Ser att mange/alle? børsteløse regulatorer har forskjellig KHz.Hva gjør denne KHz'n? ser den varierer fra 8 til 35 KHz.Noen som kan forklare litt om dette,og hva dette gjør i praksis med motorhastighet f.eks
Announcement
Collapse
No announcement yet.
forskjellig KHz
Collapse
X
-
Det er switchefrekvensen til regulatoren og har lite med hastigheten på motoren å gjøre. I noen tilfeller vil høyere frekvens gi høyere motorvirkningsgrad, men regulatoren blir varmere og kan i noen tilfeller bli veldig mye varmere. Jeg kjenner ikke til hvilke tilfeller det er gunstig med høyere frekvens.
Jeg tror høyere frekvens også kan gi jevnere motorgange.Last edited by tahustvedt; 15-06-08, 15:22.
-
Høy PWM kan gi mer effekt på motorer med svært lav induktans. Samme for jernfri eller slotless motorer.
Høyere PWM gir normalt høyere temp og tap i ESC, og feil brukt kan ESC skades.
Jeg bruker 16-32 kHz på mine Actro-motorer...Absolutt ikke NLF-medlem lenger!
Comment
-
For en tid tilbake grublet jeg over det samme problemet med hvilken PWM switching frekvens som bør brukes - fant en masse informasjon om dette på rc-gruppene ute i verden og konklusjonene var:
Motor med høyt turtall (f.eks inrunner med 100000+ rpm) "krever" 16KHz eller mer (høyere oppløsning og mer nøyaktighet i timingen)
På en normal BL motor ( 0-60000 rpm ) brukes 8KHz
Bruker du 16 KHz PWM switching frekvens på en normal lav turtall BL vil dette ikke gi noen gevinst, heller tvert om - du vil få en varmere ESC. Siden elektronikk hater høy temperatur unngår man alt som kan skape dette (husk at noen eldre ESC'er bruker vanlig 5V regulatorer i BEC'en disse har en tendens til å bli "for" varme hvis du bruker LIPO med mange celler- tilleggs varme fra ESC'en er i dette tilfelle uheldig)
Comment
Comment