Announcement

Collapse
No announcement yet.

ødelagt 2 fartsregulatorer ganske så fort.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ødelagt 2 fartsregulatorer ganske så fort.

    Har 2 esc`er som har tatt kveld nå, først en 80A, så en 70A.. Power Pro, og E-Do hvis noen har hørt om det..

    Motor:
    • Speed : 620Kv
    • Max Efficiency : 88 %
    • Max Load : 55 A
    • Weight : 285g
    • Lipo Cell requirements: 4 - 6
    • No Load Current : 2 A
    • Resistance:
    • Power: 1280 watt
    • Shaft: 6mm
    • Suggested prop: 14x7, 15x6

    Kjører 6s og med 14x7 prop..

    Er ikke esc`ene kraftig nok, hvor stor må jeg evt ha? har ikke målt noe strømtrekk eller sånt.

  • #2
    Hvor mange Amps. dro den på full throttle

    Comment


    • #3
      Har ikke fått målt

      Comment


      • #4
        Ryker Esc'ene i lufta eller på bakken?
        Har knærta et par Esc'er ved noseover på modellen.
        De tåler ikke strøm-dippen det blir når propellen tar i bakken!
        Men Esc'ene dine burde være kraftige nok!
        Stig-Arne Isaksen

        Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
        Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
        Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

        Comment


        • #5
          Antar du ligger på 60-70A på max, selvsagt avhengig av hvilken propell du bruker. Bare et kjapt guesstimate ut fra lignende motorer jeg bruker.
          Kjenner ikke de ESCene.
          Er settingene på ESCene rett i forhold til motoren? Du har ikke satt mye PWM etc?
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Tror nok antakelsene til Joo stemmer rimelig bra, men kjenner ikke til disse Esc`ene. Forøvrig kan det virke som muligens 620KV og 6S Lipo kanksje blir i overkant mye turtall på en 14 x 7 propell, uten at dette nødvendigvis vil ha påvirket til utfallet. Hvor mye er max turtall oppgitt til på motoren ?
            Øystein T.

            EF Extra 300 70"
            Speedfire F5B
            Baudis Fosa F3B
            Ascot F3B
            Lynx Carbon
            EF Extra 300, 58" Electric
            T-Rex 700N

            www.artistic3d.net

            Comment


            • #7
              Vet ikke maks turtall. Men fikk mail fra TS hvor alt er kjøpt,

              "
              Hei

              Denne motoren har vi brukt i noen oppsett der vi anbefaler 5 cell batteri. Da trekker den 75A Peak, så en 80A holder da. Vi har og gjort målinger på 6 cell og den ligger rett under 80A. Det er også viktig at ESC har godt med lufting. Ved 6 cell oppsett ville jeg valgt 100A esc til denne motoren.
              "
              ESC har godt med kjøling...

              Comment


              • #8
                Vet ikke åssen fly du hafr denne i. Men er det en 50-size 3D modell er jeg vant til å bruke ca 400 kv på 6S i slike. PA Extra MX er vel anbefalt med 500 kv og 6S på maks 14x7 eller 15x6 VOX prop.
                620 kv på 6S og 14x7 høres heftig ut. Skal du ha turtall tilsvarende 500 kv må du ned på 5S, og tilsvarende 400 kv blir 4S. Skal du beholde 6S bør du vurdere å redusere prop diameter.

                Power Pro og E-Do fra TS høres heller ikke akkurat ut som state of the art. Tror uansett du bør måle litt på oppsettet ditt og velge en ESC med litt margin.
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #9
                  Originally posted by arhennie View Post
                  Skal du beholde 6S bør du vurdere å redusere prop diameter.
                  Ned på diameter ? Og øke pitchen samtidig da eller ? Å gå ned på diameter vil vel bare hjelpe på strømtrekket og ikke gi noe turtalls reduksjon. Det gøyale med elektro er jo at de vil "søke å holde" det turtallet som er bestemt av KV`en mer eller mindre uavhengig av belastning, en sannhet med visse modfikasjoner og begrensninger selvsagt. Man kan i praksis proppe opp en liten elektro motor til det skammelige og få en syk effekt ut av det hele, men selvsagt vil dette gi et kort liv til både motor, ESC og batterier.

                  Jeg har 485KV på min EF 58" og med 6S og 16 x 8 Xoar prop ble det mer enn nok turtall selv på statisk test, så jeg kan se for meg 620KV på mindre prop.
                  Øystein T.

                  EF Extra 300 70"
                  Speedfire F5B
                  Baudis Fosa F3B
                  Ascot F3B
                  Lynx Carbon
                  EF Extra 300, 58" Electric
                  T-Rex 700N

                  www.artistic3d.net

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by OTA View Post
                    Ned på diameter ? Og øke pitchen samtidig da eller ? Å gå ned på diameter vil vel bare hjelpe på strømtrekket og ikke gi noe turtalls reduksjon.
                    For å minske belastningen ja, dersom han ønsker å beholde motor og batterier. Jeg vil tro han overbelaster både motor og ESC her. I allefall om jeg sammenlikner med de målinger jeg har gjort på mine modeller. Strømtrekk og trutall er ikke en lineær kurve så vidt jeg har forstått. Var det meg ville jeg redusere turtallet. Mest sannsynlig ved å bytte motor. Men jeg vet ikke åssen fly det er snakk om så det blir jo basert på tipping/synsing det her...
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #11
                      Ofte vil et "friskt/healty" oppsett rotere med rundt 70-75% av teoretisk kV når lasta er passe. Tilsvarende for de gamle børstemotorene var vel rundt 55% om jeg ikke husker feil?
                      9500-10000RPM burde være passe RPM på fullt på 6S...

                      Ja, kanskje drøyt 70A er et bedre tall. Prøvde å regne ut fra de oppsettene jeg har i den sizen, og jeg bruker motorer med lavere kV jevnt over Og jeg sikter vanligvis mot lavere turtall, gjerne absolutt max 7000 for pattern og en del lavere på 3D i denne sizen.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        her er min erfaring med EDO esc. sier ikke mere (MFN) ModellflyNytt.no
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Hei igjen
                          Beklager å si det men å beregne Ampere ved full throttle på et oppsett er som å spå i kaffegrut .
                          Anbefaler alle å foreta en reelle måling med et eller annet form for ampermeter før "first flight". Har brent meg(og ECS) på å tro det er ok. Skifter du noen av komponentene (det er nok med å sette inn et batteri med høyere C-verdi eller bytte prop til et annet merke så MÅ du måle max. amperetrekk!
                          Noe som ikke blir snakket så mye om er KJØLING av disse komponentene, det kan være kritisk!
                          Derfor, legg inn god margin på hva du belaster oppsettet med, finn det svakeste(målt i ampere) ledd og bruk det som limit minus 10%
                          Og hvordan skal du få det til? Reduser propdiameter eller antall celler i batteriet
                          Last edited by farmann; 20-07-11, 02:11.

                          Comment


                          • #14
                            For å ta mitt konkrete oppsett: Scorpion S4020-14 (485KV) med Koby 90LV og 16 x 8 Xoar koblet på en FP 5S 3600 (50C/100C).
                            Eagletree sjekk statisk for dette ga 63A, og 1184Watt. Min spenning under belastning var 18,5V.
                            Øystein T.

                            EF Extra 300 70"
                            Speedfire F5B
                            Baudis Fosa F3B
                            Ascot F3B
                            Lynx Carbon
                            EF Extra 300, 58" Electric
                            T-Rex 700N

                            www.artistic3d.net

                            Comment


                            • #15
                              Kan jeg måle amp trekket med et vanlig digitalt voltmeter?

                              Skal prøve med 200A esc`en til TS.no, så får se hvor lenge det holder.. like greit å ta 200A istede for 100A når det bare skiller 100kr ? Eller er det mer motstand osv i den?

                              og 6s 4500mah 40C..

                              Skal vel funke da?

                              Hvordan propell anbefales da? noe mindre enn 14x7 tror jeg ikke blir så bra.. synes 14x7 virker i minste laget på flyet..
                              Last edited by Morten Henrik Hansen; 20-07-11, 19:19.

                              Comment

                              Working...
                              X