Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Cycle" batteri???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Cycle" batteri???

    Hva vil det si å "cycle" batteriet, og hvorfor bør man gjøre det??? Hvor mye Amper kan jeg sette opp som charge\discharge på min nimh 6v 2000mah batteripakke??
    Ole Kr Follstad

    BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
    PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
    EF Extra 300 60"
    EF Extra 300 104" Eme120
    GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
    ESM Bearcat, NGH 38cc
    Phoenix p51D Mustang, Dle55
    Phoenix K8b, 1:2,5 6m
    Hangar 9 Piper cub 1\4
    Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

  • #2
    Jeg cycler batteriene for å vite om dem er i bra stand. Om dem har forandret seg siden "sist".

    Mine Eneloop celler discharger jeg med 3-400 mAh og Lader med 500mAh.

    Du trenger ikke gjøre det vær gang di skal lade batteriene, men en gang innimellom for å sjekke status på pakka.
    Du kan da lese ut på laderen hvor mye den har klart å tappe fra batteriet, og hvor mye som den har ladet inn på batteriet.
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • #3
      som regel så har alle nimh eller nica batteri godt av å cycle, vist man kjører flere cyle så kan man oppdage at batteriene blir "friskere"

      Det jeg mener med det er at dem tar flere milliamp per lading.

      Når da gjelder å lade batteriene så er det jo forskjellig hva hvert enkelt batteri tåler, det samme gjelder jo når man skal tappe dem, men jo mindre Ampere du bruker jo bedre har batteriene det, men å gå under 0.5A er vel ingen vits.

      Jeg bruker å kjøre alt fra 0.5-1.5A på di minste pakkene og så kjører jeg 10A på a123 batteriene. Og har du en lader som teller ampertimene så får du jo en god pekepinne på hvor gode batteriene dine er.
      Terje Vik

      Ingen ting er umulig - det tar bare Velig land tid...

      Comment


      • #4
        Husk bare å ikke lade ut batteriene til under 1,1 Volt per celle.
        Som nevnt tidligere er dette en fin måte å sjekke status til batteriene på.

        Comment


        • #5
          Takk for tips, da ble jeg litt klokere=) dvs at når batteripakken tar inn mindre mah etter lading vil det si at den begynner å bli dårligere. Greit å sjekke status på batteriene en gang i bland, både nye batterier og gamle. Jeg skal cycle noen nye nimh AA2000 mah 6v pakker jeg har kjøpt. Har satt charge til 2A og discharge til 1A... er det for mye, for lite, eller ok??? noen tommelfinge regel på hva man bør cycle på? 1c, 2c 3c?? kommer vel ann på hva slags pakke det er også men....
          Ole Kr Follstad

          BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
          PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
          EF Extra 300 60"
          EF Extra 300 104" Eme120
          GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
          ESM Bearcat, NGH 38cc
          Phoenix p51D Mustang, Dle55
          Phoenix K8b, 1:2,5 6m
          Hangar 9 Piper cub 1\4
          Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

          Comment

          Working...
          X