Unconfigured Ad

Collapse

BEC - generelle betenkeligheter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Super73
    • Jan 2008
    • 92

BEC - generelle betenkeligheter

Holder på å bygge en LOGO 600 og har valgt å gå for seperat BEC som får spenning direkte fra hovedbatteriet. BEC`en har jeg plassert rett ved siden av ESC`en. Nå ser jeg imidlertid at enkelte mener det ikke er optmialt med denne plasseringen, sikkert med tanke på generert støy fra enten den ene eller andre komponenten. Videre har jeg valgt å legge power supplyen fra BEC`en (6V forsyning til Rx / servoer) paralellt med throttle signalet fra ESC`en. Mottakeren står bak på heliet så det er nok ca 15 cm at disse ledningene ligger inntil hverandre. Med tanke på at BEC`en kan levere opp mot 6 Amp vil det naturlig nok bli induksert en viss strøm i throttle kabelen.... Er det noen som har erfaringer med dette som eventuellt kan belyse problemstilingen?

Videre begynner jeg å lure på om jeg har valgt en for liten BEC. Den jeg har er fra Western Robotics, og kan levere 3 Amp kontinuerlig. I følge produsenten skal denne kunne forsyne opptil 4-6 digitale servoer, men siden ingen servo produsenter ser ut til å oppgi max strømtrekk for servoen er det litt vanskelig å beregne. Grunnen til at jeg valgte akkurat denne BEC`en er at WR får gjennomgående gode tilbakemeldinger, og jeg ser de fleste T-Rex 600 pakker blir levert med 3 Amp BEC. Nå ser jeg imidlertid at en servo kan trekke opp mot 2 Amp, så da blir jeg jo litt urolig.....

Har jeg grunn til bekymring her...??

Mitt oppsett:
    3 x Futaba 5255, 1 x Futaba S9256, Spektrum AR7000, V-bar elektronikk.

Olav Tandberg
    Olav.......
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Generelle betrakninger BEC

Originally posted by Super73
    Holder på å bygge en LOGO 600 og har valgt å gå for seperat BEC som får spenning direkte fra hovedbatteriet. BEC`en har jeg plassert rett ved siden av ESC`en. Nå ser jeg imidlertid at enkelte mener det ikke er optmialt med denne plasseringen, sikkert med tanke på generert støy fra enten den ene eller andre komponenten. Videre har jeg valgt å legge power supplyen fra BEC`en (6V forsyning til Rx / servoer) paralellt med throttle signalet fra ESC`en. Mottakeren står bak på heliet så det er nok ca 15 cm at disse ledningene ligger inntil hverandre. Med tanke på at BEC`en kan levere opp mot 6 Amp vil det naturlig nok bli induksert en viss strøm i throttle kabelen.... Er det noen som har erfaringer med dette som eventuellt kan belyse problemstilingen?

Videre begynner jeg å lure på om jeg har valgt en for liten BEC. Den jeg har er fra Western Robotics, og kan levere 3 Amp kontinuerlig. I følge produsenten skal denne kunne forsyne opptil 4-6 digitale servoer, men siden ingen servo produsenter ser ut til å oppgi max strømtrekk for servoen er det litt vanskelig å beregne. Grunnen til at jeg valgte akkurat denne BEC`en er at WR får gjennomgående gode tilbakemeldinger, og jeg ser de fleste T-Rex 600 pakker blir levert med 3 Amp BEC. Nå ser jeg imidlertid at en servo kan trekke opp mot 2 Amp, så da blir jeg jo litt urolig.....

Har jeg grunn til bekymring her...??

Mitt oppsett:
    3 x Futaba 5255, 1 x Futaba S9256, Spektrum AR7000, V-bar elektronikk.
    Bruker separate BEC'er i noe utstyr der jeg trenger ekstra effekt/sikkerhet på 5/6V strømkilden. Bruker ikke BEC'er i helikopteret så på den spesifikke delen kan jeg ikke hjelpe deg, men jeg kan gi deg noen generelle betraktninger.

Det finnet 2 hoved typer BEC'er:
    En som regulerer v.h.a. vanlige lineære komponenter. Denne har en fordel at den ikke generer noen for for støy, men den har en del ulemper - effekten du kan trekke fra dem er relativ liten, skal du trekke mer så må du opp i størrelse (kjølekappe/vifte). Videre får de lineære BEC'ene problemer når differansen mellom inn spenning og utspenning blir for høy (f.eks 5V ut og 6Celle lipo (25,2V) på inngangen m.a.o 20,2V spenningsfall over regulatoren noe som gir ca 60W ved 3Amp strømtrekk) dette medfører en veldig stor varme utvikling som kan påvirke andre komponenter.
    Dette typen er IKKE å anbefale ved større strømstrekk eller stor forskjell mellom inn/ut spenning.

Det andre alternativet er Switch'et BEC'er, disse har noen ulemper men flere fordeler - Switch'ede BEC generere mye støy, denne støyen kommer av at inn spenningen blir "hakket opp" og gjort om til pulser, disse pulsene blir "manipulert" (for å si det populært) for så å gjøres om til likespenning igjen. Siden du har høy spenning/strøm på det opp hakkede spenningen vil den virke som en radio sender og når itillegg frekvensen på "klippingen" ligger tett opp til områder som interferer med en del av de "gamle" 35MHz mottakerne, her har du en problem stilling (det kan også være annen elektronikk som ikke liker denne strålingen)
    Hvor mye den stråler varierer fra leverandør til leverandør, med i alle tilfeller gør de det de kan for å begrense strålingen v.h.a. skjerming, filter, ferritring o.s.v.
    Fordelene er mange - tar liten plass, tåler mye strøm, tåler stor forskjell mellom inn/ut spenning, gir fra seg lite varme (i forhold til lineær regulatoren) osv.

Etter det jeg kan se er regulatoren du har valgt av den switch'ede typen, jeg ser også at du bruker 2.4 GHz noe som distanserer deg fra problemområdet (frekvens), plassering i helikopter er trangt men hadde nok prøvd å montere den nærmest batteriet.

Flere og flere produsenter går over til Switch'a BEC innebygget i selve ESC'en - her sitter de så tett som du kan få dem så jeg regner med at ESC'en er ikke den mest utsatte komponenten for switch støy.

Ang leverandørens anbefalinger på antall servoer tar jeg det som regel med en klype salt - strømtrekket mellom de forskjellige digitale servoene kan variere veldig - særlig når de belastes hardt eller låses. (har flere typer som kommer over 1,5A eller mer ved hard belastning)

Jeg hadde valgt en noe større BEC, f.eks 5A sustain (7A peak) så lenge du har plass og greier vekten - litt kjedelig at den skal droppe spenningen til mottakeren under en hard 3D manøver - med det resultatet at du havner i bakken.

Vet ikke om dette skapte flere spørsmål enn det besvarte - men er det noe som er uklart så bare spør.

-Frank-
    Last edited by Quadrocopter; 12-01-09, 00:33. Reason: typo, typo, typo :)

Comment

• Super73
      • Jan 2008
      • 92

Takk for utfyllende svar.
      Ut fra svaret ditt tolker jeg deg dithen at plasseringen av BEC`en ikke bør være et problem. Jeg er også ganske sikker på dette, bl.a med bakgrunn i det du skriver at mange leverandører har kombinert switchet BEC og ESC.
      Indusert spenning i throttle kanalen kan jeg vel også se bort fra ettersom induksjon kun oppstår ved vekselstrøm, eller husker jeg feil her??
      Utfordringen blir da å ha en BEC som holder spenningen også under belastning. Jeg har "testet" litt på stuebordet og belastet servoene så mye jeg tør ved å vri rotorbladene, og se om jeg får mottakeren til å trippe. Dette klarte jeg ikke selv om jeg kjører BEC`en på 5V. Har lånt vekk Fluken min, men skal få tatt noen mer nøyaktige målinger i morgen.

Det som hadde vært kjekt å ha var en spenningslogger som en kan plugge inn i en ledig kanal på mottakeren og som lagrer laveste verdi under flight. Noen som vet om dette finnes?
      Olav.......

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Originally posted by Super73
        Indusert spenning i throttle kanalen kan jeg vel også se bort fra ettersom induksjon kun oppstår ved vekselstrøm, eller husker jeg feil her??
        "Induksjon" kan oppstå p.g.a. at du inne i selve BEC'en har pulser med høy effekt som -kan- sende støy inn i kabler og annen elektronikk.
        Det er derfor elektronikken på BEC'en er innkapslet i et blikk hus og at det av og til sitter en ferritring som filter på kablen ut av BEC'en.
        Men som sakt tidligere - produsentene prøver å skjerme for denne støyen best mulig. Jeg ville i alle tilfeller plassert den (hvis du har mulighet) lengst mulig vekk fra mottaker/gyro og evet servoene.

Det som hadde vært kjekt å ha var en spenningslogger som en kan plugge inn i en ledig kanal på mottakeren og som lagrer laveste verdi under flight. Noen som vet om dette finnes?
        JA flere leverer dette, en som er populær er eLogger V3 fra Eagel Tree Systems som det finnes flere forhandlere av her i Norge og utenfor våre grenser.
        Den logger A,V, RPM +++ og etter turen kan du koble denne til PC'en og ta ut logger/grafer av hva som har skjedd.
        Last edited by Quadrocopter; 12-01-09, 00:35. Reason: Typo

Comment

Working...