Announcement

Collapse
No announcement yet.

Li-Po blåste seg opp i flyet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Mål på inngangen på regulatoren med et multimeter (ohm meter) først (kondensatorer leder ikke likestrøm). Dersom det ikke er kortslutning, test med en annen pakke men koble en sikring (f.eks. 10A) inn mellom batteri og regulator.

    Regner med at batteriet var koblet til med riktig polaritet?

    Fred
    Fred Larssen

    Comment


    • #17
      ja, jeg er 80% sikker på att jeg koblet riktig polaritet. sist gang jeg koblet feil var det CC Thunderbird 9 som fikk svi. ja ken, nå har jeg lært hva man skal koble til sist.
      Jørgen Wake Stensen
      Bodø MFK
      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

      Comment


      • #18
        Litt mer info?

        Hva slags motor står i flyet?
        Dersom det er en børstemotor så kan en kortslutning i motoren ( event. gamle børster) ha forårsaket dette.

        Men, jeg er enig med Ken, og vil nok tro det er ESC'en som er årsaken. Den lukten er ikke god - dyr er den også

        Ben_E
        Ben-Erik Ness
        Bergen Modellflyklubb

        Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

        www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


        http://www.bmfk.no
        http://www.jetsofbergen.no

        Comment


        • #19
          Originally posted by jørgen123
          ja, jeg er 80% sikker på att jeg koblet riktig polaritet. sist gang jeg koblet feil var det CC Thunderbird 9 som fikk svi. ja ken, nå har jeg lært hva man skal koble til sist.
          80%? Betyr det at du har samme kjønn på kontaktene på både + og - ledningene på batteriet slik at det er mulig å koble feil?
          Hvilken regulator er det snakk om? Dersom det er en nokså moderne sak skal man kunne se bort fra motor/motorledninger da regulatorene ikke skal armere og sende strøm til motor uten at den får noen styrepuls, og den var jo ikke koblet til mottakeren. Har ihvertfall ikke opplevd at motoren har rørt seg dersom jeg har koblet batteriet til regulatoren før ekstern strømkilde har blitt koblet til mottakeren (BEC utkoblet).
          Fred Larssen

          Comment


          • #20
            når jeg kobler til min ST25 regulator til batteriet så kommer det en trudelutt i motoren selv om mottaker ikke er koblet til. også kommer det en ny trudelutt når den er armert. og da gir den jo signal til motoren(er jo motoren som lager lyden). ser også at motoren beveger seg litt under lydsignalene.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #21
              det var min regulator jørgen hadde. en apache 30 A
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #22
                Jeg støtter Flarssen. Dersom regulatoren ikke var koblet til mottakeren vil den ikke gi noe særlig ut til motoren. Den lille strømmen den sender ut for å lage pipelydene er ikke i nærheten av nok til å ødelegge noe.

                Dermed vil jeg tro at du enten har koblet batteripakken feil vei (om det er teknisk/fysisk mulig) eller at regulatoren er kortsluttet på inngangen.
                Anders Hauge

                www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

                Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                Byggeblog for Eurosporten
                Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                Comment


                • #23
                  ja anders, det er mulig å koble feil på polaritet. hvis det nå er det som er årsak, vil det bli kortslutning da? vil ikke da regulatoren bare sende ut sån "flott og fargerik" røyk? det var ingen synlige skader på regulatoren etterpå
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

                  If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                  Comment


                  • #24
                    Spørs om det da ikke er feil polaritet som er årsaken.
                    Lodd om kontaktene sier nå jeg. Her er en med samme erfaring der feil polaritet var årsak:

                    http://www.runryder.com/helicopter/t264309p1/

                    Comment


                    • #25
                      jeg tok av borrelåsen på regulatoren, uten å se tegn til at det var noe med regulatoren. den ble også varm, men ikke så varm at det var umulig å holde i den. testet vi regulatoren etter krasjet med cuben, william? jeg mener å huske at jeg fløy med den en gang etter krasjet.

                      det er en AXI 2212/34 på 7x5 propell. den trekker ca 5 A på full pupp så den er godt innenfor kapasiteten på batteriet og regulatoren.

                      kanskje jeg skal vurdere å lodde om kontaktene hvis det var feil polaritet, noe jeg ikke tror det er.
                      Jørgen Wake Stensen
                      Bodø MFK
                      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                      Comment


                      • #26
                        Hadde akkurat samme problemet . Jeg hadde kjørt litt og når jeg tok opp lokket fikk jeg ikke batteriet ut . det hadde hevet sånn at det var umulig å rikke . etterhvert gikk hevelsen ned og jeg fikk edt ut ....ladet det opp men det var ikke noe særlig kraft i det .

                        Kjedelige greier det der ...."dyrt er det også "

                        MHV Mathias
                        Lama V3
                        Hydrofoam
                        Hjemmelagd deltavinge

                        The fuel mix you have to use is always the most expensive

                        Comment

                        Working...
                        X