Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reklamasjon på Lipo batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    En produsent jeg har støtt på hadde sin regel, har du loddet på noe så er det ikke mulig å reklamere lenger. Sikkert litt samme ide med produkter som er forseglet, bryter du seglet så sitter du med ansvaret.
    Personlig skjønner jeg ikke helt at forhandler er så korttenkt, han burde kanskje innse risken for at du heretter handler et annet sted og han burde vel kanskje kunne ta dette selv mot importør. Det er jo ikke helt ukjent at lipoer er døde allerede i disk.

    Comment


    • #17
      Agree with Tintin - check the pack before soldering...it happens quite often that one cell in a pack fails on the shelf...
      Last edited by Celtic-Griffin; 15-03-06, 07:00.
      Ken Bates
      Never Mind the Label

      Comment


      • #18
        Kaklei, en ting er i din favør og det er reklamasjonsretten. Hvis jeg ikke har forstått feil så er det selgers ansvar å føre bevisene. Så da kan du jo ihvertfalll levere batteriet til butikken og reklamere så kan jo butikken vise deg hvor proffe de er.

        Ang hvilken butikk det er så er det faktisk lov å navngi hvis du selv oppgir fullt navn. Jeg oppfordrer ikke til det, men man skal vite at man har lov. Kanskje det i noen tilfeller gjør at forhandlere skjerper seg. Jeg vet at mange forhandlere følger med her inne og tar disse diskusjonene svært alvorlig og gjør så godt de kan i kundebehandlingen.

        Og Tintin, hvis du har kjøpt en mobiltelefon og har ladet den så har du ingen garanti eller reklamasjonsrett? Dette er enkleste utvei fra forhandler, men desverre bare jug.
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #19
          Skjønner ikke helt forhandlerne som ikke forholderseg til norsk kjøpslov. Hvis et batteri er deffekt, så skal heller ikke de tape spesielt på det i og med at de reklamerer til sin leverandør igjen. Hvis butikken er vanskelig å ha med å gjøre, kan det hende at de har en vrien leverandør også?

          Når det gjelder reklamasjon av batterier, mener jeg at disse skal ha en bestemt levetid hvis de brukes innenfor de rammene de er laget for. Her gjelder minimum 2 års reklamasjonsrett i Norge. Så er det bare for butikken å bevise at bruker er skyld i deffekten på varen. Slik SKAL loven fungere. Hvis forbruker får medhold skal varen repareres eller erstattes, alt etter hva som er mest hensiktsmessig mht kostnad og og tid som brukes på reparasjon.

          De batteriene som vi kjøper og bruker til RC-formål fra våre hobbyforhandlere er ofte vanlige industriprodukter ikke spesielt beregnet på RC-hobbyen og mange mener de misbrukes ved bruk i RC-modeller og utstyr. Her mener jeg at innpakningen har alt å si. Hvis jeg kjøper et batteri i en hobbyforretning og de sier at dette er batteriet for ditt bruk, så skal batteriet vare for de 2 årene med reklamasjonsrett vi har.

          Vet alt dette er veldig teoretisk og firkanta, men forbrukerloven er til for å verne om forbrukernes rettigheter, men SKAL heller ikke brukes til å lure forhandlerne til å dekke utgifter en selv er skyld i.

          Comment


          • #20
            Originally posted by affa
            Og Tintin, hvis du har kjøpt en mobiltelefon og har ladet den så har du ingen garanti eller reklamasjonsrett? Dette er enkleste utvei fra forhandler, men desverre bare jug.
            Skrev jeg det? Tror ikke det.

            Men om du åpner telefonen, dvs skrur den fra hverandre for å tørke den etter at du mista'n i do så bryter du en forsegling og da har du ingen reklamasjonsrett lengre. Likeså om du gir deg til å lodde på den.

            Det jeg refererte til var tekst om en ESC som leveres med en type kontakter påmontert, om man lodder andre kontakter på denne så gjelder ikke garantien lengre.

            Dette er vel et tvilstilfelle i beste fall for slik jeg ser, på pakker uten kontakter må man jo nødvendigvis lodde på kontakter. Mitt innlegg var bare som et obs og som Ken sier sjekk først så man kan reklamere før man kan klandres for noe som helst. Har man loddet så finnes det en teoretisk mulighet for at man har kortsluttet og da har man gjort noe feil. Dette er ikke kritikk bare et tips .

            Comment


            • #21
              Neida, og det var ikke for å være rapp mot deg Tintin. Enig med deg i å sjekke først, men jeg liker ikke forhandlere som sniker seg unna. Det er klart det kan være selvforskyldt, men avvisning direkte er ganske uprofft.

              Bruk reklamasjonsretten så ser du hvor profft resultatet blir....
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #22
                Originally posted by kaklei
                Er ikke først og fremst pengene så ergrer meg mest, det skal jeg overleve. Det er først og fremst prinsippet!!

                Når jeg samtidig vet med 99% sikkerhet at jeg ikke har skyld i det!!

                Forstår på et vis selgeren også, men i det lange løp ville han ha tjent på å vært litt imøtekommende. Vi trenger jo stadig noe!

                Ønsker ikke å navngi butikken, synest vel ikke det er helt fair, eller??
                temmelig sikker på at det ikke er elefun i allefall. da ville du fått nytt batteri umiddelbart.
                Alf Surdal
                Hovsherad

                Comment


                • #23
                  For å støtte Griffin så er det en ide å sjekke at alt er som det skal være før en begynner å tilpasse til eget bruk, men fornuften overskygger vel for ofte iveren etter å gjøre ferdig modellen og få den i lufta fort som f... .

                  Av skade blir man klok, ikke rik...

                  Comment


                  • #24
                    Noen punkter...
                    1) Batteriet er ment å skulle settes kontakter på, ikke sant... Altså er det en del av forventet bruk. Det å åpne pakka for å måle spenning på hver enkelt celle ville slik jeg ser det vært å bryte garantien...ikke å lodde på ei kontakt. Beregnet bruk er også å trekke angitt/anbefalt mengde strøm ut av det. Slik sett bør et batteri tåle bruken det utsettes for dersom det ikke brukes ut over spesifikasjonene.
                    2) Kjøpsloven sier helt klart at det er selger som har bevisbyrden. Igjen, å lodde på ei kontakt er en del av forventet bruk.
                    3) Som med mange andre ting i denne hobbyen synses og diskuteres det hvorvidt det er brukerfeil eller ei. Når det gjelder lipo er det vel hevet over enhver tvil at pakker faktisk kan være deffekt ved leveranse. Å synse og diskutere hører forumet til, ikke en butikk. Den må faktisk bevise...
                    4) Det er selgers ansvar, mener jeg, å sjekke at produktet faktisk er bra i det han selger det. Ergo det er selgers ansvar å måle cellenes spenning. Dersom selger ikke kan bevise at batteriet var 100% balansert i salgsøyeblikket har på en måte ikke selger skaffet seg noe holdepunkt i forhold til en evnt. reklamasjon da selger ikke kan bevise at det faktisk var i orden da det ble solgt.

                    Dersom det forventes at kjøper skal sjekke cellespenning før lodding, fordi selger mener at å lodde på kontakter som beskrevet, er å bryte forpakkningen så må selger opplyse om det...

                    Vel dette syntes nå jeg da ut i fra de gangane hvor jeg har vært nødt til å reklamere på saker og ting og basert på hvordan utfallet har vært.

                    Dessuten mener jeg at butikker alltid tjener mer på å yte service og la tvilen komme kunden til gode enn å synse og mene noe som gjerne bare er nettopp synsing. Ja vel om de tar inn en gjenstand de faktiks ikke får igjen pengene for av leverandør. De tjener det ganske sikkert inn igjen ved neste bestilling, selv om det er et tap der og da. Er jeg trygg på en leverandør/butikk så kjøper jeg gjerne ganske mye over tid hos vedkommende... Er jeg utrygg begrenser jeg det til små dibbeduttere...
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by affa
                      ... men jeg liker ikke forhandlere som sniker seg unna. Det er klart det kan være selvforskyldt, men avvisning direkte er ganske uprofft.
                      Ingen tvil...

                      Ja å lodde på kontakter på et batteriet som ikke har det i utgangspunktet er uten tvil normal bruk. Ja de burde ta det tilbake. Ja normal bruk er å lade og lade ut batteriene. Ja butikker skaffe seg uten tvil lojale kunder ved å være fleksible ved reklamasjon. Ja de har bevisbyrden (men det er du som må lage en sak av det, hvem gidder det for et par hundrelapper)
                      Saken er bare mye enklere om batteriet fortsatt er som det var da man gikk ut av butikken. Jeg må innrømme at jeg ikke måler mine, på den annen side så kjøper jeg jo mye fra utlandet og regner ikke emd særlig gode reklamasjonsmuligheter...

                      Det er ikke bare denne forhandleren som ikke har tenkt seg om.

                      Min far hadde en gang en MB190 der kamakselen røyk etter bare ca 25' km. Dette var en demobil men det gikk på garantien. Jeg var den gangen i Amsterdam med bilen (nei jeg hadde ikke med noe ulovlig hjem derfra og ja jeg ble sjekket) den ble reparert der, på samme verksted sto den en annen nyere 190 med samme problem. verksmesteren i Amsterdam innrømmet at de hadde at problem med akkurat den modellen, han mente det var et parti dårlige kamaksler. Etter nye 25' km røyk den som ble satt inn i Amsterdam. Mer presist så var det samme del av akslingen som igjen var utslitt noe som mer tydet på dårlig smøring på det punktet enn noen legeringsfeil. B.O.Steen som hadde solgt og skulle fikse bilen denne gangen ville ikke se dette som noen garantisak selvom dette ville vært godt innom normal garanti på en nybil (reglene er vel anderledes nå tror jeg). De ville heller ikke sjekke at smøringen til dette punktet funket men kunne godt gjøre det om vi ville betale 20' for jobben. Jeg diskuterte en god stund med verksmesteren uten å komme noen vei men passet på å informere ham før jeg gikk at bilen var planlagt byttet ut det året og at om de hadde vært hjelpsomme så ville det vært de som solgte oss den bilen men nå ville jeg selvsagt sørge for at de ikke fikk det salget, noe de heller ikke fikk. "Det tenkte jeg ikke på..." sa verksmesteren da...

                      Comment


                      • #26
                        Selv om tråden begynner å gli ut har jeg lyst til å påpeke at i Tintin`s tilfelle (her er det snakk om fullsize bil...) skal man ved bytte av noe så vitalt og dyrt som en kam ha "nygaranti" på kammen slik at denne delen har lengre garanti (minst 2 år) enn resten av bilen. Standard forbruker-rettigheter, ikke la en verksmester prøve å lure seg unna.

                        Man kan slett ikke påberope seg 2 års garanti på LiPo siden det ikke er "selvsagt" at dette skal ha lengre levetid. Bruks-cyklusen, bruksmåte og naturlig elding vil ha alt å si om det varer et år eller kanskje tre i beste fall. Men når det har gått noen få dager burde selger ta reklamasjonen alvorlig, jeg får inntrykk av at dette er en selger som ikke er altfor kjent med LiPo? Eller så har selger så stor omsetning at vedkommende ikke gidder å ta dialogen han burde!
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #27
                          Hei!

                          Her var mange synspunkter ja! Artig å se engasjementet fra dere!

                          Er absolutt enig i at det kan være et tvilstilfelle, alt ettersom hvor vrang kjøper/ selger er. Jeg burde sjekket pakken bedre før jeg "tok" i den, men det er jo ikke alt du legger merke til/ tenker over i farten.

                          Jeg har jo ikke loddet på batterikontaktene, men på ledningene som var ferdig montert på batteriet, og dette må jo forhandler også være klar over.

                          Hvis f.eks. selger hadde forelått vi kunne dekt 50 % hver, hadde jeg sagt meg enig i det. Da hadde vi begge på en måte hatt ryggen fri.

                          Kjell Arne

                          Comment


                          • #28
                            Here there has been much discussion - now speaking as a supplier:

                            All the producers of packs that I have been in contact with will replace duff packs without discussion (in most cases they don't require the duff pack in return) - therefore the retailer should have no problem to accomodate the customer.

                            I have experienced several packs in which one cell has failed in storage and often this is difficult to see visually (the pack is not always blown) - these have always been packs that have been in my store quite some time.

                            Some advice...

                            Buy quality packs, the little extra cost will repay itself in the long term.

                            Buy from a retailer that sells relatively freshly produced packs (even if it means waiting a few days for delivery).

                            No matter which party has the burden of proof, be wise and check your new pack through the balance pigtail on the pack on purchase and before attempting to solder (or at least within the 14 days that the law allows).

                            If you are not familiar with lithium polymer get some help from a buddy that is.

                            And a final comment...

                            I have yet to buy a bottle of malt wiskey with a two year guarantee...
                            Last edited by Celtic-Griffin; 16-03-06, 06:43.
                            Ken Bates
                            Never Mind the Label

                            Comment


                            • #29
                              Det er bare fordi du ikke kjøper store nok flasker det Ken

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by kaklei

                                Jeg har jo ikke loddet på batterikontaktene, men på ledningene som var ferdig montert på batteriet, og dette må jo forhandler også være klar over.

                                Kjell Arne
                                Faktisk også saken en del. Trodde du loddet på ledningen på + og - på batteriet og at batteriet ikke hadde ledninger ferdig montert. Dette gjør igjen at risikoen for varmeskader ved lodding av kontakter reduseres til minimun da varmen fra loddebolten ikke tilføres direkte til batteriet, men til ledningen.

                                Dette gjør bare saken enda klarere.

                                Er ellers enig i at å kreve 2 års reklamasjon på Li-Po er håpløst, men nylig innkjøpte pakker, og med kvitterieng i hånda, så ligger definitivt bevisbyrden hos selger.

                                Comment

                                Working...
                                X