt i disse indoor tider! Greit siden ikke HC har andre enn 6S til 2x 3S. (enda)
                    Bestilte her igår, og sjekket ut med Paypal. Da trenger man ikke opprette bruker hos disse. 6 dollar inkl. frakt!

                    Charger Lipo Battery 4S to 2 x 2S Twins adapter

                    http://www.ecpower.com.hk/index.php?...roducts_id=244

                    Kan ikke stille garanti for siden, men tok risken for 6 dollar....
                    Med vennlig hilsen
                    Johannes Gjessing GMFK
                    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by orjanp View Post
                      Tenkte jeg skulle gjøre et forsøk med serielading av to 4S 2200MAh battrier.

                      Gikk til innkjøp av en iCharger 208B.

                      Kjøpte også balansebrett som på bilde en. Der skal jeg vel benytte de to 4S kontaktene?

                      Kjøpte også en ferdig seriekabel slik som på bilde to. Men problemet er at kabelen ikke så korrekt ut. Så jeg sjekket med bildet av kabelen. På bildet så går kabelen med klokka fra + til +, så fra - til +, og - til -. Men min kabel går fra + til +, - til -, og + til -. Utgangspunktet er nede med kontakten som kobles til laderen og starter med å følge den røde kabelen rundt.

                      Resultatet er at begge minus polene på batteriene kobles sammen, samt at begge pluss polene går til laderen. Er kabelen min loddet feil? Har valgt å ikke teste den ennå.

                      Ørjan

                      Hei, tror koblingen din er feil, men det kan sikker noen med litt mere peiling svare sikkert på. Men her er en god side med en del koblingsskjema: Error 404 - Script Asylum
                      Attached Files
                      EF 60" Edge. Torque.
                      EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
                      3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
                      CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
                      Multiplex FunCub XL on floats.
                      Jeti DS-16

                      Comment


                      • #26
                        Takk for linken.

                        Hvis man bytter om rød og sort på batteriet til høyre, stemmer det med min kabel.

                        Får kontakte TS og be dem sende en ny kabel med brev.

                        Ørjan...
                        Ørjan Pettersen
                        Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                        Comment


                        • #27
                          Legger ved et bilde som viser min kabel.
                          Attached Files
                          Ørjan Pettersen
                          Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                          Comment


                          • #28
                            Hva ønsker du og oppnå ved og lade dem i serie?
                            Jeg tror du har mer og hente ved å lade dem i parallell.
                            Det enklere og vil normalt gi raskere balansering.

                            Les julez sin tråd som det er referert til i post 4.
                            Det er viktig at du skjønner hva du gjør. Hvis du kobler feil så blir ting ødelagt.

                            Laderen din greier ikke 20A på 8s. Effekten er maks 350 W.
                            Det betyr at den greier(ca) 20A på 4s og 10A på 8S.
                            Kjetil
                            oops: . . ! . .

                            http://www.vingmfk.com

                            Comment


                            • #29
                              Ønsker å oppnå raskere lading, samt testing av lading av flere batterier samtidig.

                              Batteriene er på 2,2 A, så det skulle laderen klare fint på 8S. Og da får jeg ladet to batterier på samme tid som en.

                              Grunnen til at jeg gikk for serie og ikke parallell, var at TS hadde både balansebrett og kabel for lading i serie da jeg kjøpte laderen. Så for å teste kjøpte jeg like godt dem.

                              På hvilken måte er det enklere å lade i parallell?

                              Får man kjøpt ferdige kabler og balansebrett for parallell lading? Det er vel egentlig relativt lett å lage selv dersom man har kablene, men greit å ha muligheten.
                              Last edited by orjanp; 19-01-10, 11:44.
                              Ørjan Pettersen
                              Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                              Comment


                              • #30
                                Hei Ørjan,

                                Legger ved noen bilder som vier hvordan du skal koble opp for følgende konfigurasjoner:
                                2 i serie
                                3 i serie
                                2 i parallell

                                Det er en regel du må huske på når du lader i serie og den er følgende:

                                Ved serie ladning:
                                Dens sorte ledningen (-) som kommer i fra laderen skal kobles til det første batteriet, balanserings pluggen på dette batteriet skal inn i den første kontakten på balanserings modulen (dette er den pluggen som på ditt modul sitter nærmest den hvite streken, se "bilde Balansering serie")

                                så følger batteriene fortløpende etter på hoved kabelen og ut til venstre for den første pluggen på balanserings modulen.


                                Ved Parallell:

                                her spiller det ingen rolle med rekkefølgen du må bare passe på at alle balanseringspluggene sitter helt til venstre (mot den hvite stripa) på balansering modulen
                                Håper dette og bildene forklarer hva du skal gjøre
                                Attached Files
                                Last edited by Quadrocopter; 19-01-10, 12:28.

                                Comment

                                Working...
                                X