Unconfigured Ad

Collapse

Hvordan lade lipo? Hvilke kabler fra batteriet skal til laderen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • klaus
    • Feb 2010
    • 272

Det burde være mulig å gå en helt grei computer lader rett under 1000 lappen.

Det er greit å ha en lader som klarer 5a med passende balanseringsplugg for ditt batteri.

Den laderen du har klarer ikke en gang lade ditt batteri på en time. Samt klarer ikke se noen balanseringsplugg på den.

Eks en imax b6ac + balanseringsbrett til ditt batteri et sted mellom 600-700 kan lades i veggen samt 12v Vær obs på at du ikke kjøper en 12v lader da du må kalkulere med strømforsyning i tillegg for å kunne lade hjemme på et fornuftig vis

Edit: Der var jeg på jobb så jeg slipper sitte på telefonen og hakke på mini taster, hovedgrunnen til at du trenger en computer lader er for å se hvor mye du fyller batteriet med på hver lading. Du må for guds skyld ikke tømme et lipo batteri, da får det serdeles kort levetid på batteriet (kamikaze batteri), 80% trekk fra maks kapasitet er det magiske tallet, det vil si hvis du med et full ladet batteri flyr og lader mere enn 1760 mah står du i fare for å skade batteriet ditt på 2200 mah.
    Vanlig å bruke de første flyturene korte og time dem nøyaktig for å se hvor mye du lader mot flytiden din for å finne en grei flytid du har på batteriet ditt med å bruke litt god gammeldags mattematikk Dette må du gjøre etterhvert du blir bedre også ettersom man har en tendens til å trekke mere strøm jo mere fancy stuff man driver med
    Last edited by klaus; 18-03-11, 09:16.
    Klaus Myrseth
    Compass 7HV FBL / 3D+ FBL / Atom 500 FBL

Team Manager - Team Compass Scandinavia

Comment

• Pjukern
      • Apr 2007
      • 119

Hmm så med et 2200mah batteri, så kan jeg bare bruke 440mah før jeg må lade på nytt?

Fikk forøvrig svar fra elefun igjen, de mener laderen min fungerer fint til dette batteriet..

Hei, Flightpower har to ulike balanseringsplugger. De nye som vi har på lager nå som jeg antar at du har bestilt :

3S 2200mAh - 30C - FlightPower Evo-Ultra Nano - elefun.no - Radiostyrt hobby

har XH-balanseringsplugg. Denne passer rett i denne laderen :

E-000152 / EK2-0851 Li-poly Lader 2/3celler - elefun.no - Radiostyrt hobby

Er batteriet ditt kjøpt før den nye serien kom har det FP balanseringsplugg og da passer det ikke. Da trenger du en slik overgang:
      Overgang fra TP/FP til XH balanseringsplugg 3S - elefun.no - Radiostyrt hobby

Så om du bare har hørt at det ikke passer, så er det feil ( ikke hør på hva folk sier )

Har du bestilt nytt batteri så passer det.

Ønsker du en ny lader som lader raskere, vil jeg anbefale denne :
      iMax B6AC Pro Balanseringslader 12/220V (50W) - elefun.no - Radiostyrt hobby
      Mvh
      Espen
      -----
      E-starter:
      Byggetråd

Comment

• klaus
        • Feb 2010
        • 272

Du kan bruke 1760 på et 2200 batteri, du har da 440 i sikkerhets buffer for å holde batteriet friskt

Jeg for min del bruker 70% regel siden jeg noen ganger flyr mye hardere enn normalt og da er jeg helt sikker.
        Klaus Myrseth

Comment

• Pjukern
          • Apr 2007
          • 119

Ok da misforstod jeg.
          Er det noen måte å se/måle hvor mye man har brukt? Eller må man ha en slik avansert/dyr lader?

Ser at noen av de som driver med FPV har mah teller på OSD, kan må få til dette på noen måte uten hele FPV oppsettet? f.eks en liten lcd skjerm ombord på flyet?
          Mvh
          Espen
          -----
          E-starter:
          Byggetråd

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Originally posted by Pjukern
            Hmm så med et 2200mah batteri, så kan jeg bare bruke 440mah før jeg må lade på nytt?.....
            Enten har Elefun kremmeren misforstått eller så vil han ikke forstå....

Man selger IKKE en LiPo lader uten balansering nå om dagen - og definitivt ikke i et kombi sett (sammen med et 2200mA batteri) til piloter som er ferske i hobbyen.

Du får hilse han å si til han at det er bedre å høre på folk på forumet enn en salgs kåt selger...

Men siden det ikke er noe gehør der nede så ta en tur innom SmallSize og sjekk hva de har der - du burde få en grei lader til til under 500 kroner.

Fant denne som er en grei "kom i gang" lader - tar du med batteriet som du har så får du en overgang til riktige plugger (hvis det trengs) eller så hjelper de deg sikkert med å "mekke" til noe som passer.
            De hjelper deg sikkert med en enkel demo hvordan du skal komme i gang å sette opp laderen for batteriet ditt også!

Laderen har 220V inntak så su slipper å handle noe mer stash, da er det bare å dra hjem å sette i gang med ladingen og komme seg ut å fly.

Litt trening - og du kommer til å elske denne hobbyen, ta gjerne en tur opp på Ekeberg sletta eller andre plasser de finnes folk som flyr så får du garantert "fly hjelp" hvis du skulle ønske det!
            Last edited by Quadrocopter; 18-03-11, 11:29.

Comment

• flarssen
              • Jan 2005
              • 1842

Ser at noen av de som driver med FPV har mah teller på OSD, kan må få til dette på noen måte uten hele FPV oppsettet? f.eks en liten lcd skjerm ombord på flyet?
              Det finnes loggere som kan vise brukt kapasitet, f.eks. Elogger fra Eagletree, men det koster jo litt det også.

Når det gjelder bruk av ballansekontakten så er det ikke slik at batteriet ditt tar fyr om pakken ikke ballanseres ved hver lading. Hovedpoenget er at laderen har mulighet for å overvåke alle cellespenningene under lading når ballansekontakten er tilkoblet en lader med støtte for dette. Dette vil hindre at noen celler overlades.
              Elefun har helt rett, laderen kan lade pakken din om du har god tid og pakken er OK og i ballanse, d.v.s. at alle cellene har tilnærmet samme spenning når den er fulladet. Slik ble Lipo batterier ladet i årevis, før noen fant ut at det burde være ballanseplugg på pakkene, og jeg regner med det var slik du ladet 2S pakken som ble levert med laderen den gang. Ulempen er at det kan gå galt om man lader en pakke hvor cellene ikke har samme ladestatus. Da vil en eller flere celler bli overladet.
              Det sikreste er derfor å investere i en nyere lader.
              Fred Larssen

Comment

• Pjukern
                • Apr 2007
                • 119

Da blir det ny lader, en 500kr sak hos elefun.
                ( iMax B6AC Pro Balanseringslader 12/220V (50W) )
                Nye kontakter, og overganger til balansering.

Takker for utrolig bra hjelp her!
                Mvh
                Espen
                -----
                E-starter:
                Byggetråd

Comment

• lowland
                  • Feb 2009
                  • 94

For å forsvare Elefun litt
                  Laderen fulgte med rtf pakka jeg kjøpte for noen år siden. den gang sammen med et 2cell lipo.

Comment

• klaus
                    • Feb 2010
                    • 272

Dette er det tryggeste og billigste alternativet for din del

Denne kan du også lade på 2C med og få lade tiden ned rundt 30 minutter + balansering isteden for noe over timen + balansering. Eagle tree er som sagt en logger som hjelper deg å se hvor mye du har brukt men der kryper prisen fort til mere enn den laderen som i tillegg gir deg raskere lade tid hehe. Vanskelig å slå den kombinasjonen

Lykke til videre, og ikke vær redd for å spørre, ingenting som er så kipt som å ødelegge noe bare for man ikke turte spørre.

Da blir det ny lader, en 500kr sak hos elefun.
                    ( iMax B6AC Pro Balanseringslader 12/220V (50W) )
                    Nye kontakter, og overganger til balansering.

Takker for utrolig bra hjelp her!
                    Klaus Myrseth

Comment

• Pjukern
                      • Apr 2007
                      • 119

Klarte ikke vente på elefun, så det ble en tur innom smallsize, fikk kjempegod hjelp der.
                      Så ble en lader til 550,- og alt jeg trenger av kontakter og overganger.

Satser på å få flydd litt til uka.
                      Mvh
                      Espen
                      -----
                      E-starter:
                      Byggetråd

Comment

Working...