Announcement

Collapse
No announcement yet.

Axi o.l. alltid verdt merprisen ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kommer an på hvordan fly det er. Er det en kraftig EDF nytter det ikke med de billigste motorene. Skal jeg bygge et skalafly eller en Cub-lignende modell for eksempel kjøper jeg gjerne en Turnigy billigmotor. I noen tilfeller gir jeg gjerne en motor til $80 en sjanse før jeg "investerer" (hvis man kan kalle det investering) i en motor til $500. Enkelte av billigmotorene har et godt rykte, og en ting jeg liker er at de finnes i størrelser med lav kv, noe som er gunstig for skalafly.

    Jeg viklet om en Axi 4130/20 og fikk høyere virkningsgrad enn originalt. Verken Hacker eller Axi er i toppklasse ut fra det jeg har opplevd og lest, men de er oppnåelige motorer av god kvalitet. Jeg har opplevd at en Axi datt fra hverandre i lufta når den ble operert innenfor spesifikasjonene, men det er den eneste motoren jeg har ødelagt uten å overdrive ytelsen, og jeg fikk ny motor av Model Motors uten å måtte sende inn den gamle. God service.
    Last edited by tahustvedt; 07-01-09, 16:59.

    Comment


    • #17
      Originally posted by joo View Post
      Sitat: "Jeg har ennå ikke investert i de som skal være best, AXI og slikt"...
      Artig
      Jeg regner ikke "AXI og slikt" som "best". Jeg regner AXI som OK billigmotorer. Skal du ha best må du nok ta steget en god del høyere.
      Hehe, skjønte at denne kom Joo... Vi vet alle at du liker Actro motorer med tilhørende regulatorer

      Jeg synes forøvrig også at til kosefly og slikt så er det bra nok i massevis med billige Tyrnigy motorer fra HC. Bruker også slikt utstyr til indoor, og mine modeller er de letteste (og jeg har fortsatt masse power) av de mange modellene som er på indoor.

      Skulle jeg derimot elektrofisert en stormodell ville jeg nok kjøpe bedre utstyr. Å velge fra øverste hylle hadde jeg nok heller ikke gjort, men ville nok ha landet på noe midt i mellom.

      Men om jeg hadde hatt ubegrenset med penger så ville jeg ha valgt på øverste hylle. Hvorfor ikke...?
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • #18
        Jeg har en plettenberg motor liggende på hylla i kjelleren akkurat nå, mens det står kinamotorer i alle flyene mine nå, unnatatt en yak 55 hvor jeg har en hacker. Kunne fint ha byttet ut en Turnigy SK-motor fra hobbycity med den blanke fine tingen fra Plettenberg (og den ER bedre!), men jeg har funnet kombinasjoner mellom fly og motor som fungerer veldig bra med billigutgaver, og dermed blir den dyre motoren liggende å vente på det store fine flyet i fremtiden.
        Flypark og motorvalg:
        Sebart Angel 50 - Turnigy SK 50-55
        Multiplex Cargo - 4 x HXT 2445
        Haikong Yak 55 - Hacker A50-16S
        ARC Jupiter - Turnigy SK 42-60
        MX-2 - Turnigy SK 3536
        Seagull Harrier 46size - Turnigy SK 50-65
        Sapac Wilga 2000 - Standard kinaprodusert børsteløs ting
        Hjemmelaget 2-meters delta - Turnigy SK 50-65

        Dette drives av en salig blanding av kinabatterier og flightpower / eflite sine batterier, og med regulatorer i alle prisklasser i hytt og pine ettersom hvilke motorer de fungerer best i praksis sammen med (eks: Flighttech Synergy som er i samme prisklasse som hacker/jeti etc funker IKKE I DET HELE TATT med Hacker A50-serien motorer).
        Remi A. Sørensen - 94877903
        Leder i Lofoten RC-Klubb

        Comment


        • #19
          Må si meg enig med Motoman i innlegg #15. Jeg har selv hatt en pause på 17 år og regner meg vel som 2.gangs nybegynner. En av grunnene til at jeg startet opp igjen var blandt annet at det går an å få tak i utstyr som holder i massevis uten at det behøver å koste skjorta. Og utvalget av utstyr er det heller ikke noe å si på.

          Jeg har ikke den store erfaringen med elektroutstyr ennå, men har noen prosjekter liggende. Ett med Turnigy, ett med Axi, ett til med Axi når selgeren på rcmarked kommer hjem og får postlagt den, og til slutt en indoorsak med en Hype Alpha (kostet €29 så den er vel i kinaklassen). Det blir spennende å få prøvd det utover våren.

          Ellers så vil jeg si at en tilnærming av 80/20 regelen er noe som jeg kan leve med. 80% av effekten til 20% av prisen. Det holder for meg foreløpig.
          Olav Moe

          -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

          Innholdet i min hangar, sånn ca

          Comment


          • #20
            I alle miljøer er det noen som er mest opptatt av pris og spesifikasjoner, mens andre prioriterer å ha det gøy og å kose seg. Grupperingene kan kanskje sies å være avhengig av hverandre.
            -----------
            Bengt

            Comment


            • #21
              Er AXI bedre enn f.eks Turnigy? Der kan vi nok alle være enige om at svaret er ja, men er AXI motorer så mange ganger bedre som dem er dyrere i pris? Neppe...

              Comment


              • #22
                Hva er kjennetegene på en god motor?

                I tråden er det meningsutvekslinger for og i mot prisnivå sammenlignet med kvalitetsnivå.

                Det jeg gjerne skulle har fått innsikt i, for å forstå diskusjonen, er hva som faktisk kjennetegner en god kvalitetsmotor, og dermed forsvarer en høyere pris.
                Å henvise til Hacker, Neu m.f. forteller ikke meg noe, annet enn at også jeg har fått inntrykk underveis at det er gode motorer, uten egentlig å forstå hvorfor de faktisk er det.
                Jeg, som sikker mange andre, blir påvirket at mer eller mindre seriøse referanser og uttalelser som gjør at jeg kanskje går på limpinnen og kjøper profilerte merkevarer som igjen kanskje er overpriset. Dette kjenner vi jo igjen fra mange andre paralleller i markedet.

                Så hvis noen vil forsøke å beskrive hva som kjennetegner en god motor ville i allefall jeg sette stor pris på slik objektiv informasjon.

                Stein

                Comment


                • #23
                  Originally posted by william123 View Post
                  Men om jeg hadde hatt ubegrenset med penger så ville jeg ha valgt på øverste hylle. Hvorfor ikke...?
                  Jeg får vel svare, som kom med utsagnet. For meg ligger det mye glede i å prøve å finne en optimal løsning ut fra gitte kriterier. For hva er egentlig øverste hylle? Hva er best? Det spørs jo helt på bruken. Med nok penger kunne du jo bare leie noen til å velge for deg? Da trenger du ingen kunnskap og forståelse selv.

                  Det handler på en måte om hvem som skal imponeres. Hvis du dukker opp på stripa med en eksklusiv dyr motor, så tenker kanskje noen at "heisan, det må være en rik fyr. Sikkert god jobb og fin utdannelse han der" , mens andre tenker "makan til brødhue! Den fine motoren i det flyet, som han ikke klarer fly særlig bra engang"

                  Eller når du er ute og kjører og det farer forbi en stor feit BMW. Noen lar seg imponere av fine linjer, sportslige kjøreegenskaper og rå motor. Mens jeg tenker "fy f... for en tosk! Ble ikke bilen din levert med blinklys, eller? Ved hvilken kjøreskole tok du lappen? Hadde vært fint å vite, for dit sender jeg neiggu ikke noen av mine unger!"

                  Eller når jeg møter ei dame ved baren, og sier "Hei! Ferry her. Utvikler av missiler ved KDA" Og dama svarer "Hey, Shanaia here. Musician"

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Kingfisher View Post
                    .. Så hvis noen vil forsøke å beskrive hva som kjennetegner en god motor ville i allefall jeg sette stor pris på slik objektiv informasjon
                    Å beskrive hva som kjennetegner en topp motor får "besserwisserene" uttale seg om.

                    Jaktet lenge på et alternativ til de relativt dyre AXI/Hacker motorer til Quadrocopterne mine - et must her er å ha 4 omtrent identiske motorer og med relativ høy virkningsgrad.

                    Shoppet litt forskjellig Kina ting og tok dem hjem for testing.

                    Testet 4 stk 42-50 Turnigy motorer med følgende resultat:
                    Skyvekraft varierte med med 1/2 kilo eller 20%
                    KV varierte med 100 omdreininger 22%
                    Strømtrekk med ca 10A ved full belastning
                    Temperaturen varierte med en 20˚

                    Som du sikkert forstår er det relativt store forskjeller mellom samme motorer
                    Mellom fire AXI motorer var avviket mindre enn 3%

                    En ting jeg la merke til var at to motorer som hadde omtrent samme skyvekraft hadde 6A forskjell i strømtrekk og dertil høyere temperatur

                    Differensiering: virkningsgrad og KV

                    Merket også på min HK YAK55 med en TURNIGY 50-55 400KV at etter motorbytte så var ytelsen forskjellig.
                    Har byttet 2stk av motoren over grunnet dårlig lagre, merkbar slark som dukket opp etter noen timers flyving.
                    Den tredje hadde ubalanse i selve motorhuset.
                    Hvis du åpner motoren så ser du forskjell på kvaliteten på lagrene som er brukt
                    Hadde også et sett billig motorer som kom fra Robbe (roxxy) hvor på tre av dem var det kortslutning mellom viklinger og motorhuset.
                    Har også hatt noen billig-billig motorer som man kunne bye akslingen på bare ved å trykke litt hardt med tommelen.

                    Differensiering: presisjon - kvalitet / kvalitets kontroll på produksjon og materialer som er brukt i motoren

                    Nå er dette her bare "OK billig motorer" i.h.t. til noen uttalelser tidligere så jeg gleder meg til å få noen mer akademiske betraktninger på hva som er så bra på virkelig gode motorer
                    Last edited by Quadrocopter; 08-01-09, 09:32.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Kingfisher View Post
                      Så hvis noen vil forsøke å beskrive hva som kjennetegner en god motor ville i allefall jeg sette stor pris på slik objektiv informasjon.
                      Enkleste begrepet jeg vet om som sier noe om hvor bra en el motor er og tar hensyn til de fleste faktorer, er hvor mange watt pr. gram motorvekt den kan belastes.

                      Comment


                      • #26
                        En bra motor har gode materialer, god materialutnyttelse, sterke magneter og så mye kobber som det er mulig å stappe inn. Billigmotorer har ofte mye luft i statoren fordi de er viklet med for tynn tråd/for få tråder. Billigmotorer har kanskje dårligere jern i statoren eller tykke jernplater. Dårlig design gjør at den er tyngre enn den trenger å være. Eneste måten å vite er å se motoren og teste den eller lese objektive testresultater.

                        Comment


                        • #27
                          Spekteret av motorstørrelse har jo også en innvirkning på valg av motor.Ikke sikkert merket man vil bruke har en motor som passer formålet.
                          Får man f.eks en Actro motor som man kan ha i en Clik? har googlet litt for å se etter akkurat den kombinasjonen men eg klarte ikke å finne noen som solgte det.
                          Alt som kan fjernstyres.
                          ---------------------------------------------
                          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                          Steinar Kvarme.

                          Comment


                          • #28
                            Jeg var på nippet til å prøve å summere opp, men det var bra for meg at jeg ventet. (Det ligger vel en liten forpliktelse på meg mht dette siden det var jeg som spurte. )

                            Kvalitetskontroll er et vesentlig stikkord. Det er det som er et av de store poengene med det som Quadrocopter forteller. Det koster å holde jevn (og høy kvalitet) Det er enklere å selge motorer billig når man slipper det meste gjennom produksjonen og ut i salg. Fokus blir vel da automatisk heller ikke primært på høy kvalitet. Jeg har også registrert at kvalitetskontrollen hos en del av "Kina-produsentene" nok er liten eller på grensen til fraværende.

                            Men som en nevner, det er da også billigere arbeidslønninger i østen. Det gjør det (kanskje) mulig å produsere "like gode" motorer billigere ?

                            Den 80/20 regelen som nevnes er vel også bra. 80% av effekten til 20% av prisen. Nå er vel ikke prisforskjellen SÅ stor, men--

                            Men det som jab sier her over er jo bare glitrende. Det er hele essensen i en setning.
                            Men, vel å merke : "belastes" skal vel byttes med " yte" ? Noe "yter" jo effekt, og watt er jo "effekt" Da blir det : - hvor mange watt pr. gram motorvekt den yter.

                            Sagt på folkelig vis : Den motor som spinner sterkest ut fra den strøm den får, veier minst og varer litt lenger enn man forventer, er den beste.

                            Det er derfor jeg ikke kommer til å greie å la være å skaffe meg en AXI for å sjekke hvorvidt det snurrer ekstra lystig, effektivt og lenge. Målet er for mange er jo, som en annen sier her, å få det best mulige ut av sakene ut fra de rammene man velger å operere innenfor.

                            Men, jeg innbiller meg at nivået over AXI o.l. begynner å bli marginalt ?

                            mvh
                            primera

                            Comment


                            • #29
                              Yte fungerer fint det, men du kan få en el motor til å yte omtrent så mange watt du vil..(i de to sekunder det tar før den smelter.)

                              Comment


                              • #30
                                Det er forskjell på ytelse (effekt ut) og forbruk (effekt inn).

                                Comment

                                Working...
                                X