Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sliter med oppsett på EF 48"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sliter med oppsett på EF 48"

    Oppsettet er

    Hacker A30 L14 v2
    Phoenix ice 50 reg
    med 4s 2250mah 35c DesirePower batterier.

    Problemet er at den driver å kutter på fullt pådrag etter en liten stund (får low volt warning).
    Tenkte først at det kunne være at den ikke likte 14x7 propellen så gikk ned til 13x6,5 men skulle ut å fly igjen idag og samme skjedde når jeg dro på etter et førsøk på hover.
    Tok den ned å sjekka på bakken, etter 10-15 sekund på fullt pådrag kuttet den med "beskjed" om low voltage.
    Har bytta kontakter fra Deans til MPX, kan det ha noe med saken å gjøre?
    Kontaktene blir ikke varme eller noe, batteriene er ikke mye brukt dog kanskje blitt lagret en stund fullladet, men har vanskelig med å tro at kanskje de har noe med saken å gjøre.

  • #2
    Hvilken timing har du satt på reg?
    Ronny Andreassen
    Sunndal/Vinnu
    Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
    3DHs 33" EPP
    JR 9303 2,4

    Comment


    • #3
      Kjører esc med factory setting på alt.

      Comment


      • #4
        Jeg ville sjekket om batteritype står til Lipo og hvilke cut-of det er per celle. Står regulatoren på Nicad kan den kutte pga. feil cellespenning.

        Henning
        Last edited by Balsahøvel; 25-03-12, 23:25.

        Comment


        • #5
          Litt rart om den står på det å, den teller jo rett anntall lipo celler osv.
          Og siden det er factory oppsett på den skal det jo være oppsatt på lipo, men skal gå over å dobbeltsjekke at alt er som det skal være når jeg får tid =)

          Comment


          • #6
            Er det ikke litt heftig med 14x7 på 4s også?
            * T-rex 450 PRO DFC 6S * T-rex 500 PRO EFL DFC * DJI Inspire 1 * E-flite Carbon Z Cub * Multiplex Dogfighter * Futaba 14SG *

            Comment


            • #7
              Jo. Jeg trekker 60A og har over 900W med xoar 13x6.. Samme reg og motor.


              Gjør man noe utover anbefalt std oppsett, bør man også sjekke hva som faktisk foregår mtp spenning og strømtrekk med loggeren eller et wattmeter imo.

              Comment


              • #8
                Det var det jeg fant ut at det ble litt for hardt til oppsettet med 14x7 xoar og byttet til 13x6,5 apc.
                Passet på å sjekke varmgang i både reg å motor med 14x7 og ble sjeldent kjørt hardt med den propen.
                Grunnen til at jeg gikk for 14x7 var vel at jeg så ett innlegg her inne hvor noen hadde kjørt 4s å 14x7 med hell, men er også klar over at 14x7 er mere ett 3s oppsett og derfor jeg gikk ned til 13x6,5...

                Skal sjekke loggen på reg'en når jeg får usb kabelen i posten i morgen.

                Comment


                • #9
                  Jeg har samme problem med min EF 48". Den kutter helt plutselig noen ganger ved gasspådrag. Har samme motor og regulator som deg, men jeg kjører på 3cellers og 14*7 som jeg ikke syns fungerer så bra. Skal prøve 4celler. Skulle gjerne funnet ut hvorfor den kutter. jeg kjører også factory oppsett. Ikke rørt noen instillinger på regulator siden jeg kjøpte den.
                  Ole Kr Follstad

                  BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                  PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                  EF Extra 300 60"
                  EF Extra 300 104" Eme120
                  GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                  ESM Bearcat, NGH 38cc
                  Phoenix p51D Mustang, Dle55
                  Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                  Hangar 9 Piper cub 1\4
                  Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                  Comment


                  • #10
                    Kjører selv 4s på oppsettet dere har, funker fin-fint på factory settings.

                    Dog jeg kan ikke kjøre 14x7 lenger da batteriene ( Turnigy nanotech 25-50c ) har blitt herjet litt vel med over en lengre periode. Bråkutt etter 2-3sek. 13x6Xoar funker fin-fint.

                    Den dro noe jev.. med den gamle prop., pullout på alt annet ble pinglete i forhold.

                    Lykke til!
                    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                    Comment


                    • #11
                      Hvis jeg skal tippe, så er det spenningsfall som er årsaken til kuttingen. Mpx er vel ratet til 35A max, så ikke spesielt godt egnet til dette formålet.
                      Bruk radioen til programmere bort lvc på esc og se om kuttingen forsvinner.

                      Wattmeter er en god investering som sparer en for mye av gjettingen.

                      Comment


                      • #12
                        Skal sjekke det i morgen å se om det funker Larsern, det var spenningsfall vi kom fram til på stripa å når vi funderte på hva det kunne være.
                        Hvilke kontakter ville du eventuelt ha valgt til fordel for Mpx kontaktene?

                        Comment


                        • #13
                          Jeg liker godt XT60 pluggene. Koster lite, superenkle å lodde, greie å koble til/fra.
                          Jeg bruker nanotech batterier fra HK og de kommer ferdig med XT60
                          Det finnes vel bedre plugger hvis man kun ser på spenningsfall/motstand, men disse er mer enn bra nok og jeg liker at de er så enkle å ha med å gjøre, så for meg passer de perfekt.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by KajB View Post
                            Oppsettet er

                            Hacker A30 L14 v2
                            Phoenix ice 50 reg
                            med 4s 2250mah 35c DesirePower batterier.

                            Problemet er at den driver å kutter på fullt pådrag etter en liten stund (får low volt warning).
                            Der har du årsaken til problemet; batterispenningen blir for lav under belastning. Dvs. batterispenningen kommer under det som regulatoren bestemmer er minimum.

                            Har nettopp kjøpt samme motor og Hacker X-55 SB Pro regulator brukt. Forrige eier rapporterte samme problem med 4S batteri.

                            Originally posted by KajB View Post
                            Har bytta kontakter fra Deans til MPX, kan det ha noe med saken å gjøre?
                            Jeg bruker Deans kontakter (de originale som er veldig harde å trekke ut); de funker bra synes jeg og de skal tåle 90A så vidt jeg kan huske. Hvis oppsettet ditt trekker nesten dobbelt så mye som MPX kontaktene skal tåle får du et stort spenningsfall der. Det skal mer enn 10 sekunder til før kontaktene kjennes varme ut, det er vel plastisolsasjon utenpå som isolerer mot varme også.

                            Originally posted by KajB View Post
                            ... batteriene er ... dog kanskje blitt lagret en stund fullladet
                            Første året jeg fløy elektro lagret jeg batteriene fulladet i romtemperatur over vinteren. De tapte seg veldig mye, dvs at de mistet mye spenning under belastning og mistet ca 20% kapasitet.

                            Hvis du vil tyne batteriet mer kan du stille inn lavere cutoff voltage i regulatoren eller sette limit til off (ikke cut eller reduce power) dersom CC regulatoren kan innstilles på det.
                            Last edited by Biplan; 26-03-12, 21:38.
                            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                            Comment


                            • #15
                              Takker så mye for mange gode tilbakemeldinger her!
                              Ser Larsern skriver at max på mpx er 35A å han trekker 60A med samme oppsett som meg, da kan noe av skylden ligge i de, pluss at muligens batteriene kan ha tapt seg over vinteren.
                              Blir hvertfall kontaktbytte på meg igjen.

                              Har noen Hyperion 3,5mm gull kontakter liggende er disse brukbare til dette formålet?
                              Fant ingen info på hvor mye de var oppgitt til.

                              Får Castle link kabel i morgen med mulighet for å sjekke loggføringen av strøm trekk å spenningsfall så da får jeg en oversikt over dette også.

                              Comment

                              Working...
                              X