Unconfigured Ad

Collapse

Lipobrann i dag

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jonny
    • Sep 2010
    • 710

Paralell lading er utrolig kjapt og greit. Fint å få ladet 6 batterier omtrent på tiden til ett.
    Men jeg tror att hvis en balanseringsledning ryker til en celle på ett av batteriene kan du sikkert risikere å overladde den siden laderen bare ser voltmålingen fra cellene på de andre pakkene og heller ikke får utlignet spenningen til cellen.
    Sikreste tror jeg nok er å ha flere laddere/dobbelt lader og lade en pakke pr lader.
    Når det er sagt kommer jeg nok til å fortsette å paralell lade under oppsikt rett før jeg drar for å fly, og heller sjekke cellevolt manuelt før lading slik att jeg forhåpentligvis merker kablebrudd.
    Det bør man vel gjøre uansett for å ha oppsikt på om noen batterier trenger balansering.
    Last edited by jonny; 08-04-12, 00:17.
    ---------------------------------------------
    Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
    Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
    Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
    Mikado logo 600 3D Vbar
    Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

Comment

• Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

Originally posted by OTA
      ...Flyr folk så mye eller har så dårlig tid at det må lades 3-4 og enda flere i slengen ? .......
      jepp - da jeg holdt på som verst gikk det minst 20 batterier om dagen.
      Når man kommer hjem om kvelden skal det lades og siden jeg liker å være tilstede når jeg lader så ønsker jeg at det går fort.
      Derfor parallell lading og flest mulig om gangen x 3 ladere
      Som regel så er jeg ferdig med jobben på rundt en time kontra en 3-6 ganger så lang tid hvis man lader en og en eller to om gangen.

Originally posted by OTA
      Uten å klandre deg, men har sett masse bilder ( på forskjellig forum) av kråkereir med ladere, kabler og batterier som skal lades samtidig og har mange ganger tenkt at det ikke er rart det går åt skogen for endel når det skal lades.....
      Med en av disse blir det så ryddig at selv svigermor kan komme på besøk.

Click image for larger version

Name:	mpa.jpg
Views:	2
Size:	35.0 KB
ID:	587457
      Last edited by Quadrocopter; 08-04-12, 01:04.

Comment

• Biplan
        • Apr 2008
        • 903

Originally posted by Olavjoergensen
        Det koster ca 130 kr for temp.sensor til schulze
        Ganske billig vil nå jeg si
        Helt OT, men jeg synes jeg må svare.
        Jeg synes det er dyrt. Til Schulze nextGen 6.30-6 må man også kjøpe en ekstra "nextConn" modul. Komponenten (NTC?) koster vel noen øre, det samme gjør servokontakten.

Ga en femtilapp for 50W Junsi klonen inklusive frakt fra Kina. Måtte bruke noe tid på å sette den i funksjonsdyktig stand, men jeg setter ingen krone-pris på min egen fritid - ikke når jeg lodder kontakter og ledning, heller.
        Last edited by Biplan; 08-04-12, 02:23.
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• Biplan
          • Apr 2008
          • 903

Originally posted by Quadrocopter
          Tror ikke det er så mange som bruker motstands basert føler lenger
          Men det er nå det som skal brukes til mine ladere. Er det noen som har data for den temperaturfølsomme motstanden som brukes? Resistansen oppgis gjerne ved to forskjellige temperaturer.
          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• flarssen
            • Jan 2005
            • 1842

Originally posted by jonny
            Men jeg tror att hvis en balanseringsledning ryker til en celle på ett av batteriene kan du sikkert risikere å overladde den siden laderen bare ser voltmålingen fra cellene på de andre pakkene og heller ikke får utlignet spenningen til cellen.
            Det er litt avhengig av hvilken ledning som ryker. Er det en av de to ytterste spiller det ingen rolle, da cellen uansett vil bli koblet i parallel med tilsvarende celler i de andre pakkene via hovedkabelen. Er det en av de andre ledningene, vil du kunne overlade en av de to cellene som var tilkoblet denne ledningen, men bare i den grad det er ubalanse de to imellom. Celleparet vil totalt sett få samme spenning som tilsvarende cellepar i de andre pakkene via de fungerende balanseledningene.
            Men å stappe en cellchecker i balansekontakten på alle pakkene før paralellkobling er fornuftig, også for å se at ikke noen av pakkene har betydelig høyere spenning enn de andre.
            Fred Larssen

Comment

• Olavjoergensen
              • Jun 2005
              • 2208

Jeg skal nok klare å finne meg en lader, å jeg kan garantere at her finnes ingen kråkereir når det lades!
              Noen ganger lader jeg i godtid og flyr lite som OTA nevner så er det jo litt syklubb også, andre ganger så blir det brå bestemt å ta en tur på stripa, man står nærmest ved siden av ladern å venter på at det skal bli klart og man flyr dertil mye....
              Ikke uvanlig at jeg bruker 10 lipo i løpet av en dag.
              Men har da også med forskjellige modeller, som f,eks en liten elektro 3D modell, en pylon racer eller hotliner og gjerne en elektrifisert F3J seiler... Da går jo batteriene unna, men det er på dager hvor jeg drar for å fly også. Andre ganger er syklubb like ålreit mens flya knapt er ute av bilen
              Olav Jørgensen
              Low & fast

Comment

• kristianwest
                • May 2011
                • 1769

Jeg tror flere er veldig fornøyd med denne også:

Har ikke prøvd den selv, men vurderer den ved siden av en PL8. Ser poenget med å kunne lade to ulike batterityper samtidig.

Brannen din er for øvrig en vekker. Selv om det er sjelden, kan det skje. En vet aldri.
                Kristian Westgård
                Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                — Neil Armstrong

Comment

• OTA
                  • Nov 2009
                  • 759

Originally posted by Quadrocopter
                  jepp - da jeg holdt på som verst gikk det minst 20 batterier om dagen.
                  Når man kommer hjem om kvelden skal det lades og siden jeg liker å være tilstede når jeg lader så ønsker jeg at det går fort.
                  Derfor parallell lading og flest mulig om gangen x 3 ladere
                  Som regel så er jeg ferdig med jobben på rundt en time kontra en 3-6 ganger så lang tid hvis man lader en og en eller to om gangen.

Med en av disse blir det så ryddig at selv svigermor kan komme på besøk.

[ATTACH=CONFIG]52189[/ATTACH]
                  Bøyer meg i støvet for dere, 10-20 drivpakker om dagen på stripa er imponerende aktivitiet. Mitt eget liv er ganske avslappet i forhold tydeligvis, men jeg har ofte et lass med drivpakker liggende ferdigladet hvis jeg finner det for godt å ta en tur ut
                  Øystein T.

EF Extra 300 70"
                  Speedfire F5B
                  Baudis Fosa F3B
                  Ascot F3B
                  Lynx Carbon
                  EF Extra 300, 58" Electric
                  T-Rex 700N

www.artistic3d.net

Comment

• Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

O.T.

Originally posted by Biplan
                    Men det er nå det som skal brukes til mine ladere. Er det noen som har data for den temperaturfølsomme motstanden som brukes? Resistansen oppgis gjerne ved to forskjellige temperaturer.
                    Egentlig burde vi ha starten en ny trå med problemet ditt siden det blir litt OT her, men....

Du har sikkert et vanlig potmeter liggende.
                    Siden en NTC (eller hva som brukes) er en motstand, kan du bruke poten til å finne hvilken motstandverdi som gir en gitt avlest temperatur på laderen.
                    Plotter du en 5-10 punkter som viser avlest temp og motstands verdi får du en kurve som indikerer karakterstikken på den originale giveren.
                    Da er det bare inn i ELFA katalogen å begynne søket
                    Last edited by Quadrocopter; 08-04-12, 15:46.

Comment

• OlaGB
                      • Aug 2007
                      • 580

På en god dag har jeg gjerne 8-10 turer med 78" på 10s.. Det er 2x 5s 5000mah, ergo lading av opptil 20 pakker på en slik dag.

Da flyr jeg gjerne 2 sett batteri a 8:30min, og setter 4stk på lading samtidig etterpå (på 2c, 40A total ladestrøm), og får da en "tvungen" 25min kaffepause til en kan fly igjen Stor lader, og tilgang på strøm på stripa er et must for min del om jeg skal holde på med elektro fly. Å ha med 20 pakker hjem for lading hadde jeg sett svart på..
                      Ola G Bråten -77
                      Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                      Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                      3DHS Slick 89" Q80-8m
                      Jeti DS-16

Comment

• elektrodude
                        • Sep 2006
                        • 1342

20 til 30 batterier til lading om kvelden er helt vanlig for meg og, når eg har hatt med meg 3-4 El modeller på stripa. har 4 ladere og lader eit og eit batteri. Men vart litt gira på det ladebrettet du hadde bilde av i post 92 Quadrocopter Hvor får man tak i disse ?
                        Click image for larger version

Name:	ladebrett.jpg
Views:	2
Size:	35.0 KB
ID:	587463
                        Alt som kan fjernstyres.
                        ---------------------------------------------
                        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                        Steinar Kvarme.

Comment

• flarssen
                          • Jan 2005
                          • 1842

Her f.eks.: HobbyKing R/C Hobby Store : Parallel charging Board for 6 packs 2~6S (T Connector), dog uten sikringer som den på bildet.
                          Fred Larssen

Comment

• jijohans
                            • Dec 2005
                            • 1169

Originally posted by kristianwest
                            Jeg tror flere er veldig fornøyd med denne også:

Hyperion shop

Har ikke prøvd den selv, men vurderer den ved siden av en PL8. Ser poenget med å kunne lade to ulike batterityper samtidig.

Brannen din er for øvrig en vekker. Selv om det er sjelden, kan det skje. En vet aldri.
                            Hvorfor ikke Robbe Twin EQ til under 200€ istedet, den er og 2 x 500w ved 24v input...
                            -Jim Johansen-
                            Flyklart:
                            Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                            Under construction:
                            Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• Quadrocopter
                              Moderator
                              • Aug 2007
                              • 6357

Originally posted by elektrodude
                              ...... Men vart litt gira på det ladebrettet du hadde bilde av i post 92 Quadrocopter Hvor får man tak i disse ?
                              ProgressiveRC har et meget stort utvalg av bord: Click image for larger version

Name:	b.jpg
Views:	1
Size:	46.5 KB
ID:	587476 og kabler: Click image for larger version

Name:	k.jpg
Views:	1
Size:	43.3 KB
ID:	587477

Du må bare passe på at kablene/bordet har riktig flatkabel plugg i.h.t. den laderen du bruker!
                              Last edited by Quadrocopter; 08-04-12, 19:05.

Comment

• palsor
                                • Jan 2008
                                • 638

Originally posted by Olavjoergensen
                                Jeg er også skeptisk til disse, har hatt og har flere Turnigy pakker og av de Lipo pakkene jeg har er det disse jeg er minst fornøyd med. Andre tilsvarende pakker oppleves å levere tydelig bedre volt under belastning(ikke målt noe spesifikt her). Merker det greit på mindre elektro 3d modeller ut fra hover og f.eks
                                Har også hatt noen som ikke ville la seg lade av og til, schulze ladern spratt opp og ned mellom 3-25 volt på et par 3s pakker og kom med flere feilmeldinger, så kunne de plutselig være ok igjen.... De er uansett destruert nå, den ene pakka var rimelig ny også mener jeg huske.
                                Hei. Når du ser på denne posten din, kan det være at det var laderen og ikke batteriene som var defekt.
                                Helikopter:
                                T-rex 600E fbl pro, goblin 500, warp 360
                                Radio
                                Spektrum dx 18

Comment

Working...