Announcement

Collapse
No announcement yet.

seilflygondol; hvilken motor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by william123
    dette monterings settet passer ikke til 28XX serien, men til 22XX serien. bestill til 28XX
    self Takk til dine skarpe øyne!

    Comment


    • #17
      Originally posted by joo
      Er det trangt, slik som det er i nesa på mange seilfly bør du se etter inrunnere siden huset på disse motorene står i ro. På outrunnere roterer huset så du må ha plass til å legge kablene et stykke unna motoren. Ellers risikerer du å gnage kablene i filler.
      MVVS har nettop lansert en outrunner med et "skall" på utsiden. Jeg vet fint lite om disse motorene, men ideen ser jo bra ut! Ved siden av at dette løser problemet med ledningene i en trang seilflynese, så må det jo være en fordel å få et kulelager i hver ende av propellakselen.

      Hvordan blir det med kjøling av en slik motor? Vekt?
      Last edited by GeirT; 21-02-07, 00:47.

      Comment


      • #18
        MVVS-motorene så jo bra ut! (Har hørt rykter om at dem er designet av en viss person som står bak AXI-sakene). Designet er ganske likt NEU... visstnok saker i øvre klasse med tysk kvalitet. Men ikke utbredt her på berget av en eller annen grunn

        Kjøling er sjelden noe problem, i alle fall ikke på en gondol. I seilfly-neser må motorspantet ha kjøleinntak der det trengs. Og selvsagt luftuttak lengre bak. Her fins løsninger med uttak i canopyen og gjerne bak på finnen i tillegg. En del motorseilere har også luftinntak rett ved siden av motorspantet med en ducting mot motorhuset.
        For dem som virkelig laster motorene knallhardt er det verdt å investere i gode spinnere med innebygd kjøleluftinntak i. Her er det vel pylon-gutta som vet og kan komme med flere råd...
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #19
          nærmer meg avgjørelse

          har googlet litt rundt og sett på forskjellige oppsett- og pris...
          om noen har erfaringer med det understående er jeg glad for tilbakemeldinger:

          motor: Hacker A30-10XL; man får med feste i motorpakken og jeg finner mye skryt om merket...

          ESC: EMAX 40 Amp Brushless Speed Controller: inklusiv prog. kort..

          nå ser jeg at hacker foreslår propeller fra 10x5 -14x7. og påstår at den er god for e-seilere opp til 3.2 kg
          Object not found!

          nå sier hacker at motoren passer 3-5 celler lipo; kan man bruke vanlige NiMh baterier på disse motorene- om ikke hvorfor?

          Om jeg velger LiPo, har jeg forstått det riktig at man må ha en spesiell type lader for disse?

          finnes det noen ekvivalent-liste mellom Lipo og NiMh batterier- eller kan noen forklare dette for meg?

          I luften til påske
          Last edited by Flamingooo; 25-02-07, 06:19.

          Comment


          • #20
            1: Er ikke dus med Hacker, så jeg våger ikke si 100% hva dem er gode for i ditt fly. Men siden dem tåler opp til 40A/650W høres det ut som nok effekt tilgjengelig. Du må bare ta ut det du trenger. Kvaliteten er i alle fall kjent for å være av de beste, det er alle brukerne verden rundt enige om. Hvorfor jeg ikke har Hacker er jeg ikke sikker på, man får sine favoritter og holder seg der... Men Hacker stiller i øvre klasse, ikke bekymre deg for det

            2: Ikke noe problem å bruke NiXX. Aner meg at du må ha minst 10S NiXX. 10S NiXX tilsvarer omtrent 3S LiPo. 12S NiXX blir regna som ganske nøyaktis 4S LiPo.

            3: Stemmer, LiPo krever dedikert LiPo-lader.
            Der er mange skrekkhistorier ute og går om brann i LiPo-pakker, men omtrent alle skyldes feil lading. En god LiPo-lader koster fra ca. 800 og oppover til nærmere 10k Men du finner rimelige saker for opptil 4S LiPo til 3-400 kroner.
            Personlig er jeg helt LiPo-addict, dem har så mange fordeler at de skapte en revolusjon for modellflyginga da dem kom. Du får nærmere 3 ganger så mye effekt pr. kilo i forhold til NiMH.
            Leser du noen reviews her (f.eks det om Hyperion Yak .40) ser du at takket være LiPo får man både lette modeller og lang flytid.

            Når du vet hvor stor batteripakke du skal ha inni tar du tabellene du viste til og velger deg en propell som gir deg rundt 35A i trekk. Du skal fly med lite fart og mye climb, så det du skal ha er stor diameter og lite stigning på propellen.

            Her på berget selger Thorbjørn&Kåre de gadgetene. Hvorfor ikke løfte av tuten og ringe dem og sjekke pris? Ikke bli forbausa om du velger å kjøpe sakene der. Du finner dem under "annonsører" på forsida... Dem ligger nær deg, og en tur innom butikken vil gi deg en masse gode råd med på vegen. De vet hva sakene er gode for og deler gjerne av sin kunnskap!
            Last edited by joo; 25-02-07, 08:45.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment

            Working...
            X