Announcement

Collapse
No announcement yet.

forskjellig KHz

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • forskjellig KHz

    Ser att mange/alle? børsteløse regulatorer har forskjellig KHz.Hva gjør denne KHz'n? ser den varierer fra 8 til 35 KHz.Noen som kan forklare litt om dette,og hva dette gjør i praksis med motorhastighet f.eks
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.

  • #2
    Det er switchefrekvensen til regulatoren og har lite med hastigheten på motoren å gjøre. I noen tilfeller vil høyere frekvens gi høyere motorvirkningsgrad, men regulatoren blir varmere og kan i noen tilfeller bli veldig mye varmere. Jeg kjenner ikke til hvilke tilfeller det er gunstig med høyere frekvens.

    Jeg tror høyere frekvens også kan gi jevnere motorgange.
    Last edited by tahustvedt; 15-06-08, 15:22.

    Comment


    • #3
      Høy PWM kan gi mer effekt på motorer med svært lav induktans. Samme for jernfri eller slotless motorer.
      Høyere PWM gir normalt høyere temp og tap i ESC, og feil brukt kan ESC skades.

      Jeg bruker 16-32 kHz på mine Actro-motorer...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        For en tid tilbake grublet jeg over det samme problemet med hvilken PWM switching frekvens som bør brukes - fant en masse informasjon om dette på rc-gruppene ute i verden og konklusjonene var:

        Motor med høyt turtall (f.eks inrunner med 100000+ rpm) "krever" 16KHz eller mer (høyere oppløsning og mer nøyaktighet i timingen)
        På en normal BL motor ( 0-60000 rpm ) brukes 8KHz

        Bruker du 16 KHz PWM switching frekvens på en normal lav turtall BL vil dette ikke gi noen gevinst, heller tvert om - du vil få en varmere ESC. Siden elektronikk hater høy temperatur unngår man alt som kan skape dette (husk at noen eldre ESC'er bruker vanlig 5V regulatorer i BEC'en disse har en tendens til å bli "for" varme hvis du bruker LIPO med mange celler- tilleggs varme fra ESC'en er i dette tilfelle uheldig)

        Comment

        Working...
        X