Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sliter med oppsett på EF 48"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    3,5mm bullets tåler fint dette strømtrekket.

    Comment


    • #17
      Ifølge en tråd på RC Groups RC Groups - View Single Post - Gold connector amp handling 3.5mm
      skal de tåle 80A kontinuerlig.
      Last edited by Biplan; 26-03-12, 22:50.
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

      Comment


      • #18
        Etter en software oppgradering så fikk jeg ikke noe lvc utslag på flyet, og factory er nå satt til soft cutoff som factory instilling.
        max Amper 44,9A og 636W med 13x6,5 prop.

        Her en grafen for 2 pådrag til full throttle etter oppdatering av reg
        Click image for larger version

Name:	datalog.jpg
Views:	1
Size:	82.1 KB
ID:	587138

        Jeg snakket med eieren av den lokale hobby butikken i distriket, å han mente at kontakten mpx kontaktene skulle tåle mere for han eier en FunJet Ultra som han var sikker på skulle trekke mye mere en det mitt oppsett har og var veldig interisert i å få mere info om dette egentlig var sant i tilfelle det kunne være liten flaskehals i kontakten. Siden det er mange som har mye elektro erfaring her inne så sender jeg spørsmålet videre til dere for å se vilke innvendiger dere muligens kan ha.

        jeg tror nåkk jeg kommer til å bytte til nye kontakter for etter 30sek med fullt pådrag, 20sek pause og ca 30sec med fullt pådrag igjen begynte å kjenne en liten lunk i kontakten.
        Kan være at det er helt normalt både batteri og ledninger vil jo altids få en liten lunk, men tar til meg de råd jeg får fra dere med mere erfaring

        Comment


        • #19
          Originally posted by KajB View Post
          Etter en software oppgradering så fikk jeg ikke noe lvc utslag på flyet, og factory er nå satt til soft cutoff som factory instilling.
          max Amper 44,9A og 636W med 13x6,5 prop.

          Her en grafen for 2 pådrag til full throttle etter oppdatering av reg
          [ATTACH=CONFIG]51742[/ATTACH]

          Jeg snakket med eieren av den lokale hobby butikken i distriket, å han mente at kontakten mpx kontaktene skulle tåle mere for han eier en FunJet Ultra som han var sikker på skulle trekke mye mere en det mitt oppsett har og var veldig interisert i å få mere info om dette egentlig var sant i tilfelle det kunne være liten flaskehals i kontakten. Siden det er mange som har mye elektro erfaring her inne så sender jeg spørsmålet videre til dere for å se vilke innvendiger dere muligens kan ha.

          jeg tror nåkk jeg kommer til å bytte til nye kontakter for etter 30sek med fullt pådrag, 20sek pause og ca 30sec med fullt pådrag igjen begynte å kjenne en liten lunk i kontakten.
          Kan være at det er helt normalt både batteri og ledninger vil jo altids få en liten lunk, men tar til meg de råd jeg får fra dere med mere erfaring
          Kjapp googling ang den kontakten, så kom jeg frem til at den skal vistnok være oppgitt til max 40A. Så en som skrev den smelta på 70A..

          Så det spørs om 50A er å pushe grensene på den altså.. Med mindre det er loddingene dine som er synderen da, for de skal ikke bli så fort varme..
          Varme plugger betyr dessuten spenningstap, som igjen betyr unødvengig høy ripple spenning inn på ESC.. Blir ripple spenningen for høy, så kan det fort ryke kondensatorer på inngangen i ESC`n..
          Ola G Bråten -77
          Sunndal flyklubb avd. Modellfly
          Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
          3DHS Slick 89" Q80-8m
          Jeti DS-16

          Comment


          • #20
            Går ut fra at spenningen logges på CC regulatoren. Synes at ca 1,5V spenningstap er mye ved 45A. Om mesteparten av tapet ligger i selve batteriet eller kontakter og ledninger er ikke godt å si. Dersom du har mulighet for å måle spenningen på balansererkontakten (lag en spesiell kabel som ikke kan lage kortlutning) med voltmeter kan du se spenningstapet i batteriet ved å sammenligne spenningen med motoren stoppet og med motoren igang. Sannsynligvis får du litt andre tall enn loggeren pga unøyaktigheten i måleutstyret, men det er forskjellen i spenning som er interessant for å se om det kan hjelpe å bytte kontakter og bruke tykkere/bedre ledninger.

            Ser også at gjennomsnittsspenningen er 14,4V (nominell verdi for 4S er 14,8V) allerede etter ett minutts bruk og det synes jeg er for dårlig.

            Rakk dessverre ikke å måle noe på min Hacker A30-L14 V2 i dag.
            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

            Comment


            • #21
              Tror jeg trenger ett lynkurs i googling! har googla det meste jeg har spurt om ikke funnet så spessielt gode svar...

              Men kjempetaknemmelig for at dere svarer og videreformidler.

              Er logget fra CC reg'en ja.
              Har desværre ikke noe måleutstyr for øyeblikke så får ikke sjekket det på den måten.
              Ser jeg har mye å lære innen elektro kan det som er "basic" men utover det er det ikke så greit, blir vel nødt å studere litt grundigere.
              Startet opp igjen med modellfly i fjor etter å ha drevet med det for 7 år siden å da var ikke jeg gammle gutten, så har ikke opparbeidet meg så mye utstyr enda.

              Kontakter har jeg bestemt meg for å bytte uansett så får håpe det blir bedre da å at ledningene holder mål, batteriene er vel kanskje blitt litt skadet etter dårlig lagring av meg, har hatt flyet siden i fjor høst men ble ikke brukt så mye da. Først nå jeg har begynte å fly litt mere elektro og prøvd å satt meg bedre inn i det, men tar tid å få alt dette inn på en gang!
              Så igjen jeg er meget takknemmelig for at dere hjelper meg på vei!

              Comment


              • #22
                Originally posted by KajB View Post
                Tror jeg trenger ett lynkurs i googling!
                Det er ikke alt man finner vha google; jeg har ikke funnet noe om MPX-kontaktene. Det gjør ikke noe, andre vet maks strøm for de.

                Du har bedre utstyr enn meg. Bytt kontakter, kjør en ny test og sammenlign hvor mye spenningen taper seg uten og med belastning. Hvis det ikke er noen forskjell så tror jeg et nytt batteri er neste skritt. Det gamle kan du bruke på kosefly som ikke trekker så mye strøm.
                Last edited by Biplan; 28-03-12, 19:21.
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment


                • #23
                  Fikk forsøkt å teste litt før sola gikk ned i kveld, men Hacker X-55 SB Pro regulatoren min går nok i LowVoltageCut nesten med en gang. Hører tydelig at turtallet synker og etter det holder det seg konstant til jeg har omtrent 1/2 throttle. Har litt jobb med å programmere regulatoren til 4S/2300 LiFePO4 batteriet som jeg bruker skjønner jeg.
                  Last edited by Biplan; 28-03-12, 19:19.
                  Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                  Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                  Comment


                  • #24
                    Prøvde idag med nye kontakter, fikk også bytta til meg ett identisk batteri med en kjenning. Han kjøpt det på samme tid som meg, men det er helt ubrukt.

                    Hadde kun kontakter til ett batteri og da lodda jeg de på det som var nytt.

                    Ser ut som det ble litt bedre. Har ikke helt skjønt meg på dette med ripple og sånt, men fikk litt lavere spenningsfall denne gangen og gjennomsnitts spenningen bedret seg også etter ca 1min kjøring, endte på nominelle spenning 14,8V

                    Log med nye kontakter og batteri.
                    Click image for larger version

Name:	nytt batteri og kontakter.jpg
Views:	1
Size:	83.6 KB
ID:	587175

                    Comment


                    • #25
                      Det var mye bedre, du har halvert tapet i kontakter, ledninger og batteri, Kaj.

                      Programmerte Hacker X-55 SB Pro regulatoren fra senderen i dag og testet igjen. Bruker 11 x 8 AeroNaut CAM carbon og tar ikke ut mer enn 409W utregnet med 32A strømtrekk fra 4S/3200 LiFePO4 batteriet.
                      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                      Comment


                      • #26
                        Da endte det godt til slutt
                        Håpe på sånn nogen lunde bra vær i morra da så jeg får prøveflyd saken!

                        Ble litt mindre sprut med LiFe batteri da med andre ord, har vel en lavere C rating og det?

                        Comment

                        Working...
                        X