Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan lade to Lipo pakker samtidig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan lade to Lipo pakker samtidig?

    Har kjøpt to Turnigy 5s 5000mah batterier og tenkte å lade dem samtidig. Har en lader som tar inntil 12celler. Skal jeg koble batteriene i serie eller i parallell? Finner ikke noe om det i instruksjonsboka....
    Stig-Arne Isaksen

    Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
    Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
    Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

  • #2
    Kommer an på laderen og hvordan pakkene brukes, hver for seg eller i serie. Hver for seg = parallel. Klarer laderen ladestrømmen er parallel det sikreste, Ved parallel lading blir ladestrømmen ved 1C doblet.
    Fred Larssen

    Comment


    • #3
      Laderen heter Mega Power Infinity 960SR Og har en ekstern balanserer med to balanseringsbrett som man kan koble inntil to seks cellers pakker til.
      Den leverer 10A max. (180watt). Batteriene skal brukes i serie i en warbird jeg har. Så jeg gjør ikke noe galt hvis jeg kobler batteriene i serie før jeg kobler dem til laderen? Da blir det vel som ett ti cellers batteri liksom? Og jeg tenkte å lade med 1C (5A).
      Stig-Arne Isaksen

      Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
      Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
      Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

      Comment


      • #4
        Spørs nok om du klarer å lade med 5A med laderen din. Allerede når cellene er "tomme" vil du trenge 185W effekt, og når cellene nærmer seg fulle vil du trenge litt over 210W (+ effekttap) for å lade med 5A.

        Comment


        • #5
          Jeg får bare se om det går.... Får bare justere ned effekten litt om det ikke går. Tar bare lengre tid.....
          Men jeg vet ennå ikke om jeg kan lade i serie....
          Stig-Arne Isaksen

          Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
          Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
          Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

          Comment


          • #6
            Hei


            Lading i serie har bare noe for seg når pakkene her helt lik lade status og har lik mah.
            Hvis ladestatus er litt forskjellig må balanseringen jevne det ut. Det tar lang tid.

            Lading i prarallell kan bare bare brukes når det er likt antall celler på pakkene.
            Om pakkene har litt forsjellig ladestatus så jevner det seg fort ut.

            I ditt tilfelle tror jeg ladetiden blir omtrent den samme. Men jeg synes at parallell lading generelt er mer fleksibelt.

            Les starten av denne tråden.
            On the topic of parallel charging of Lixx / PB packs. - RC Groups
            Kjetil
            oops: . . ! . .

            http://www.vingmfk.com

            Comment


            • #7
              Pakkene mine er identiske og har nøyaktig samme spenning i alle cellene, så da lader jeg bare i serie?
              Blir det tøffere for laderen å lade i serie kontra i parallell?
              Stig-Arne Isaksen

              Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
              Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
              Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

              Comment


              • #8
                Tror ikke det spiller noen særlig rolle for laderen din.
                Du kommer til og presse den opp til ca. maks effekt uansett hvordan du kobler.

                Pass på at den får nok kjøling.
                Hvis du har et power med regulerbar spenning setter du den til nesten max av det laderen vil ha.
                De fleste ladere yter litt bedre når spennigen ligger opp mot max.
                Kjetil
                oops: . . ! . .

                http://www.vingmfk.com

                Comment


                • #9
                  Om du lader 2x5 celler på 10 Ah i parallell eller 10 celler på 5 Ah i serie, så er det samme jobben for laderen. Mulig balanseringskretsen får litt mer å gjøre, men det avhenger av cellene dine (hvor godt balanserte de er).
                  Skal du lade i serie, er det viktig at du kobler riktig. Kobler du balanseringskablene i feil rekkefølge får du kortslutning.
                  Lars Henrik Kjølberg

                  http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                  Klubber:
                  Jets of Norway
                  Nittedal modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by kjetilmh View Post
                    Tror ikke det spiller noen særlig rolle for laderen din.
                    Du kommer til og presse den opp til ca. maks effekt uansett hvordan du kobler.

                    Pass på at den får nok kjøling.
                    Hvis du har et power med regulerbar spenning setter du den til nesten max av det laderen vil ha.
                    De fleste ladere yter litt bedre når spennigen ligger opp mot max.
                    Jeg har et 20A powersupply uten mulighet til å regulere spenningen så jeg regner med laderen trekker ut det den trenger...
                    Stig-Arne Isaksen

                    Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                    Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                    Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by larshkj View Post
                      Om du lader 2x5 celler på 10 Ah i parallell eller 10 celler på 5 Ah i serie, så er det samme jobben for laderen. Mulig balanseringskretsen får litt mer å gjøre, men det avhenger av cellene dine (hvor godt balanserte de er).
                      Skal du lade i serie, er det viktig at du kobler riktig. Kobler du balanseringskablene i feil rekkefølge får du kortslutning.
                      Det står master og slave på de to inngangene til balanseringsenheten så jeg tipper master skal plugges i først...eller?
                      Først balanseringspluggene og så hovedledningene?
                      Stig-Arne Isaksen

                      Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                      Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                      Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                      Comment


                      • #12
                        Se dette diagrammet for riktig kobling av balaseringskontaktene.
                        Attached Files
                        Lars Henrik Kjølberg

                        http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                        Klubber:
                        Jets of Norway
                        Nittedal modellflyklubb

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by P-51D_OLD_CROW View Post
                          Det står master og slave på de to inngangene til balanseringsenheten så jeg tipper master skal plugges i først...eller?
                          Først balanseringspluggene og så hovedledningene?
                          Hvor balanseringskontaktene skal stå er avhengig av hvordan batteriene er koblet til i ladeuttaket på laderen.
                          Ørjan Pettersen
                          Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                          Comment


                          • #14
                            Jeg kommer til å lade i serie. Dette fordi jeg også har to seriekoblede pakker i flyet mitt. Da lader jeg dem også i serie. Slipper ekstra lodding jeg uansett ikke er noe god på...

                            Bare les det lange innlegget til Quadrocopter, der det er lagt ved noen bilder:
                            ICharger 106B+ - (MFN) ModellflyNytt.no
                            Kristoffer Rosmo
                            Vingtor RC Klubb
                            Great Planes Super Sportster 40
                            SebArt Wind S110
                            Clik 2.0

                            Comment


                            • #15
                              Prøvde å lade batteriene i går, men laderen ville ikke "registrere" pakkene????
                              Fant dem liksom ikke..... Ble det for tøft for laderen kanskje?
                              Så jeg lada en og en pakke,da gikk det greit. Kanskje jeg er nødt til å lade i parallell?
                              Stig-Arne Isaksen

                              Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                              Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                              Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                              Comment

                              Working...
                              X