Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipo som mottagerbatteri - hva med kulde?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Helt enig, men nå var det du som la til flere emner sist ang. batt i sender. Da er jeg ferdig med denne tråden

    Comment


    • #32
      Ah, det var en glipp, skulle stått mottaker og rx selvsagt, uten at det spiller noe rolle for bruken.

      Comment


      • #33
        Originally posted by Tintin
        Ah, det var en glipp, skulle stått mottaker og rx selvsagt, uten at det spiller noe rolle for bruken.
        De fleste RX har vel en batteri alarm ved lav Volt.Og da lander enn flyet.

        Men en hører vel ikke batterialarmen fra flyet,der det tuster høyt oppe i et antall km/t.?????

        Så sånn sett så spiller det vel en stor rolle for bruken,heller?
        Vennlig hilsen
        Roy.

        2,Biler.
        1,Leilighet.
        masse øl i kjøleskapet.
        + diverse innbo.

        Comment


        • #34
          Er det noen forskjell om det er kaldt eller varmt ute ?
          Eller hvilken type batteri?

          Skjønte ikke hva som var greia, jeg har ingen rx'er med noen som helst typer alarm.

          Comment


          • #35
            Her kommer en laaaaaang en
            Sorry bare måtte skrive litt!

            Det er en stor forskjell på om det er lipo i sender eller mottager. I senderen går det 200-400mah avhengig av type sender, mens i flyet går det alt fra 200mah til 10A avhegnig av servotyper og belastninger de utsettes for.
            Dermed vil spenningen kunne synke under toleransegrensen for mottagere og servoer slik at de slutter å fungere.

            Dermed er vel litt av cluet med denne tråden å få kunnskap om grensene for batteriene i forskjellige situasjoner.

            Ett par "grove eksempler":
            Hvis vi tar ett eksempel på en typisk indoor lipopakke på 2S 700mah kokam som er nedkjølt til -20 grader kontra en 4x600mah NiCd (AA) pakke tror jeg vil vil se:

            Begge løsningene har mistet 40-60% av kapasiteten pga kulde, likevel vil det være nok til masse flyging siden de første 40% representerer det vi normalt tar ut.

            - Lipopakken vil ikke kunne lades, dvs lading vil avbrytes på feil tidspunkt. Heldigvis har vi muligens ladet hjemme og fingrene er sannsynligvis så kalde etter X flyturer at vi ikke trenger flere ladinger denne dagen. Ved belastning + 6-7A vil spenningen synke veldig raskt til under under bra nivå for cellene (3v pr. celle feks). Spenningen for mottager/servoer er muligens likevel høy nok til å drifte flyet. Men siden spenningen var såpass lav blir batteriet skadet og neste gang det skal lades/brukes vil det ikke yte slik det skal.

            - NiCd cellene holder spenningen fint innenfor de 40-60% av kapasiteten på grunnlag av dette har blitt brukt i alle år. Alltså gammelt nytt. Dog vet vi at noen av de nye NiMh (hver gang det har kommet en ny "super kapasitet" på markedet) har hatt problemer i kulde. Men 99% av de NiMh som er på markedet av kjente merker er god vare.

            Hvis man nå går opp i kapasitet på Lipocellene slik at man feks bruker 2S 2000mah Kokam (kokam er bare brukt som eksempel) vil man se at disse også plages av kulde men ikke i like stor grad som en mindre celle.

            Eneste måten å få bukt for alltid med disse spørsmålene er når noen:
            - Putter batteriene i fryseren og når de har "fryst" ett par timer kobler man til en utlader (mens batteriene fremdeles er i fryseren) som måler spenningsfall under gitte utladninger / oppladninger og presenterer en kurve fra laderen på dette. Dette tar tid, men noen burde sikkert ta seg tid til det... (ikke meg)

            Men har man feks:
            120size fly med 2S2000mah mottagerpakke og regulator burde den kunne gi 6V ved 1A utlading i 50%? av kapasiteten og kunne gi 6V selv om det blir tatt ut 5-6A i kortere perioder innenfor de 50%? av kapasiteten (fulle rorutslag i feks en snap i lufta). Kunne lades opp til fullt i samme temperatur...
            Så legg batteriet i fryseren, vent 2t, lad ut 1000mah (med 1A). Belast med feks 2A og se på spenningen (les av i displayet til laderen mens utlading foregår), belast så med 5A og se på spenningen (igjen: les av i displayet til laderen mens utladingen foregår).
            Om testen viser over 6V i gitte tester vil svaret på trådens spørsmål (med 120size fly 2000mah 2S) være ja det funker fint med Lipo i mottager.
            Så må man gjøre samme testen med LiIon....

            En siste ting: Det som kan være spennende er å se om spenningen øker etterhvert under utladingen. Man vet jo at batteriene produserer noe egenvarme (tap) som gjør at batteriene presterer bedre. Dette ser vi på elektrofly at daffer man rundt i kulden blir det dårligere futt. Men om man guffer på noen minutter øker varmen i batteriet og det presterer bedre.

            Comment


            • #36
              Når noen sier mottakerpakke så ser jeg for meg at den skal fore en mottaker, 3-6 servoer eller deromkring og kanskje en gyro. 10A? Altså ikke motor.

              Spenningen vil alltid kunne synke under grensen for hva som er akseptabelt for radioutstyret uansett batteritype, særlig om vintern. En varsellampe og ikke bare lyd kan være lurt på litium...

              Så, poenget med å bruke litium i utgangspunktet er en av 2, vektbesparelse eller bedre ytelse eller begge.
              Om den brukes til rent mottakerbatteri hvilket jeg av tittelen antar er meningen så har man enten et lettere batteri med samme nominelle kapasitet eller et av samme vekt med høyere kapasitet enn tilsvarende Nicd/mh.

              Og da er jo det man lurer på hva som funker.....

              Comment


              • #37
                Originally posted by Tintin
                Er det noen forskjell om det er kaldt eller varmt ute ?
                Eller hvilken type batteri?

                Skjønte ikke hva som var greia, jeg har ingen rx'er med noen som helst typer alarm.

                Tråden er vel om det er tilrådelig å bruke Lipo som mottager pakke i den kalde årstiden.........Så er vel LiIon kommet inn ettervært.

                Men skal jeg ha ukjent batteri teknologi noen plass så måtte det være i senderen,siden der får jeg beskjed når Volten er for lav.Og lander selv om det bare har gått 3 minutter av den planlagte 10 minutters turen.

                Men sitter denne pakken i flyet og gir opp etter 3 minutter,så vet ikke jeg det og akter selfølgelig å fly mine 10 Minutter.Så sånn sett så er det en forskjell.

                Og jada kjenner til at Nicad også taper kapasitet i kulde,men som nevnt tidligere i denne tråden så er Nicad blitt brukt i lange tider i kulde.
                Last edited by Roy Jimmy; 19-12-05, 22:35.
                Vennlig hilsen
                Roy.

                2,Biler.
                1,Leilighet.
                masse øl i kjøleskapet.
                + diverse innbo.

                Comment


                • #38
                  Nja, skulle tro man kunne ha en LiPo alarm der også som jeg vel nevnte, en som syns og ikke bare høres?

                  Comment


                  • #39
                    Kan nevne at i min sender med NiMh batteri, så fikk jeg meg en stuss her forleden. Hadde flydd en stund med Ready med flotører og vannet for siste gang da klokka ble mange. Kjørte flyet opp på stranda og stoppet motoren. Det neste som skjedde var at baterialarmen på senderen begynte å pipe, jeg kikket ned og tenkte at jeg skulle la senderen stå på for å se hvor lang tid jeg hadde på meg til å lande om batterivarsleren skulle gå av mens flyet var i lufta en gang. Jeg gikk de tre fire meterne bort til flyet, og før jeg rakk å skru av motakeren, døde senderen. Dette skjedde i + grader, så om det hadde vært minus grader hadde jeg aldri rukket annet enn å høre pip pip pi.... krasj.
                    Jeg ble en smule overasket over hvor fort pakken rullet av (er jo fra før av vant til NiCad pakkenes oppførsel i slike situasjoner). Feilen kan meget muligt ha vært min egen. i og med at varslings spenningen er programerbar i min evo12. Men jeg kan ikke huske å ha tuklet med den innstillingen, så jeg tror den sto på default. Nå står den på en noe høyere spenning (7,00V), slik at jeg skal ha tid til en landing om alarmen går, men jeg er uansett litt bekymret for å bruke senderen på kalde dager (her omkring betyr det 0- minus 5-6 grader).
                    Spesielt med tanke på at senderen ligger bak i en kald varebil når jeg skal på bana å fly, blir jo fort en time eller så før den i det hele blir brukt.
                    Altid litt vanskligt når en begynner å bruke ting som er ukjent for en, men med litt forsiktighet går det nok bra (håper jeg).
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #40
                      En sendervott med håndvarmer inne er kanskje tingen ?

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by Tintin
                        En sendervott med håndvarmer inne er kanskje tingen ?
                        Koster penger, og penger har jeg ikke, de er investert i en gave som er nevnt i andre topicks her på forumet Rent bortsatt fra at jeg egentlig ikke ønsker å bruke en sendervott, men kansje en må krype til det korset også med tiden?
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Vingemutteren
                          Kan nevne at i min sender med NiMh batteri, så fikk jeg meg en stuss her forleden. Hadde flydd en stund med Ready med flotører og vannet for siste gang da klokka ble mange. Kjørte flyet opp på stranda og stoppet motoren. Det neste som skjedde var at baterialarmen på senderen begynte å pipe, jeg kikket ned og tenkte at jeg skulle la senderen stå på for å se hvor lang tid jeg hadde på meg til å lande om batterivarsleren skulle gå av mens flyet var i lufta en gang. Jeg gikk de tre fire meterne bort til flyet, og før jeg rakk å skru av motakeren, døde senderen. Dette skjedde i + grader, så om det hadde vært minus grader hadde jeg aldri rukket annet enn å høre pip pip pi.... krasj.
                          Jeg ble en smule overasket over hvor fort pakken rullet av (er jo fra før av vant til NiCad pakkenes oppførsel i slike situasjoner). Feilen kan meget muligt ha vært min egen. i og med at varslings spenningen er programerbar i min evo12. Men jeg kan ikke huske å ha tuklet med den innstillingen, så jeg tror den sto på default. Nå står den på en noe høyere spenning (7,00V), slik at jeg skal ha tid til en landing om alarmen går, men jeg er uansett litt bekymret for å bruke senderen på kalde dager (her omkring betyr det 0- minus 5-6 grader).
                          Spesielt med tanke på at senderen ligger bak i en kald varebil når jeg skal på bana å fly, blir jo fort en time eller så før den i det hele blir brukt.
                          Altid litt vanskligt når en begynner å bruke ting som er ukjent for en, men med litt forsiktighet går det nok bra (håper jeg).
                          Var og fløy med easyglider i stad. og plutselig begyte det å pipe i senderen (en sanwa vg6000) og rakk såvidt å lande flyet før den slo seg av. og batterikapasiteten stod på fult når jeg begynte å fly(men den var ikke ny ladet). nå er vel denne senderen kjent for ikke å ha den beste batterikapasiteten. men det gikk så fort at hvis det hadde vært et annet fly som det ikke bare er å elsnge ned i på magen og jeg hadde måtte prøve to ganger på å få landet så hadde det ikke gått.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #43
                            Jepp koster penger, tror jeg ga rundt Kr 300-350 ferdig levert hjem i postkassa, spesialsydd til min radio + senderholder og verdt hver krone når jeg er ute i kulda.

                            Liker ikke å fryse, liker det så lite at det ikke er moro å fly og jeg vil jo ikke at radioen går tom for strøm så det gjelder å holde den varm og god den også.

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by Tintin
                              Jepp koster penger, tror jeg ga rundt Kr 300-350 ferdig levert hjem i postkassa, spesialsydd til min radio + senderholder og verdt hver krone når jeg er ute i kulda.

                              Liker ikke å fryse, liker det så lite at det ikke er moro å fly og jeg vil jo ikke at radioen går tom for strøm så det gjelder å holde den varm og god den også.
                              Sier du at den er sydd til å passe rundt senderpulten og radio?
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment


                              • #45
                                Jepp, det er det jeg sier. Nå har jeg en svært liten sender"pult" bare så det er sagt. Er bare en plexiglass"bunn" + håndleddsstøtter.

                                Kati på RCMitt syr det du vil ha sånn omtrent.

                                Comment

                                Working...
                                X