Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lipo alarm..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lipo alarm..

    Hei.
    Kem forhandle slikt i vårt langstrakte land?
    Søkte etter lipo alarm men fannt ikkje noko so no må eg spørja dere so har peiling
    Dumt å drepa batteriene so eg har. So ein kan vel lika godt kjøpa alarm med ein gong.
    Kan disse alarmane brukast i da mesta. Fly/heli??
    Mvh:
    Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
    www.folgefonnrc.ning.com

    MA X-Cell Fury Extreme 90
    Raptor 90 3D
    Raptor 50 Titan SE
    T-Rex500GF
    T-Rex450SE V1
    JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

  • #2
    Try Hyperion products...
    Ken Bates
    Never Mind the Label

    Comment


    • #3
      Ellers er det kurant å handle slikt fra utlandet.

      Custom Idea Ltd f.eks. har en enkel liten sak som du om du vil kan kjøpe en pc kabel til og dermed få utladningskurvene dine på pc'en for de som liker slikt.

      Comment


      • #4
        Originally posted by walker76
        Hei.
        Kem forhandle slikt i vårt langstrakte land?
        Søkte etter lipo alarm men fannt ikkje noko so no må eg spørja dere so har peiling
        Dumt å drepa batteriene so eg har. So ein kan vel lika godt kjøpa alarm med ein gong.
        Kan disse alarmane brukast i da mesta. Fly/heli??

        Hva tenker du på her? En sånn liten dings som varsler deg om lav batterispenning så du ikke tømmer batteriene for mye? De fleste nye regulatorer har jo en cut-off funksjon tilpasset Lipo nå, men min 3 år gamle Hacker Master reg. har ikke dette så jeg kan fint lade ut til langt under 2,5 V per celle og dermed i verste fall ødelegge batteriene mine.
        Arngeir Blakseth

        Comment


        • #5
          Lipo alarm er nok det tryggeste, jeg stoler ikke på cutoff lenger, etter at jeg har målt spenningen til 7.5v på et 3s lipo batteri før cutoff slo inn på titan esc. Har fått tilnærmet samme resultat på flere esc.
          Geir Amund Lindberget

          Comment


          • #6
            Originally posted by galmania
            Lipo alarm er nok det tryggeste, jeg stoler ikke på cutoff lenger, etter at jeg har målt spenningen til 7.5v på et 3s lipo batteri før cutoff slo inn på titan esc. Har fått tilnærmet samme resultat på flere esc.
            OJ
            Hadde du programmert din TITAN korrekt til riktig antall lipo og riktig cutoff?

            Comment


            • #7
              Ja, har på 3s og "softcut" på titan escen min, batteriet kommer så langt ned at det begynner å rase i spenning (dvs 7.5v) før den reagerer og begynner å sette ned farten på motoren så det kommer opp i 9v igjen. Dette på full gass, 19Ah strømtrekk.
              Geir Amund Lindberget

              Comment


              • #8
                Originally posted by galmania
                Ja, har på 3s og "softcut" på titan escen min, batteriet kommer så langt ned at det begynner å rase i spenning (dvs 7.5v) før den reagerer og begynner å sette ned farten på motoren så det kommer opp i 9v igjen. Dette på full gass, 19Ah strømtrekk.
                Jeg har sett at ESC'er noen ganger bruker litt tid på å gå i "soft cut" mode og det du beskriver kan være at batteriet ditt ved 19A tappes så fort fra 9 volt(hvis du har stilt inn lipocut off til 3v pr.celle) at ESC ikke rekker å reagere fort nok. Litt avhengig av batteriets egenskaper er tiden det tar å tappe en lipocelle fra 3 volt til 2,5 volt pr.celle (ditt tilfelle) kun snakk om sekunder.
                Du sier ikke noe om hvilken kapasitet batteriet du trekker 19A har. Jeg tror nok kanskje at ESC'ene du har prøvd virker normalt og ville ha fokusert på batteriet og strømtrekket ditt.
                Jeg bruker ulike TITAN ESC'er mye, og oppfatter at de virker slik de skal hos meg.

                Comment


                • #9
                  Det finnes esc'er på markedet som ikke har en brukbar cutoff, f.eks. Align sine som kun er laget for lipo.
                  Og så er det en del applikasjoner der cut off er litt ugunstig, som f.eks. helikoptere. Mine har en tendens til å dette ned når motor kuttes.

                  Så jeg setter lipoalarmen på 3.2 volt/celle, timeren på 10 min og slutter etter 10 min om ikke alarmen piper først.

                  Comment


                  • #10
                    Batteriet er et 12C batteri på 2500mah så 19 amp er ikke mer enn 2/3 av hva batteriet skal takle kontinuerlig. Fikk samme resultat på andre batterier også. På vanlig cutoff så ikke spenningen ut til å komme så langt ned. Men jeg foretrekker softcut ettersom jeg flyr litt mye litt sakte litt nærme bakken Skjelden jeg flyr til batteriet gir seg uansett, har som regel igjen over 500mah når jeg lader.
                    Geir Amund Lindberget

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by galmania
                      ...........På vanlig cutoff så ikke spenningen ut til å komme så langt ned.............
                      Da er det nok i dette valget vi finner årsaken, soft cutoff skal jo gi anledning til å kjøre motor "litt til" og da vil spenningen fortsatt synke noe. Soft cutoff er mere vennlig ettersom man har en mulighet til å komme greit ned.
                      Jeg bruker også soft.
                      Det er jo en stadig u-ut-tømmelig diskusjon hvor langt ned lipo kan tappes - men jeg setter vanligvis cutoff til 3,2 v på 20 C generasjonen.

                      Comment


                      • #12
                        Eg bruke align sin esc så eg har bestillt alarm(hyperion)
                        Takk for alle opplysninger folkens
                        Mvh:
                        Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
                        www.folgefonnrc.ning.com

                        MA X-Cell Fury Extreme 90
                        Raptor 90 3D
                        Raptor 50 Titan SE
                        T-Rex500GF
                        T-Rex450SE V1
                        JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

                        Comment

                        Working...
                        X