Joda. Du er inne på rett spor
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Hva slags batteri benytter folk?
Collapse
X
-
I hangaren:
SpeedFire F5B
X-plane fra www.yuri-models.com
Hawk F5B
MiniHawk (2stk)
3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
UM Stryker Q 180
FPV Raptor
EPO Cessna (156cm)
-
Originally posted by jotto View PostPå T-Rex 700 må jeg vel velge mellom 4500 eller 5500 mAh. Skulle gjerne hatt 5000.
Comment
-
Sjekk ut SKY-lipo også! Jeg bruker SKY 40/80C på "snille" applikasjoner. Veldig bra de også. Mer kompakt enn Turnigy Nano og holder høyere volt under belastning enn Hyperion 35C.I hangaren:
SpeedFire F5B
X-plane fra www.yuri-models.com
Hawk F5B
MiniHawk (2stk)
3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
UM Stryker Q 180
FPV Raptor
EPO Cessna (156cm)
Comment
-
Originally posted by arhennie View PostFor de som måtte tro at batteriene dytter strømmen inn i motoren så er det feil.
Det som er viktig er at batteriene er i stand til å levere den strømmen som systemet behøver.
Dersom ett system ikke bøver mer enn 25c av den batteriytelsen man har valgt så vil det ikke bli noe mere effekt om en benytter aldri så mye C. Batterier er og tyngre jo større C-rating man har, og dermed er det tull å sette på mer enn man behøver.Ørjan Pettersen
Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.
Comment
-
Originally posted by orjanp View PostEr enig med deg i teorien ja. Men jeg innbiller meg at batterier med høy C-rating har lavere indre motstand enn batterier med lav C-rating. Så et oppsett som klarer å dra 25c på et 30c batteri, klarer kanskje å dra 27c-28c (eksempel) med et 45c batteri på grunn av lavere indre motstand i batteriet på sistnevnte. Nå vet jeg ikke om dette er tilfellet, men har det inntrykket etter å ha flydd med 25c til 45c på min 4S Rave450. Eagletree loggeren viste også noe høyere strømtrekk på 45c enn 35c og 25c. Men det er vanskelig å konkludere med noe da det er mange variabler.arhennie
MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
http://hadelandmfk.no/
www.henniehobby.no/arne
Comment
-
Det er ikke noe tvil om at det er motoren som trekker.
Men dersom motoren klarer å trekke 25c fra et batteri på 35c, er det ikke sikkert at et batteri på 25c hadde gitt samme power, selv om det i teorien skulle gjøre det. Poenget mitt er at et 35c batteri på et oppsett som kun trekker 25c, ikke nødvendigvis er bortkastet, selv om det i teorien er det.
Men som du sier, «opp til et visst punkt». Det er ikke sikkert at å gå fra 45c til 55c på et oppsett som trekker 25c vil gi noe økning i effekt.Ørjan Pettersen
Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.
Comment
-
Originally posted by orjanp View PostMen som du sier, «opp til et visst punkt». Det er ikke sikkert at å gå fra 45c til 55c på et oppsett som trekker 25c vil gi noe økning i effekt.
Men når du tester et nytt batteri med masse C og synes du får mer power så kan det jo godt hende at det rett og slett er det gamle batteriet ditt som begynner å forringes. Skal du finne ut av det må du teste flere nye batterier med ulik ytelse. Først da kan du se hvor heftig batteri du egentlig behøver.arhennie
MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
http://hadelandmfk.no/
www.henniehobby.no/arne
Comment
-
Jo høyere C, jo lettere jobb er det for batteriet å levere de amp som motoren ( eller mer spesifikt propell*rpm) trenger. Mindre varmeutvikling og lengre levetid for batteriet er direkte resultat.
Edit: høyere amp ved høyere C på batteriet er en effekt av at gode batterier holder høyere spenning under belastning. Dette fører til høyere rpm og derav også flere ampere. Ser dere sammenhengen? Volt under belastning bestemmer rpm (V*kv*effektivitet på motor) og størrelsen på prop avgjør amp, som igjen gir utslag i V under belastning osv...Last edited by Arcteryxxx; 09-10-11, 20:17.I hangaren:
SpeedFire F5B
X-plane fra www.yuri-models.com
Hawk F5B
MiniHawk (2stk)
3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
UM Stryker Q 180
FPV Raptor
EPO Cessna (156cm)
Comment
-
Kjøp batteri med "rett" C rating. Husk at jo høyere C rating jo mer vekt på samme kapasitet. Lite poeng å kjøpe 45C for det er heftig når oppsettet ikke klarer å trekke mer enn 25C, da får du unødvendig ballast. Bruk 5min på å lære seg å regne ut hva man trenger
Selv bruker jeg Desire Power og NanoTech. Har 4år gamle Desire Power batterier det fremdeles er god sprut i.
Comment
-
Originally posted by spewster View PostKjøp batteri med "rett" C rating. Husk at jo høyere C rating jo mer vekt på samme kapasitet. Lite poeng å kjøpe 45C for det er heftig når oppsettet ikke klarer å trekke mer enn 25C, da får du unødvendig ballast. Bruk 5min på å lære seg å regne ut hva man trenger
Selv bruker jeg Desire Power og NanoTech. Har 4år gamle Desire Power batterier det fremdeles er god sprut i.
I hangaren:
SpeedFire F5B
X-plane fra www.yuri-models.com
Hawk F5B
MiniHawk (2stk)
3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
UM Stryker Q 180
FPV Raptor
EPO Cessna (156cm)
Comment
-
JackPower batteriene jeg benytter til min Rave450 har oppgitt samme vekt på 4S2200MAh 35C og 55C (249 gram). Nå har jeg ikke sjekket om det faktisk er korrekt. Prisforskjellen er også bare 20 kroner (379 - 399).
SkyLipo på 4S2200MAh 30C, veier 246 gram, så dersom de opplyste tallene er korrekt, er forskjellen relativt liten til tross for stor forskjell i C-rating. 20C veier 249? gram, 40C 250 gram.
Turnigy NanoTech 4S2200MAh 25C veier 239 gram. Dersom man øker disse til 35C øker vekten til 309 gram.
Så det er endel forskjeller i oppgitt vekt iallefall.Ørjan Pettersen
Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.
Comment
-
Flyr selv Gens Ace og Gravity hobby primært men har også brukt litt Giant Power på 7HV'en samt Billowy batteri på 6HV'en.
Merker Billowy pakkene har mindre å gi ved høy belastning enn hva Gens og Gravity pakkene har i samme heli selv om det har høyere C rating så mye ulikt der i hvertfall.Rasmus Fauske
TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no
Comment
Comment