Announcement

Collapse
No announcement yet.

Axi o.l. alltid verdt merprisen ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Axi o.l. alltid verdt merprisen ?

    Jeg har etter hvert et helt spekter av børsteløse outrunnere. Noen av dem er brukt mye, andre lite. Noen er kjøpt svært rimelig fra utlandet. En motor som jeg har svært god erfaring med er f.eks KD A 22-15 M. Disse selges jo mange steder. Det viser seg at det er vesentlig å ha effektive motorer. Det er jo en banal ting å slå fast.

    Så er sp.m.:
    Jeg har ennå ikke investert i de som skal være best, AXI og slikt. Er AXI og tilsvarende produkter i ledelsen mht utnyttelse av strømmen slik at det er verd merprisen å ta i bruk slike ? Eller er det slik at det er marginale forkjeller mellom diverse gode motorer, og at en del av merprisen på de litt kostbare skyldes sterk konstruksjon, varighet og slikt.

    ( Kvalitet er i alle fall ikke noe tema f.eks når det gjelder den KD motoren jeg nevner. Den har vært en arbeidshest og tålt alt så langt, og det er ikke lite. )

    Ellers :
    Kan nevne at jeg bl.a. kjøpte en E-Flite motor (400) i Norge. Den kostet litt. Den har fått noen rare nykker etter svært lite bruk. (Rykking v lavt turtall. Har ikke giddet å sjekke om det kan være løse magneter) Men, slike som E-Flite får vel produsert sine motorer i f.eks Kina og det er bare navnet som gir merprisen ? Eller ? Det er klart at ting kan skje med alt. Dette kan jo bare være en ren tilfeldghet. Jeg har da også fått billige motorer som har vært ubrukbare vel å merke. ( Skjevhet/kast) Ellers så er jo f.eks Tower Pro (2409 12/18 ) skambillige. Mitt inntrykk er at de suger mye strøm. Kan det stemme ? Kvaliteten her er dessuten til dels svak.

    mvh
    primera

  • #2
    Originally posted by primera View Post
    ...Jeg har ennå ikke investert i de som skal være best, AXI og slikt. Er AXI og tilsvarende produkter i ledelsen mht utnyttelse av strømmen slik at det er verd merprisen å ta i bruk slike ? Eller er det slik at det er marginale forkjeller mellom diverse gode motorer, og at en del av merprisen på de litt kostbare skyldes sterk konstruksjon, varighet og slikt.
    Når du f.eks kjøper 4 like motor fra HC (Turnigy, KDA osv) og alle gir forskjellig ytelse når de kjøres i testbenken (varme, KV, virkningsgrad, presisjon ...) og når det i tillegg er stor forskjell på mekanisk kvalitet (lagre osv.) på motorene, så ser man at det er relativ stor avstand opp til kvalitets merkene.

    Men for all del - her er det muligheter for alt og alle.
    Har du et fly som du liker å kose rundt med uten å sette de helt store kravene til ytelse så kjøp en billig motor!
    Disse motorene er som regel et mye mer fornuftig valg for de fleste. (sett fra et økonomisk synspunkt)
    Har også lagt merke til at motorer som kommer fra samme samlebånd har en tendens til å variere i pris alt etter hvem som klistrer merkenavnet sitt på den)

    Skal du derimot ha en motor du ønsker å ta ut maks ytelse av og har krav til mekanisk kvalitet så må du løfte blikket opp på AXI, Hacker m.fl. (selv om motorene nederst i hylla hos noen av disse produsentene også kommer fra Kina)
    Har du spandert flere tusen på et fly - så bør du også være kritisk til valg av motor (regner ikke med at noen setter en Lada motor i en Ferrari)

    Hadde HXT og Turnigy motorer i det meste av mine fly men må innrømme at flere av de jeg bruker mest har fått Hacker eller AXI i senere tid og jeg angere ikke på byttet.

    Ang pris på motoren så koster det definitivt mer å ha noen som sitter å vikler i Europa/USA kontra Kina og denne diskusjonen er vel utdebattert for lengst her på forumet men du betaler som regel for hva du får

    Forskjellene er ikke marginale - men det vil være like mange meninger om hvor viktig disse differansene er som det er medlemmer i dette forumet, du har garantert startet en tråd som kommer til å vokse.
    Last edited by Quadrocopter; 07-01-09, 12:42.

    Comment


    • #3
      Hvis alle "billig" motorene er så bra som "alle" skal ha det til, lurer jeg på hvorfor ingen som flyr store elektro modeller bruker det eller de som er i verdens toppen når det gjelder elektro...

      Kjøp billigt, kjøp dobbelt opp. Cash is king, og kvalitet koster cash...
      -Jim Johansen-
      Flyklart:
      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
      Under construction:
      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

      Comment


      • #4
        Originally posted by jijohans View Post
        Hvis alle "billig" motorene er så bra som "alle" skal ha det til, lurer jeg på hvorfor ingen som flyr store elektro modeller bruker det eller de som er i verdens toppen når det gjelder elektro...

        Kjøp billigt, kjøp dobbelt opp. Cash is king, og kvalitet koster cash...
        De som er i verdenstoppen får vel penger for å bruke de dyre merkene ?

        Comment


        • #5
          Originally posted by Stian View Post
          De som er i verdenstoppen får vel penger for å bruke de dyre merkene ?
          Ta å les litt på forum der de som er i toppen vanker, så vil du nok få et annet syn på den saken... Men for all del,folk må få kjøpe det de vil... Men er jo surt å tenke på at hvis man hadde brukt de kr. ekstra så hadde man fått de siste hundre rpm eller den poweren man egentlig var ute etter...

          Just my 2 cent...
          -Jim Johansen-
          Flyklart:
          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
          Under construction:
          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

          Comment


          • #6
            Jeg syns faktisk det å investere i en flymotor, kan sammenlignes med å kjøpe en båt. Er det interesant å kjøpe en princess 65 til 11.8 millioner, dersom bruken er å ta en fisketur på sommeren, eller vil 10 fots båten med 10 hester duge til langreise til spania?

            Jeg personlig kjøper bra utstyr til fly jeg vet jeg kommer til å bruke mye, og kjøper billig utstyr til fly jeg vil bruke lite. Med bra utstyr mener jeg ikke topp kvalitet, men kvalitet som blir anbefalt av det store flertall. Jeg kjøper ikke en esc til 2000 kr når man får nesten like bra til rundt 700 kr. Samme gjelder motor.
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Stian View Post
              De som er i verdenstoppen får vel penger for å bruke de dyre merkene ?
              Ja, av produsenter som vet at det finnes mange som tror at siden de i verdenstoppen bruker det så må det jo være bra og at de selv blir like gode bare de bruker det.

              Forøvrig er det vel ingenting som har bidratt mere til økningen i antallet store elektrofly enn tilgangen på rimelige, store motorer og HV-regulatorer.
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Originally posted by jijohans View Post
                Men for all del,folk må få kjøpe det de vil... Men er jo surt å tenke på at hvis man hadde brukt de kr. ekstra så hadde man fått de siste hundre rpm eller den poweren man egentlig var ute etter...
                Jammen, jeg får nettopp den poweren jeg er ute etter med å bruke en billigmotor fra Hobbycity. Og mere til. Og jeg trenger ikke 100 RPM ekstra, jeg flyr på 1/3 throttle mesteparten av tida. Så for meg ville det vært surt å bruke mer penger enn jeg trenger. Det gjelder i grunn det meste av hva jeg kjøper. Ikke engang om jeg hadde ubegrenset med penger, så hadde jeg kommet til å kjøpt det beste og dyreste av alt. Hvem som helst kan gå å kjøpe det dyreste. For meg er det morsommere å vurdere en løsning som duger til formålet, og ikke noe særlig mer enn det.

                Bra nok er perfekt!

                Comment


                • #9
                  Ja som sagt folk er forskjellige... Jeg orker ikke "sløse" bort tid og penger på ting som kansje fungerer,når man får ting som gir deg max performance...
                  -Jim Johansen-
                  Flyklart:
                  Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                  Under construction:
                  Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by jijohans View Post
                    Ja som sagt folk er forskjellige... Jeg orker ikke "sløse" bort tid og penger på ting som kansje fungerer,når man får ting som gir deg max performance...
                    He-he, de fleste her på forumet vet vel hva du mener om dette nå Jim
                    Selv sverger jeg til billige motorer, regulatorer og batterier. Synes jeg får power i massevis.
                    Lars Henrik Kjølberg

                    http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                    Klubber:
                    Jets of Norway
                    Nittedal modellflyklubb

                    Comment


                    • #11
                      Når eg "kastet" alle fuel motorene mine og gikk over til elektro, så bestemte eg meg for å handle kvalitet. Axi, Flightpower,Hacker, Neu o.s.v Men syntes det vart overkill på noen av "vrakflya"mine.Så eg begynte å handle kina produkter også.viser seg att det funker flott det og Men er man ute etter att ting skal veie minst mulig,så må man gå for dyrere merker.Så på 3D Depron modeller bruker eg Axi f.eks. Tror ikke det er så mange merker som kan måle seg med Axi når det gjelder ytelse/vekt forholdet.
                      Så for meg er det kun vekt/ytelse som bestemmer motor valga mine,har ikke hatt tull med noen av BL motorene mine enda,uansett merke/pris
                      Alt som kan fjernstyres.
                      ---------------------------------------------
                      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                      Steinar Kvarme.

                      Comment


                      • #12
                        Sitat: "Jeg har ennå ikke investert i de som skal være best, AXI og slikt"...
                        Artig
                        Jeg regner ikke "AXI og slikt" som "best". Jeg regner AXI som OK billigmotorer. Skal du ha best må du nok ta steget en god del høyere.

                        Hva skal du bruke motoren til? De aller fleste kan hale en isoporhaug rundt med klaring til Terra Firma med de aller rimeligste motorene uten å ha noen problemer med det! For mange er målet å komme seg ut og fly, lyge og skravle. Men kanskje dem har det hotteste av hjemmekinoanlegg hjemme? Eller bare MÅ kjøre ny Audi? Hva er viktig? Sannsynligvis gir den rimelige kinamotoren det som trengs for å ha det dritgøy med modellflyging.

                        Men; det som slår meg er at mange av dem som sier at "billig er omtrent like bra" i langt de fleste tilfellene ikke har prøvd saker fra øverste hylle... Mens dem som har spandert på seg litt snacks i spitzenklassen har sett lyset. Ferdig med det! Udiskutabelt. Ja, det er forskjell! Men for å merke forskjellen må man faktisk prøve sakene i praksis, dra på og føle at her går det effektivt og vibrasjonsfritt og det oser kvalitet

                        Er det verdt det?
                        Ja, for noen, nei for andre. Ingen fasit, bare personlige og subjektive preferanser som teller her (også).
                        Det er stooor forskjell i effektivitet. Og, som påpekt, i jevnhet og forutsigbarhet i hva du får. Kvalitet koster ennå litt ekstra. Men de rimelige kopiproduktene har jo gjort det svinbillig å drive denne hobbyen for dem som har det som en hobby. For dem som er utstyrsgale eller digger topp produkter er det mulig å boltre seg med det ypperste, og for dem av oss som er mer enn litt hekta er de dyre sakene verdt hver eneste krone.

                        Eneste skikkelige ulempen jeg føler med alt av billigsaker som er tilgjengelig er at blant annet forum som dette for det meste dreier seg om å gjøre alt grisebillig, mens dem som jager kvalitet og er særdeles opptatt av det mest innovative innen hobbyen faktisk ikke gidder å delta i debatter etc...
                        Sukk
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          klart man kan få motorer etc med bedre kvalitet men hvor langt er vi kommet elller rettere sagt hvor langt er du som kjøper motor etc kommet i hobbyen jeg har holdt på i 5 år og må si jeg liker turnigy etc fra HC.
                          Satte sammen en seagull edge 540 2m vs med konvertert til elektro fra HC en 230kv motor 10 seller lipo 5000mah 100ah regulator og en apc e prop 20x8 fra elefun, eneste jeg handla her hjemme var propellen testet den med wattmeter fra hc og fikk 2000watt trekk 55amp turtallet blir målt på stripa en av dagene på jomfrutur men må si denne motoren trakk noe helt for J..... tenker jeg kommer til å hovre på 1/4 gass.
                          Så for meg kom jeg hvertfall veldig billig ut av dette i forhold til å handle alt her hjemme og jeg er sikker på at jeg kommer til å kose meg ihel med denne kjerra og ikke er jeg kommet så langt at jeg må ha de siste rpm som tidligere nevnt denne motoren er egnet for fly fra 6-10kg modellen veier vel kanskje drøyt 3kg fullt lasta..

                          Tor
                          Oi en perfekt landing

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by joo View Post
                            Sitat: "[COLOR="Sienna"]....Eneste skikkelige ulempen jeg føler med alt av billigsaker som er tilgjengelig er at blant annet forum som dette for det meste dreier seg om å gjøre alt grisebillig, mens dem som jager kvalitet og er særdeles opptatt av det mest innovative innen hobbyen faktisk ikke gidder å delta i debatter etc...
                            Sukk
                            Heldigvis er det en ny generasjon som tar over på de fleste forumene - noen som faktisk synes det er moro og fly ARF, depron kjerrer osv.
                            Det er tross alt disse itillegg til billig, enkelt og greit nok utstyr som har blåst liv i den dødene dinosauren som denne hobbyen har vært i lengre tid.

                            Det er kult å kunne slenge fra seg at man har en Plettenberg e.l stappet inn i et flyet men kun flyr med en håndfull dager i året, men dette er kun interessant for en promille av dem som holder på med dette.

                            For majoriteten av den nye kommende generasjonen er en AXI, Hacker, Kontonik, Neu osv, motorer i topp sjiktet, og enkelte "billig" produkter kan være utmerkede alternativ.

                            -Frank-

                            Comment


                            • #15
                              For min del er de latterlig billige motorene, regulatorene og LiPo-batteriene fra HC den direkte årsaken til at jeg igjen har satt mine ben i modellflyverdenen, etter en pause på 23 år. (2. gangs nybegynner) Har ikke fått samlet nok erfaring til at jeg skal gå inn på noen nærmere vurdering her, men så langt har det funka mer enn bra nok for meg.
                              If you're faced with a forced landing, fly the thing as far into the crash as possible. — Bob Hoover

                              Comment

                              Working...
                              X