Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balancing LiPoly Packs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Prøver ikke male noe som helst jeg da Skulle ikke mye til å fyre opp deg heller....hm...
    For å balansere en pakke som er koblet i serie, må en i det minste gå inn på hver celle. Vet ikke hva slags utstyr du prater om, men det er ingen utstyr pr dags dato som balanserer cellene i pakken over utgangene dvs +- ut. Ellers har det faktisk vært en del branner pga disse cellene, dette skyldes først og fremst feil lading osv....

    Men ellers er jeg helt enig i at en ikke skal legge så mye i det. Var nok mest ment for de som vil at batteriene skal vare lenge og ha en god kapasitet! =)


    Originally posted by joo
    Powercraft sa: "Beste måten å balansere Lipoly er å koble 2 eller fler i parallel, da vil du lett se om cellene legger seg på samme nivå."
    Dette er slett ikke riktig for den jevne forbruker/modellflyger som ikke er interessert i å tweake og mekke og lage tungvinte løsninger istf å bruke den allerede tilgjengelige teknologien til å få masse flytid! Dette er både forvirrende og skremmer folk bort fra å bruke teknologien for å nettopp få flytid.
    Holde seg til en type batterier med samme type balancing-uttak og investere i en god balancer, sjekke en gang i blant (hver gang du lader batteriene hjemme med lav ladestrøm, og ikke nødvendigvis til mellomladingene på stripa!) og la balanceren jevne ut eventuell ubalanse, følge normale sikkerhetsregler og rett og slett ha glede av sakene!
    Å male fanden på veggen er ikke noe poeng. Og å fortelle folk at hele dritten tar fyr og forårsaker nedbrente landsdeler om man ikke går inn og gjør egne selvsnekra målinger er bare tull!

    Sorry, jeg ble forbanna nu! Følg gode anbefalinger fra leverandørene og bruk hue!

    Comment


    • #17
      Originally posted by Powercraft
      Prøver ikke male noe som helst jeg da Skulle ikke mye til å fyre opp deg heller....hm...
      For å balansere en pakke som er koblet i serie, må en i det minste gå inn på hver celle. Vet ikke hva slags utstyr du prater om, men det er ingen utstyr pr dags dato som balanserer cellene i pakken over utgangene dvs +- ut. Ellers har det faktisk vært en del branner pga disse cellene, dette skyldes først og fremst feil lading osv....

      Men ellers er jeg helt enig i at en ikke skal legge så mye i det. Var nok mest ment for de som vil at batteriene skal vare lenge og ha en god kapasitet! =)
      De fleste nye pakker har vel en ekstra plugg for balansering der man kommer til hver enkelt celle og kan koble på en passende ballanseringsenhet
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #18
        Prater om disse Lipoly pakkene her jeg nå
        Som jeg kan se av de, er det kun 2 ledninger ut av de eller?



        Originally posted by tyor
        De fleste nye pakker har vel en ekstra plugg for balansering der man kommer til hver enkelt celle og kan koble på en passende ballanseringsenhet

        Comment


        • #19
          Vel Powercraft, her snakker vi om forbrukere og ikke forskere. Vi får levert ferdig utstyr beregnet på forbrukere på markedet, og leverandører tilbyr balancere og i mange tilfeller god info for å sørge for at vi kan bruke sakene "out of the box" på lik linje med f.eks en radio eller en servo.
          At der stadig skjer framskritt og ting forbedres er noe som skjer bak kulissene og ikke noe forbrukerne skal behøve å stadig forholde seg til. På lik linje med at en fuelmotor ut av eska skal fungere når man installerer den i flyet og gjør innstillingene som er forklart. Man skal ikke behøve å endre på dyser osv for at produktet skal fungere en hel flight, eller hva?

          Jeg har brukt LiPo veldig aktivt et par år og i tillegg fulgt litt med på hva teknologien innebærer. Har ikke brent ned huset ennå men har kjørt sakene langt forbi anbefalte verdier og klart å blåse batterier... nettopp som de seriøse leverandørene sier vil skje. Og derfra prøver jeg å gi gode råd om hvordan vi skal bruke sakene rett og riktig. I tillegg får jeg fra enkelte seriøse leverandører presentert konkrete og egentlig meget forståelige retningslinjer for bruk...

          Balancere er velkjent for de fleste som er forbrukere på et aktivt nivå, og disse unitene sørger for (som Tyor også nevner) at ubalanse bløes ut og balanse oppnåes på en sikker måte. Uten å gjøre inngrep i pakkene. Derfor tenner jeg en anlese når noen (i dette tilfellet nettopp du) forvansker det hele med å mer eller mindre gå baklengs inn i problematikken Nja, jeg er vel ikke alltid så lett å fyre opp, men jeg kan fyre meg ja Kanskje spesielt siden jeg har hatt masse glede av LiPo-teknologien og både ser farene og fordelene. Og bare prøver å holde meg til fakta i forhold til hjelpemidler hvermannsen trenger for å bruke sakene trygt. Spesielt er jeg betenkt siden du innrømmer at du ikke kjenner til balancer-unitene vi har tilgjengelige... Se både på FlightPower sine uniter og sjekk på RCGroups på erfaringer og omtaler av TP-205 for ThunderPower.

          Jeg har brukt litt av disse og leser alt om erfaringer. Jeg syntes det er dette nivået vi skal holde oss på, ikke bevege oss tilbake der vi var for noen år siden før det ble vanlig med uttak for å nå hver parallell-unit i pakker.

          Og det er slett ikke feil det du sier, men det er feil tidspunkt og fora å presentere det i bare. Har du lest det som er publisert her på MfN rundt LiPo-handling?
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #20
            Her er et batteri med ferdig montert balanseplugg som gjør at man kommer til hver enkelt celle i pakken for måling eller lading. Skulle si alle seriøse leverandører selger batterier med slike nå.

            Så er det en lader laget spesielt til disse batteriene der man lader en og en celle i pakken helt separat som om det var en enkel celle, like enkelt som en mobil.

            Til slutt en liten sak man kan sette mellom en hvilken som helst Lipoly lader og et slik batteri med balansekontakt om man ikke vil ha viste lader, og som sørger for å jevne ut spenningen under lading samt at ingen celle overstiger 4.2 volt.

            Bare litt eksempel på at det finnes utstyr på markedet som balanserer for en rimelig penge til og med, så jo det finns greier og man behøver ikke drive å rote med koblinger av enkelt celler.
            Attached Files

            Comment


            • #21
              Var senere enn tintin... Her er bilde av en av balancerne jeg bruker, TP-205...:
              Og seff er denne lest? ; (MFN) ModellflyNytt.no
              Attached Files
              Last edited by joo; 03-11-05, 19:19.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #22
                Bruker du den under lading eller etter?

                Comment


                • #23
                  Skal prøve å legge meg litt mer inn i hva disse balancer-unitene gjør, om jeg noen gang får tid



                  Originally posted by joo
                  Vel Powercraft, her snakker vi om forbrukere og ikke forskere. Vi får levert ferdig utstyr beregnet på forbrukere på markedet, og leverandører tilbyr balancere og i mange tilfeller god info for å sørge for at vi kan bruke sakene "out of the box" på lik linje med f.eks en radio eller en servo.
                  At der stadig skjer framskritt og ting forbedres er noe som skjer bak kulissene og ikke noe forbrukerne skal behøve å stadig forholde seg til. På lik linje med at en fuelmotor ut av eska skal fungere når man installerer den i flyet og gjør innstillingene som er forklart. Man skal ikke behøve å endre på dyser osv for at produktet skal fungere en hel flight, eller hva?

                  Jeg har brukt LiPo veldig aktivt et par år og i tillegg fulgt litt med på hva teknologien innebærer. Har ikke brent ned huset ennå men har kjørt sakene langt forbi anbefalte verdier og klart å blåse batterier... nettopp som de seriøse leverandørene sier vil skje. Og derfra prøver jeg å gi gode råd om hvordan vi skal bruke sakene rett og riktig. I tillegg får jeg fra enkelte seriøse leverandører presentert konkrete og egentlig meget forståelige retningslinjer for bruk...

                  Balancere er velkjent for de fleste som er forbrukere på et aktivt nivå, og disse unitene sørger for (som Tyor også nevner) at ubalanse bløes ut og balanse oppnåes på en sikker måte. Uten å gjøre inngrep i pakkene. Derfor tenner jeg en anlese når noen (i dette tilfellet nettopp du) forvansker det hele med å mer eller mindre gå baklengs inn i problematikken Nja, jeg er vel ikke alltid så lett å fyre opp, men jeg kan fyre meg ja Kanskje spesielt siden jeg har hatt masse glede av LiPo-teknologien og både ser farene og fordelene. Og bare prøver å holde meg til fakta i forhold til hjelpemidler hvermannsen trenger for å bruke sakene trygt. Spesielt er jeg betenkt siden du innrømmer at du ikke kjenner til balancer-unitene vi har tilgjengelige... Se både på FlightPower sine uniter og sjekk på RCGroups på erfaringer og omtaler av TP-205 for ThunderPower.

                  Jeg har brukt litt av disse og leser alt om erfaringer. Jeg syntes det er dette nivået vi skal holde oss på, ikke bevege oss tilbake der vi var for noen år siden før det ble vanlig med uttak for å nå hver parallell-unit i pakker.

                  Og det er slett ikke feil det du sier, men det er feil tidspunkt og fora å presentere det i bare. Har du lest det som er publisert her på MfN rundt LiPo-handling?

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Powercraft
                    Skal prøve å legge meg litt mer inn i hva disse balancer-unitene gjør, om jeg noen gang får tid
                    De gjør vel ganske enkelt det å fordele spenningen mellom cellene slik at de får lik spenning. unskyld at jeg sier det men virker som du henger litt etter i utviklingen.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #25
                      Hei Tyor Makan til holdning det er her da?

                      Om du mener jeg henger litt etter i utviklingen synes jeg det er veldig rart jeg jobber med dette. ? Kanskje dere som skulle hatt jobben min da...

                      Jeg har lagt meg inn i dette miljøet i dag, men når det gjelder typer batterier, og hva som skal til osv vet jeg nok noe bedre. Men var absolutt ikke meningen å kværulere her. Virker som en del her inne er sure og grettene av natur? Mye flybensin og forurensning kanskje?

                      Hadde håpet å få igang en positiv og kreativ dialog jeg... Er det mulig?


                      RSP

                      Originally posted by tyor
                      De gjør vel ganske enkelt det å fordele spenningen mellom cellene slik at de får lik spenning. unskyld at jeg sier det men virker som du henger litt etter i utviklingen.

                      Comment


                      • #26
                        Beklager hvis jeg ble litt kvass her. Syntes bare det var litt rart om en som jobbet med batterier osv ikke viste om balanserings modulene som har vært å få ganske lenge nå. Har selv bare flydd elektro de siste dagene så kanskje det har vært for lite fuel eksos

                        At du har peiling på batterier osv tviler jeg ikke på og har du nyttige tips/forslag osv så kom gjerne med dem.

                        MVH
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Powercraft
                          Vet ikke hva slags utstyr du prater om, men det er ingen utstyr pr dags dato som balanserer cellene i pakken over utgangene dvs +- ut. Ellers har det faktisk vært en del branner pga disse cellene, dette skyldes først og fremst feil lading osv....
                          Originally posted by Powercraft
                          Er du litt mer fornuftig, monterer du på et styringskort som er koblet mellom hver av cellene og jevner de ut under lading. dette kortet gjør også at du ikke klarer å lade cellene helt ut, slik at de blir ødlagte.

                          Men kortene som er mest egnet til dette bruket er ganske dyre siden det skal trekkes så sykt mye Ah ut. (Ikke så vanlig) Sist jeg undersøkte lå disse kortene på rundt 100-200 USD (Inn)
                          På tide å ro'en litt kanskje?
                          Du kan sikkert jobben din, tviler ikke på det men det er også åpenbare huller om hva som finnes til rc bruk, sikkert mulig å få en fin dialog men da lurer jeg på om det ikke er lurt med en oppdatering som man snakker om samme saker....bare en tanke..

                          Comment


                          • #28
                            Fuel gage

                            vi har vel pratet noe over hverandre her. Laderen dere bruker ser bra ut den, men litt problemer med å sende den opp i flyet? Applikasjonen jeg prater om monteres rett på pakken. Den fordeler og balanserer lading, dvs at du kan bruke fler og enklere ladere. Den styrer også utlading og at cellene ikke blir ladet helt ut, for da er de jo verdiløse?

                            Jeg var nok noe tøff når jeg la meg inn her Tenkte nok dere hadde fått mye eksos før jeg la meg godt nok inn i dette

                            Håper dette forklarer mer hva jeg mente....


                            RSP

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Powercraft
                              vi har vel pratet noe over hverandre her. Laderen dere bruker ser bra ut den, men litt problemer med å sende den opp i flyet? Applikasjonen jeg prater om monteres rett på pakken. Den fordeler og balanserer lading, dvs at du kan bruke fler og enklere ladere. Den styrer også utlading og at cellene ikke blir ladet helt ut, for da er de jo verdiløse?

                              Jeg var nok noe tøff når jeg la meg inn her Tenkte nok dere hadde fått mye eksos før jeg la meg godt nok inn i dette

                              Håper dette forklarer mer hva jeg mente....

                              RSP
                              Du har nok tøffet deg litt ja....
                              Vi sender verken ballanserere eller ladere opp i flyet.
                              Utladingen i flyet styres av fartskontrolleren til motoren som programeres til riktig antall og type celler slik at den kan kutte strømmen før spenningen blir for lav. (for LiPo vanligvis 3V pr. celle)
                              Ballanserere montert i batteripakken har vært forsøkt bl.a. av Kokam tror jeg, men det ble for dyrt.

                              Olav

                              Comment


                              • #30
                                Takk joo.

                                Er stolt eier av nye lipopakker uten balanseringskontakt og nytt børsteløst oppsett som krever lodding av ca 15 kontakter. Liker best lukten av nitro, men desperat trang til å fly innimellom regnbygene medførte impulskjøp av feminine saker, presumptivt plug & play. Har loddebolt og hobbyrom med tykke steinvegger, så med litt flaks står huset til jul.

                                Har i et tidligere liv betalt for mye rart, bl.a. ARF fly med sedvanlig skjeve vinger/stab, fly med understell i plast og mengder med dårlig hardware. Jeg har også vært eier av z-bend tang og Flair fuel-proof lakk....

                                MI skiver om forhandler som forlanger kompensajon for tapt omsetning etter at deres produkt har kommet dårlig ut i test. Ha-ha.

                                Det er en grunn til at Singapore Hobby sender mange julekort til Norge.
                                Det mest redelige ville vært om forhandler sa rett ut at her hos oss selger vi stort sett bare dritt, hvis du skal saker kan De kontakte Central Hobbies, alternativt kan vi selvsagt skaffe kulelinker i plast, sprø balsa og 4mm karbonstenger med varierende innvendig tykkelse. Ha en riktig god jul.

                                Mvh

                                Comment

                                Working...
                                X