Unconfigured Ad

Collapse

Lading av LiFe batteri

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • retlaw
    • Jan 2007
    • 896

Lading av LiFe batteri

Har vært borte fra RC hobbyen en stund og mine gamle RC kunnskaper er ikke helt hva dem var. Husker at jeg leste en artikkel om Life batteriene men klarer ikke å finne den igjen. Har kjøpt meg en Life-pakke til senderen, og kom plutselig på at laderne mine ikke har et Life program. Så spørsmålet er om jeg kan bruke et annet lade program til dette? Menner at jeg leste at det var mulig...
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no
  • Viggkri2
    • Nov 2005
    • 1048

Kjøp deg en lader med life-funksjon du, så risikerer du hverken batteri eller sender, trenger ikke koste mange hundrelappene.

Viggo

Comment

• flarssen
      • Jan 2005
      • 1842

Noen LiFe pakker, som f.eks. noen fra Hyperion, har innebygget beskyttelse mot overspenning og kan lades med Nixx lader.
      Ellers kan 6V Pb program brukes på enkelte ladere, dersom det er en 2S LiFe pakke, men da lønner det seg å følge med på spenningen første gang.
      Uansett får du ingen balansering, så en LiFe lader er å foretrekke, ja.
      Fred Larssen

Comment

• bardp
        • Nov 2010
        • 2473

Kjøp deg en skikkelig lader det koster jo nesten ingen ting. HobbyKing R/C Hobby Store : IMAX B6 Charger/Discharger 1-6 Cells (GENUINE)

Comment

• retlaw
          • Jan 2007
          • 896

Det kommer nok et nytt lader etterhvert.. Men når mann har 5 kvalitets computer ladere fra før så blir det ikke med det første. Skal prøve å finne ut av om jeg får oppdatert software på en av dem først. Takk for svar
          Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Originally posted by retlaw
            Det kommer nok et nytt lader etterhvert.. Men når mann har 5 kvalitets computer ladere fra før så blir det ikke med det første. Skal prøve å finne ut av om jeg får oppdatert software på en av dem først. Takk for svar
            Hvilke ladere er det du har - Robbe?

Comment

• Biplan
              • Apr 2008
              • 903

Har lest en gang at LiFe skal ha samme ladeprofil som blybatteri: CC - CV (konstant strøm til en viss spenning er oppnådd, deretter holdes den spenningen til strømmen er sunket til 10% av CC.

Cellespenningen er forskjellig. 4S LiFe skal visstnok kunne lades med en 12V elektronisk blybatterilader (14,4V maks spenning). Men man må kontrollere manuellt at cellene er i balanse og eventuellt balansere dem ved å lade ut den/de cellene med høyest spenning.
              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• bjeff
                • Jul 2007
                • 2010

Originally posted by bardp
                Kjøp deg en skikkelig lader det koster jo nesten ingen ting. HobbyKing R/C Hobby Store : IMAX B6 Charger/Discharger 1-6 Cells (GENUINE)
                Jeg ville ikke kjøpt Imax, jeg har hatt to og begge var dritt. iCharger er etter min, og mange andres erfaring, et bedre valg blant de rimeligere laderne.
                Anders Eiebakke
                90078513

Comment

• troasb
                  • Dec 2008
                  • 591

Går det ikke å "standardlade" de fleste batterier da, dvs 10% av kapasiteten i 14-15 timer?
                  Futaba T8FG-S
                  Noen planker og noen visper

Comment

• bjeff
                    • Jul 2007
                    • 2010

Originally posted by troasb
                    Går det ikke å "standardlade" de fleste batterier da, dvs 10% av kapasiteten i 14-15 timer?
                    Herregud, gjør det med lipo så blir det virkelig farlig.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

Comment

• troasb
                      • Dec 2008
                      • 591

Originally posted by bjeff
                      Herregud, gjør det med lipo så blir det virkelig farlig.
                      Blir det virkelig det? Forklar. Ikke det at jeg har turt å prøve, men det var et spørsmål som det kunne være interessant å få svar på.
                      Futaba T8FG-S

Comment

• flarssen
                        • Jan 2005
                        • 1842

Originally posted by troasb
                        Blir det virkelig det?
                        Når Nixx batterier er fulladet, går ladestrømmen over til å produsere varme. Med strøm på C/10 blir de kun lunkne. Lixx batterier blir ikke fulladet på samme måte, men blir overladet. D.v.s. at spenningen fortsetter å stige inntil det smeller, med mindre ladeutgangen har en spenning som er begrenset til det som er max for batteriet. Da vil strømmen avta gradvis når batteriet er fulladet. "Overnatta" ladere har som regel langt høyere spenning enn de batteriene som de kan lade.
                        Fred Larssen

Comment

• troasb
                          • Dec 2008
                          • 591

Originally posted by flarssen
                          Når Nixx batterier er fulladet, går ladestrømmen over til å produsere varme. Med strøm på C/10 blir de kun lunkne. Lixx batterier blir ikke fulladet på samme måte, men blir overladet. D.v.s. at spenningen fortsetter å stige inntil det smeller, med mindre ladeutgangen har en spenning som er begrenset til det som er max for batteriet. Da vil strømmen avta gradvis når batteriet er fulladet. "Overnatta" ladere har som regel langt høyere spenning enn de batteriene som de kan lade.
                          Takk for det, det var nyttig informasjon for en som er "ny" på Lixx men er vokst opp med Nixx og Pb som kan standardlades/langtidslades på C/10.
                          Futaba T8FG-S

Comment

Working...