Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan kutter men lettest motor akslinger?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan kutter men lettest motor akslinger?

    Her lenge lurt på det samme når det kommer til for lange motorakslinger. Hvordan går dere frem for å kutte en slik? Jeg så stresset for å skape en uballansert akesel at jeg ikke helt tørr. Funker det med dremel eller hvordan gjør dere dette?

    Peter



    Edit:
    flyttet ut innlegget i en ny tråd siden det var litt OT der det lå + at det kan være flere andre som er interessert i temaet
    Last edited by Quadrocopter; 12-02-11, 22:29.
    Peter Rahm
    Siggerud
    Cirrus RCFK

  • #2
    Originally posted by Propepperell View Post
    .....Hvordan går dere frem for å kutte en slik? Jeg så stresset for å skape en uballansert akesel at jeg ikke helt tørr. Funker det med dremel eller hvordan gjør dere dette?
    Kuttet aksler i bøtter å spann med Dremel og kappskive, funker hver gang - ingen rocket scientist

    Comment


    • #3
      Hvordan kutter man lettest motor akslinger?

      evnt en vinkelsliper, tror ikke om du kapper noen grader feil vil få ubalanse i motoren din, siden det er aksialt du evnt kapper skeivt...

      Comment


      • #4
        Originally posted by Quadrocopter View Post
        Kuttet aksler i bøtter å spann med Dremel og kappskive, funker hver gang - ingen rocket scientist
        Takk "Herr Hauptmann" for flytt og takk for gode råd. Da går vi ned i kjelleren med Dremelen!

        Frank, hva med henting av "varmer-regulator"? Sjekk PM!

        Peter
        Peter Rahm
        Siggerud
        Cirrus RCFK

        Comment


        • #5
          eneste jeg tenker på er stål spon som vil "trekke" inn i motoren pga magnetene, noe å tenke på? kanskje teipe litt med maskeringsteip eller noe i den dur

          Comment


          • #6
            Sikekrt lurt, takk for tips.
            Peter Rahm
            Siggerud
            Cirrus RCFK

            Comment


            • #7
              Starte motoren og sette baufila på den?
              Hilsen Rune Marcussen

              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

              Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

              Comment


              • #8
                pleier å pakke hele motoren inn med maskeringstape bortsett fra akslingen. Få det helt tett. Selvvulkaniserende tape kan også brukes.
                Spenn motoren fast i en skrustikke eller no lignende. Er det en inrunner motor aksling så prøv å låse akslingen på en måte så den ikke vrir seg.
                Sett dremmelen på høy fart med kappskive på og kapp med lett trykk. kommer til å sprute masse gnister, vernebriller er ett pluss.
                Husk at akslingen blir varm under kutting. kutt derfor veldig lite av gangen og la akslingen og motoren kjøle seg ned mellom kutt. Blir motoren for varm kan du ødelegge magnetene (det skal mye til, men vil du ta sjangsen?).
                Selv har jeg kjøpt inn en liten Proxxon sirkelsag som jeg nå bruker til dette, men fortsatt korte, lette kutt og lang avkjølings tid mellom kutt.
                Siste akslingen jeg kappet var til TinyD og da tok det ca 30 minutter å kappe hele akslingen med avkjølings tid, det var en 5 eller 6 mm aksling.
                En del motorer lar deg demontere akslingen, det kan være lurt dersom du vil være helt sikker på å ikke varme opp motoren og skade magnetene, men du bør ikke la resten av stålet i akslingen bli for varmt heller, dat det kan ta skade av det.


                Leif
                Leif Bjørgo
                Cirrus-RCFK

                Comment


                • #9
                  Outrunner:
                  0. Mål og marker hvor det skal kapes (tusj først og så et lite Dremel kutt eller med fil)
                  1. Demonterer aksel.
                  2. Setter akselen inn i en drill chuck eller helst dreiebenk.
                  (Drillen er fast montert i borestativ/skrustikke eller liknende)
                  3. Setter passende hastighet alt etter dia på aksel eller hva som er mulig.
                  4. Kutter med baufil (liten) mens aksel roterer gjort på sekunder,
                  (eller med et stikk stål dreiebenk)
                  5. Pusser av grader med fin fil.

                  Har brukt Dremel kuttskive også ...

                  Odd H.

                  Comment


                  • #10
                    Spenn fast motoren og kjør den på moderat turtall mens du kutter med Dremelen.
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #11
                      Spenn fast akslingen du skal kutte i skrustikka og bruk baufil.
                      Honeybee CP 2

                      Comment

                      Working...
                      X