Unconfigured Ad

Collapse

Motoren som sitter på en Stryker F-27C ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kingfisher
    • Feb 2006
    • 833

Motoren som sitter på en Stryker F-27C ?

Det er mulig jeg tenker for komplisert her, men jeg spør likevel.
    Motoren fra nevnte modell tenker jeg på å bruke i et vanlig elektrofly. Er det noe i veien for det, eller er det slik at motoren for "pusher-formål" er konstruert anderledes i forhold til intern kjøling enn på en vanlig motor?
    På de Align-motorer jeg har liggende så er det en form for vifte internt i motoren og hvis da luftstrømmen fra viften går mot flyretningen, vil vel det være lite effektivt. På F-27C motoren kan jeg riktignok ikke se en slik viftevariant.

Som sagt, kanskje dette ikke er et tema som det trengs å ta hensyn til?

Stein
  • dagauss
    • Dec 2005
    • 121

Tror det du beskriver her har en underordnet betydning. I Strykeren sitter vel motoren luftig til og får for kjøling uansett. Uansett brukes slike motorer i alle retninger

Skal du bruke motoren uten girboks? En liten og meget kjapp modell, da? Liten propell ihvertfall?
    heltpropell.com
    Trondheim MFK

Comment

• Kingfisher
      • Feb 2006
      • 833

Originally posted by dagauss
      Tror det du beskriver her har en underordnet betydning. I Strykeren sitter vel motoren luftig til og får for kjøling uansett. Uansett brukes slike motorer i alle retninger

Skal du bruke motoren uten girboks? En liten og meget kjapp modell, da? Liten propell ihvertfall?
      Det er mulig at jeg lager et monster her, og tar definitivt gjerne i mot råd. Jeg tenkte å bruke denne i en MiniMag, med flottører. Har lest litt om motoroppsett, fra 1300kv til 2000kv og uten gir, samt propellstørrelse(8x4E).
      Høres det helt feil ut?

Stein
      Last edited by Kingfisher; 19-04-07, 12:21.

Comment

• dagauss
        • Dec 2005
        • 121

Propellen må først og fremst tilpasses motoren. En større propell en strykeren's vil gi høyere strømtrekk og varmeutvikling i motoren.

8x4 høres MYE ut på den motoren, bruker den ikke rundt 6x4 som standard?
        heltpropell.com
        Trondheim MFK

Comment

• Kingfisher
          • Feb 2006
          • 833

Propellen må først og fremst tilpasses motoren. En større propell en strykeren's vil gi høyere strømtrekk og varmeutvikling i motoren.

8x4 høres MYE ut på den motoren, bruker den ikke rundt 6x4 som standard?
          Testet dette nå. Satte motoren i benk og testet med 8x4. Ved full gass over tid, holder kontroller fin temp., men motoren ble målt til 80 grader på det meste.
          Og det er vel langt over anbefalte grenser?

Annet inrunner alternativ er Warp motor, men hvor er de å få tak i?
          Et til alternativ jeg har lest er blitt brukt, er en E-flite Six-series Inrunner, 2000 kv., men det blir vel neppe noe bedre enn den originale F-27C motoren jeg har da E-flite motoren brukes som et alternativ til F-27C motoren.

Derfor, jeg trenger råd/alternativer til en inrunner som går rett inn i originalt motorfeste.

Stein
          Last edited by Kingfisher; 19-04-07, 18:09.

Comment

• flarssen
            • Jan 2005
            • 1842

Originally posted by nilste
            Annet inrunner alternativ er Warp motor, men hvor er de å få tak i?

Stein

Ellers vil jeg anbefale dette (eller tilsvarende) ved testing av oppsett: http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...tegoriID=10000.
            Fred Larssen

Comment

• dagauss
              • Dec 2005
              • 121

Hvorfor må du bruke orginalt motorfeste? Budsjett?

Du kan jo enten bruke en mindre propell (7x3?), eller putte inrunneren i en girboks og bruke en mer passende propell til modellen. Det siste er vel mest vanlig.

Motoren din er så vidt jeg vet 400-size og passer fint i girbokser fra E-flite etc. Men med kv på 1800(?) trenger du bare utveksling på rundt 2:1, og det blir kanskje vanskelig å finne. Du vil vel ikke fly rundt med en 14" propell heller

Sjekket flyet ditt nå, fin den! Tipper det går bra med 7x3 propell. Ellers skal jeg alltid kunne anbefale en billig outrunner til deg, hvis du er på et budsjett.
              Last edited by dagauss; 20-04-07, 06:18.
              heltpropell.com
              Trondheim MFK

Comment

• Kingfisher
                • Feb 2006
                • 833

Hvorfor må du bruke orginalt motorfeste? Budsjett?
                Nei, ikke av budsjett, men bare av praktiske og utseendemessige hensyn. Synes en intrunner er "penest" på modellen. Har sett flere bilder av outrunnere som stikker veldig mye fram foran covling. Hvis det finnes motorfester lik originalen og som er bedre, tar jeg gjerne i mot tips. Originalfestet virker noe flimsete og vet noen har opplevd at det vibrerer i stykker.

Målte forøvrig strømtrekket til F-27C motoren med 8x4. Det er som flere allerede har påpekt alt for høyt, 31A. Esc'en, E-flite 25, tålte det heldigvis.

Med originalpropellen, 6x4, målte jeg 24A.

S

Comment

• dagauss
                  • Dec 2005
                  • 121

Hehe, >300W på en modell på 700gram? Ganske heftig. Du skal fly endel 3d, eller? Med en 2-celler kan du øke propelldiameteren en del, og fremdeles ha PLENTY med power uten å sprenge motoren.

Har dessverre ikke noen tips på motorfester, har nesten bare erfaring med outrunnere.
                  heltpropell.com
                  Trondheim MFK

Comment

• Kingfisher
                    • Feb 2006
                    • 833

Hehe, >300W på en modell på 700gram? Ganske heftig. Du skal fly endel 3d, eller? Med en 2-celler kan du øke propelldiameteren en del, og fremdeles ha PLENTY med power uten å sprenge motoren.

Har dessverre ikke noen tips på motorfester, har nesten bare erfaring med outrunnere.
                    3D? Nei, ikke med hensikt iallefall. Starten for det hele er at jeg har en F-27C motor liggende, og om den kan brukes i MiniMag'en. Det andre er at jeg ønsker å bruke de 3S 2100mAh, batteriene jeg har til Rex'en, også til noe annet. Derfor ble valget MiniMag'en, i tillegg til allerede 1 og 1/2 Stryker F-27C's

S

Comment

• Kingfisher
                      • Feb 2006
                      • 833

Oppdatering.
                      Da har jeg prøvd med en 7x3 prop. og målt strømtrekket til 21A på full throttle, 17A på 75% og 9A på 50%.
                      Dvs. 240W på full throttle, på en MiniMag. Tempen på motor er vel litt over "noe ubehagelig" å ta på.

Dette oppsette bør vel da fungere ok?

S

Comment

Working...