Unconfigured Ad

Collapse

Biltemabatteri og voltspenning

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lostfields
    • Oct 2004
    • 98

det er en pakke til senderen jeg har loddet sammen og den viser voltstyrken ja. Det er 8 batterier a 1800 mAh.

Alt ser ut til å ha gått bra egentlig da jeg får utlada dem og lada dem igjen med 1520 mAh hvor cutoff på utlading er på 4.8V skulle jeg mene.

Hvis det allikevel høres ille ut da jeg får ladet dem og at dem er til senderen med en voltvakt skal jeg vurdere å ikke bruke dem

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

du kan jo lade dem opp sette dem i senderen slå den på og la den stå på for å følge med hvor lenge de varer evt. om de kutter helt.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• Lostfields
        • Oct 2004
        • 98

blir nok ny lodding på meg ja, da skal jeg sørge for ny bedre loddebolt, samt ikke påføre for mye varme.

Pakka holdt kun 1 time så det er langt ifra nok... noen mulighet til å kontrollere hvilke av batteriene som er dårlige?

Når jeg skal lodde, tar dere bare en tynn kobberbit (plate) over polene og påfører loddetinn over kobberplata og polen - eller gjør dere det på en annen måte?

Comment

• Haldor
          • Nov 2004
          • 499

Feilsøking:

Lad pakken opp og belast den med en 12V lyspære e.l. Deretter måler du en celle om gangen og leter etter den/de med lavest spenning. Hvis en celle er kortsluttet vil den dumpe til 0 veldig snart. Normal spenning ved belastning ligger mellom 1.1/1.2V. Hvis alle cellene ligger rundt 1V eller lavere er utladninsbelastningen for høy.

Hvor mange A belastet du dem med når du testet pakken?

Hvordan er pakken bygget opp? Er det 4 linjer med 2 celler direkte mot hverandre eller ligger de alle flatt på en rekke """" ?
          ----------------
          Haldor
          ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• Lostfields
            • Oct 2004
            • 98

Hei

Neimen ikke sikker på hvor mye jeg belasta dem med jeg. Mitt 600 mAh batteri holder i 2 timer sånn sirkus før den faller under 9V, så jeg antar at jeg belasta dem med 250 mA da.

Jeg hadde batteriet i senderen. Uansett så selger biltema 1800 mAh batteri
            for kr 100 for 8 stk nå så Jeg lodder 2 og 2 sammen, i en pakke på 8.. så 2 batterier x 2 batterier x 2 batterier er dimensjonen, he he... kjøper nok nye men kan være greit å bruke de batteriene som er Ok en annen gang.

Comment

• Joa
              • May 2006
              • 51

Det blir fort dyrt å være gnien. Gamle/tvilsomme batterier/kontakter etc. er sikkert en av de hyppigste årsakene til krasj av teknisk årsak. Radiokutt/radioforstyrrelser kommer ofte også innunder denne kategorien (med mindre noen på samme kanal skulle teste radioen).

Dumt å risikere å smadre et fint fly for å spare noen kroner på et par upålitelige celler.

Lykke til!

Comment

• Lostfields
                • Oct 2004
                • 98

Sant sant... kommer til å kjøpe meg helt nye og heller slenge den pakka i den røde dunken.

Er det lurt å fullade batteriene slik at dem får lik spenning før dem loddes sammen i "dimensjonen" 2x2x2 (futaba senderbatteri) ?

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

Hvorfor ikke bare bruke en batteriholder i stedet for å lodde? Joda jeg vet mange er skeptiske til dem men det funker faktisk helt fint. Ja jeg tar den ut for lading, regelmessig tar jeg også ut batteriene av holderen og lader dem individuelt for å holde dem i form.

Comment

Working...