Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva slags batteri benytter folk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Joda. Du er inne på rett spor
    I hangaren:

    SpeedFire F5B
    X-plane fra www.yuri-models.com
    Hawk F5B
    MiniHawk (2stk)
    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
    UM Stryker Q 180
    FPV Raptor
    EPO Cessna (156cm)

    Comment


    • #32
      Originally posted by jotto View Post
      På T-Rex 700 må jeg vel velge mellom 4500 eller 5500 mAh. Skulle gjerne hatt 5000.
      Du får vel 5300mAh pakker, de selger også disse her i norge gjennom rc-butikken.no for 990,- stykk, ikke helt skremmende. Vet det er plenty med folk som benytter disse på 550 og 700.

      Comment


      • #33
        Sjekk ut SKY-lipo også! Jeg bruker SKY 40/80C på "snille" applikasjoner. Veldig bra de også. Mer kompakt enn Turnigy Nano og holder høyere volt under belastning enn Hyperion 35C.
        I hangaren:

        SpeedFire F5B
        X-plane fra www.yuri-models.com
        Hawk F5B
        MiniHawk (2stk)
        3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
        UM Stryker Q 180
        FPV Raptor
        EPO Cessna (156cm)

        Comment


        • #34
          Originally posted by arhennie View Post
          For de som måtte tro at batteriene dytter strømmen inn i motoren så er det feil.
          Det som er viktig er at batteriene er i stand til å levere den strømmen som systemet behøver.
          Dersom ett system ikke bøver mer enn 25c av den batteriytelsen man har valgt så vil det ikke bli noe mere effekt om en benytter aldri så mye C. Batterier er og tyngre jo større C-rating man har, og dermed er det tull å sette på mer enn man behøver.
          Er enig med deg i teorien ja. Men jeg innbiller meg at batterier med høy C-rating har lavere indre motstand enn batterier med lav C-rating. Så et oppsett som klarer å dra 25c på et 30c batteri, klarer kanskje å dra 27c-28c (eksempel) med et 45c batteri på grunn av lavere indre motstand i batteriet på sistnevnte. Nå vet jeg ikke om dette er tilfellet, men har det inntrykket etter å ha flydd med 25c til 45c på min 4S Rave450. Eagletree loggeren viste også noe høyere strømtrekk på 45c enn 35c og 25c. Men det er vanskelig å konkludere med noe da det er mange variabler.
          Ørjan Pettersen
          Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

          Comment


          • #35
            Originally posted by orjanp View Post
            Er enig med deg i teorien ja. Men jeg innbiller meg at batterier med høy C-rating har lavere indre motstand enn batterier med lav C-rating. Så et oppsett som klarer å dra 25c på et 30c batteri, klarer kanskje å dra 27c-28c (eksempel) med et 45c batteri på grunn av lavere indre motstand i batteriet på sistnevnte. Nå vet jeg ikke om dette er tilfellet, men har det inntrykket etter å ha flydd med 25c til 45c på min 4S Rave450. Eagletree loggeren viste også noe høyere strømtrekk på 45c enn 35c og 25c. Men det er vanskelig å konkludere med noe da det er mange variabler.
            Uansett hvor mye du snur og vender på det så er det motoren som trekker strømmen. Du vil selvsagt merke at at bedre batterier gir deg mer ytelse. Men mitt poeng er at det er kun opp til et visst punkt. Når du har et batteri som kan levere alt motoren ber om så blir det ikke mer power om du putter på aldri så fete batterier.
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #36
              Det er ikke noe tvil om at det er motoren som trekker.

              Men dersom motoren klarer å trekke 25c fra et batteri på 35c, er det ikke sikkert at et batteri på 25c hadde gitt samme power, selv om det i teorien skulle gjøre det. Poenget mitt er at et 35c batteri på et oppsett som kun trekker 25c, ikke nødvendigvis er bortkastet, selv om det i teorien er det.

              Men som du sier, «opp til et visst punkt». Det er ikke sikkert at å gå fra 45c til 55c på et oppsett som trekker 25c vil gi noe økning i effekt.
              Ørjan Pettersen
              Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

              Comment


              • #37
                Originally posted by orjanp View Post
                Men som du sier, «opp til et visst punkt». Det er ikke sikkert at å gå fra 45c til 55c på et oppsett som trekker 25c vil gi noe økning i effekt.
                Det var poenget ja. Men mange kan virke som de tror det. I stikkontakten hjemme har du veldig mange "C" om man sier så. Men hårfønern blir ikke varmluftspistol av den grunn

                Men når du tester et nytt batteri med masse C og synes du får mer power så kan det jo godt hende at det rett og slett er det gamle batteriet ditt som begynner å forringes. Skal du finne ut av det må du teste flere nye batterier med ulik ytelse. Først da kan du se hvor heftig batteri du egentlig behøver.
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #38
                  Jo høyere C, jo lettere jobb er det for batteriet å levere de amp som motoren ( eller mer spesifikt propell*rpm) trenger. Mindre varmeutvikling og lengre levetid for batteriet er direkte resultat.

                  Edit: høyere amp ved høyere C på batteriet er en effekt av at gode batterier holder høyere spenning under belastning. Dette fører til høyere rpm og derav også flere ampere. Ser dere sammenhengen? Volt under belastning bestemmer rpm (V*kv*effektivitet på motor) og størrelsen på prop avgjør amp, som igjen gir utslag i V under belastning osv...
                  Last edited by Arcteryxxx; 09-10-11, 20:17.
                  I hangaren:

                  SpeedFire F5B
                  X-plane fra www.yuri-models.com
                  Hawk F5B
                  MiniHawk (2stk)
                  3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                  UM Stryker Q 180
                  FPV Raptor
                  EPO Cessna (156cm)

                  Comment


                  • #39
                    Kjøp batteri med "rett" C rating. Husk at jo høyere C rating jo mer vekt på samme kapasitet. Lite poeng å kjøpe 45C for det er heftig når oppsettet ikke klarer å trekke mer enn 25C, da får du unødvendig ballast. Bruk 5min på å lære seg å regne ut hva man trenger

                    Selv bruker jeg Desire Power og NanoTech. Har 4år gamle Desire Power batterier det fremdeles er god sprut i.
                    Stian Håvak (82)
                    Fly low or crash trying!

                    MFN @ Facebook - Like!

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by spewster View Post
                      Kjøp batteri med "rett" C rating. Husk at jo høyere C rating jo mer vekt på samme kapasitet. Lite poeng å kjøpe 45C for det er heftig når oppsettet ikke klarer å trekke mer enn 25C, da får du unødvendig ballast. Bruk 5min på å lære seg å regne ut hva man trenger

                      Selv bruker jeg Desire Power og NanoTech. Har 4år gamle Desire Power batterier det fremdeles er god sprut i.
                      Ikke helt uenig men jeg vil presisere at forskjellige fabrikater benytter forskjellig typer celler, og etterhvert som utviklingen går videre blir cellene (og vekten) mindre mens ytelse øker per enhet. Her har du en sammenligning mellom et Turnigy 40/50C batteri og et SKY 40/80C. Begge har kapasitet på 4S4000 - Turnigyen veier inn på 474g og SKY på 432g. Gjett hvilket som er min favoritt...
                      Click image for larger version

Name:	4S4000.jpg
Views:	1
Size:	91.9 KB
ID:	582622
                      I hangaren:

                      SpeedFire F5B
                      X-plane fra www.yuri-models.com
                      Hawk F5B
                      MiniHawk (2stk)
                      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                      UM Stryker Q 180
                      FPV Raptor
                      EPO Cessna (156cm)

                      Comment


                      • #41
                        JackPower batteriene jeg benytter til min Rave450 har oppgitt samme vekt på 4S2200MAh 35C og 55C (249 gram). Nå har jeg ikke sjekket om det faktisk er korrekt. Prisforskjellen er også bare 20 kroner (379 - 399).

                        SkyLipo på 4S2200MAh 30C, veier 246 gram, så dersom de opplyste tallene er korrekt, er forskjellen relativt liten til tross for stor forskjell i C-rating. 20C veier 249? gram, 40C 250 gram.

                        Turnigy NanoTech 4S2200MAh 25C veier 239 gram. Dersom man øker disse til 35C øker vekten til 309 gram.

                        Så det er endel forskjeller i oppgitt vekt iallefall.
                        Ørjan Pettersen
                        Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                        Comment


                        • #42
                          Turnigy Nano-tech for øyeblikket men har bestilt 6 stk av turnigy standard batteriene 1s 30c 160mah - har hørt de ligger på rundt 20c konstant og 30c burst. Men original batteriet til champen er jo kun 12c så det går nok bra.

                          Comment


                          • #43
                            Flyr selv Gens Ace og Gravity hobby primært men har også brukt litt Giant Power på 7HV'en samt Billowy batteri på 6HV'en.

                            Merker Billowy pakkene har mindre å gi ved høy belastning enn hva Gens og Gravity pakkene har i samme heli selv om det har høyere C rating så mye ulikt der i hvertfall.
                            Rasmus Fauske
                            TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                            http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

                            Comment

                            Working...
                            X