Unconfigured Ad

Collapse

Er LiPo "Break in" tull og tøys ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ofly61
    • Apr 2008
    • 785

Leste denne og tenkte mitt ...
    RC Groups - View Single Post - Proper (?) LiPoly management.

Jeg tror "break in" idee'n er en myte eller utgått på dato.

MEN

Jeg har hverken elektrotekniske / kjemiske kunnskaper/erfaringer nok til å kunne
    virkelig finne ut av dette.

Mine antakelser:
    1) De som vi tror er leverandør/produsent av LiPo batterier egentlig kjøper disse fra en eller
    flere større leverandører av batterier som de så tester? og lodder sammen i pakker og klistrer
    på merker alt etter hva de tror de har funnet ut / ønsker å selge.

2) Disse pakke leverandørene kan egentlig ikke så mye om hva de selger, de bare repeterer gammelt
    vas for å vere på den sikre siden ... De virkelige produsentene av batteriene ønsker ikke å oppgi (eller
    de gir f...) hva de vet om sine egne batterier for å ungå at andre missbruker informasjonen.

3) Det er en rivende utvikling innen LiPo batterier p.g.a. andre større markeder f.eks transport, automatisering
    derfor er alt hysj hysj for å hold konkurenten unna. Så marginale nisje markeder som hobby RC leverandører
    ikke får vite så mye enn akkurat det de må vite "need to know".

+ mye mere som jeg ikke har fantasi nok til å forestille meg
  • Hanzo
    • Nov 2005
    • 845

Min erfaring med batteritester er at batteriene yter bedre etter 5-7 cycles kontra de første cycles, om break inn skal gjørs så eller så vet jeg ikke, men jeg tar det nå uansett forsiktig de første turene på litt dyrere batteri bare for å være sikker. Batteri til 130x'en derimot melker jeg fra første tur.

Comment

• andersand
      • May 2012
      • 2316

opplever ofte at cellene er litt "off" på helt ferske pakker, så lar de gå 5 cycles fra 20-100-20% kapasitet med balansering i ladern, pleier løse det meste, så tut & kjør

Comment

• Helioyd
        • Jul 2010
        • 86

Google sei formation lithium ion. Det er pga dette pakker skal breakes inn. Lærte det av en lipodude hos fastlad

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Forumene (særlig i USA) flommer over av "synsere" og noen som har en kompis som har en venn som har peiling på dette.... sucks
          Veldig lite konkret informasjon som går å stole på.
          Sjekker man produsentenes nettsider så er det ingen informasjon om "break-in" - noe som definitivt burde ha vært nevnt hvis det hadde vært "viktig".
          Det nærmeste jeg kom til noe svar på dette:
          Break-In Procedure
          Voltz LiPo packs are robust and do not need a complicated break-in procedure.
          We recommend that the first 5 uses are limited to 1C charge rates, and that pilots use throttle management to
          avoid long periods of max-rate discharge during the first 5 flights.

I den sammenheng har jeg sendt av gårde noen mail til de store LiPo produsentene for å få en tilbakemelding fra dem rundt dette temaet.
          Kommer tilbake med mer info når jeg får noen tilbakemeldinger!
          Last edited by Quadrocopter; 21-02-13, 13:32.

Comment

• Superstar40
            • Dec 2002
            • 1667

Med Break in så har jeg oppfattet det som snill bruk de første gangene. Bruker jo noen lipo pakker selv om glow motorer er favoritten
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• rcmodeller
              Forhandler
              • Jun 2003
              • 374

Synsere og lokale verdensmestere finnes overalt.

Det gjelder det samme nå som før ang flercellers batterier. Og mye annet.

Konservativ lading og korrekt balansering er alfa og omega.

Vedlikehold og oppbevaring det samme.

Og ikke sist; men minst; bruken.

Brukes et batteri med fornuft, ikke utsettes for fysisk mishandling, og oppbevares og vedlikeholdlades korrekt; så varer det så lenge det er mulig for akkurat DETTE batteriet.

Men; selv batterier produsert for sivil luftfart (nye 777 Dreamliner), kan streike.
              Så; batterier solgt til hobbybruk har bare en viss levetid, avhengig av bruken.

Noen varer lenge, noen kortere.
              Ingen fasit på dette.

RCModeller

Comment

• Ofly61
                • Apr 2008
                • 785

Litt "research"

battery charging - "Breaking-in" lithium polymer batteries:Is there any research on that? - Electrical Engineering

Den som svarte på spørsmålet (ikke mitt) sier det er elektronikken som trenger
                kalibrering (mobil telefon ...) altså irrelevant svar egentlig men ...

Comment

• Ofly61
                  • Apr 2008
                  • 785

Har funnet ut at ved lading av Lithium batterier bør det vere +5C eller mere.
                  Lading under null bør ikke forekomme ... hva som skjer vet jeg ikke ...

Det jeg har funnet av vitenskapelig/fornuftig for "Break in" er at ved lagring av LiPo så
                  øker intern motstand i batterier. Dette blir nedbrutt ved opplading (tror jeg).

Tolk det den som kan (sitat under)

"Though the interfacial resistance between the polymer electrolyte and Li electrode increases with the storage time,
                  it decreases after the surface of Li is refreshed by means of cyclic voltammetry or galvanostatic charge."

Comment

• andersand
                    • May 2012
                    • 2316

Originally posted by Ofly61
                    Har funnet ut at ved lading av Lithium batterier bør det vere +5C eller mere.
                    Lading under null bør ikke forekomme ... hva som skjer vet jeg ikke ...

Det jeg har funnet av vitenskapelig/fornuftig for "Break in" er at ved lagring av LiPo så
                    øker intern motstand i batterier. Dette blir nedbrutt ved opplading (tror jeg).

Tolk det den som kan (sitat under)

"Though the interfacial resistance between the polymer electrolyte and Li electrode increases with the storage time,
                    it decreases after the surface of Li is refreshed by means of cyclic voltammetry or galvanostatic charge."
                    De fleste avanserte ladere, kompanserer for dette, f.eks. pl8.

Comment

• Helioyd
                      • Jul 2010
                      • 86

Ashley Davis er leksikon / lipo-tester for optipower eller var det revolectrics

Comment

• Ofly61
                        • Apr 2008
                        • 785

Bra noen tar dette humoristisk

Litt of topic fant en oversikt: Litt batteri historie i tabell form

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

Originally posted by Ofly61
                          Bra noen tar dette humoristisk
                          Kokam tok det definitivt ikke humoristisk....
                          2-3 mail frem og tilbake til nå og har enda ikke kommet frem til en som kan (gidder) svare meg på dette.
                          Først trodde de at det var noen problemer med batteriene deres og da var det full action - da jeg fikk utdypet at dette gjeller RC-batterier og var en teknisk forespørsel roet det seg betraktelig.

Problemet er at de er gigantiske på batteriproduksjon til den mer avanserte profesjonelle industrien - RC batteri produksjon blir bare en liten (og som jeg føler det nå - en uviktig) del av det de holder på med.

Litt fleipete, med tror vel jeg er en konkurrent som er på jakt etter produksjons hemmeligheter
                          Last edited by Quadrocopter; 22-02-13, 11:26.

Comment

• andersand
                            • May 2012
                            • 2316

Originally posted by Quadrocopter
                            Kokam tok det definitivt ikke humoristisk....
                            2-3 mail frem og tilbake til nå og har enda ikke kommet frem til en som kan (gidder) svare meg på dette.
                            Først trodde de at det var noen problemer med batteriene deres og da var det full action - da jeg fikk utdypet at dette gjeller RC-batterier og var en teknisk forespørsel roet det seg betraktelig.

problemet er at de er gigantiske på batteriproduksjon til den mer avanserte profesjonelle industrien - RC batteri produksjon blir bare en liten (og som jeg føler det nå - en uviktig) del av det de holder på med.

Litt fleipete, med tror vel jeg er en konkurrent som er på jakt etter produksjons hemmeligheter)
                            hvilke andre ting, bruker lipo? lifepo4 er vel elbiler og ymse, og li-ion er jo mobiler, lapptops osv, men er det så mange andre enn rc som bruker lipo?
                            Last edited by Quadrocopter; 22-02-13, 11:16.

Comment

• Quadrocopter
                              Moderator
                              • Aug 2007
                              • 6357

Originally posted by andersand
                              hvilke andre ting, bruker lipo? lifepo4 er vel elbiler og ymse, og li-ion er jo mobiler, lapptops osv, men er det så mange andre enn rc som bruker lipo?
                              Jeg sa RC-batterier ikke LiPo-batterier
                              LiPo er viktig for dem men da i kommersielle industri løsninger / pakketerninger - ikke telefon, laptop etc men til bil og annen industri som krever store kraftpakker.
                              Last edited by Quadrocopter; 22-02-13, 11:39.

Comment

Working...