Unconfigured Ad

Collapse

Hvordan detektere ESC / motor connector problemer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AudunJ
    • Jun 2011
    • 543

Hvordan detektere ESC / motor connector problemer

Tidligere i våres brant jeg opp en Kontronik Koby 55LV ESC under testing i nybygget fly. Testet så med en litt mindre esc 50A og da virket moror Hacker A30-12XL v2 (14x7") helt ok.

Fikk i dag tak i en kina 60A ESC fra en som kjørte flyet sitt i bakken i vinter, og vi antok at ESC var ok. Men ved tilkobling av batteri 4S var det ikke noen "pipe toner" som normalt fra motor. Men radio RX synket opp ok. Ga så forsiktig litt gass og motoren startet med "hylende" lyder. samtidig holdt jeg ESC med fingrene og den ble så varm på en av komponenten nærmest motor kabel A at jeg brant meg. Stoppet umiddelbart og koblet fra batteri.

Tilbake testet jeg 50A kina escen og da virket motoren normalt igjen.

* Alt av konnektorer på 60A esc ble lodde på i kveld, og skulle i teroien være ok. men hvordan opplever man normalt om eks lyder/syntomer om 1 av 3 faser til motor har vakkel i lodding osv.. ?

Har vært inne på tanken at "motor skruene" som fester Hackeren til flyet, muligens kunne ha skapt problemer på noen viklinger. Men det kan vel ikke være aktuellt ettersom alt virker så 100% ok med denne 50A esc'n ?
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

* Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.
  • Ofly61
    • Apr 2008
    • 785

Originally posted by AudunJ
    .
    .
    Fikk i dag tak i en kina 60A ESC fra en som kjørte flyet sitt i bakken i vinter, og vi antok at ESC var ok. Men ved tilkobling av batteri 4S var det ikke noen "pipe toner" som normalt fra motor. .
    .
    .
    Du kan finne ut hvilken kina ESC det er ved å koble til programmerings kort av forskjellige typer.
    HOBBYWING TECHNOLOGY CO., LTD.

Da kan du programmere inn hvilken lyd du vil ha når motoren kobles til. Ingen eller lav lyd= dårlig kontakt.

Hobby Wing ESC'er er stort sett av bra kvalitet forutsatt at det er en "original" da ... noe som ikke alltid
    er tilfelle ...

Comment

• Biplan
      • Apr 2008
      • 903

ved tilkobling av batteri 4S var det ikke noen "pipe toner" som normalt fra motor. Men radio RX synket opp ok. Ga så forsiktig litt gass og motoren startet med "hylende" lyder. samtidig holdt jeg ESC med fingrene og den ble så varm på en av komponenten nærmest motor kabel A at jeg brant meg. Stoppet umiddelbart og koblet fra batteri.
      Første tanken er at ESC ikke er klarer 4S batteri og at det er derfor den ikke piper for å indikere at alt er OK. Men det er mange muligheter. Finn data på ESC-en ved å skrive inn typenummeret i søkefeltet i nettleseren din eller søk i Google

Tilbake testet jeg 50A kina escen og da virket motoren normalt igjen.
      Det tyder på at motoren er OK.

Det er dessverre ikke alle ESC som går sammen med alle motorer.
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• AudunJ
        • Jun 2011
        • 543

Kvelden 17.mai fikk jeg loddet noen "overganger" mellom 4mm og 3,5mm plugger som denne Hackeren er utstyrt med, og fikk da testet motoren mot en CC-Ice 75 ESC som tilhører et av mine andre fly.

* DU VERDEN, det virket helt ok!, Etter justering av throtle max pungt virket denn motoren helt 100% ok, men i forhold til min RC experince XP50A "kina ESC" ble je også litt overasket over effekt forskjellene. Via watt meter fikk jeg 428w på kina esc mens CC-icen logget at det gikk hele 40amp (559watt) på samme batteri (riktig nok testet etterhverandre så litt lavere volt på "kina testen" men... Helt tydelig, dyrere og bedre ESC gir høyere effekt ut!!

Dagen etter 18mai, bestilte jeg så en ny CC ICE 50A fra "RCpro.no" og lykken er fortiden stor, for denne kom i poste i dag den 19mai, så nå er det bare og komme seg inn på hobbyrommet og lodde ferdig konnektorene og teste denne også...

Mer info om disse prosjektene og problemene, han dere følge i min egen fråd for Sebart Sebash 30E...
        http://www.modellflynytt.no/thread29326.html

Vel, blir spennende å se om denne CC ICE 50A gir samme resultat som CC ICE75A (indre motstand er oppgitt til 0,012ohm på 75, mens den er ca 0,025 på 50A utgaven)

Det betyr altså at vi har ca halvparten av motstand i 75A kontra 50A modellen og enkel beregning tilsider da at ved eks samme amper igjennom enheten vil den lille bli vesentlig varmere en den store, men så klarer den store også vesentlig mer effekt og er også litt større med kjøle ribber osv...
        Audun Johnsrud
        Nittedal - HMFK

* Flyr divserse planker og noen visper.
        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

Comment

• bth
          • Dec 2003
          • 1638

* DU VERDEN, det virket helt ok!, Etter justering av throtle max pungt virket denn motoren helt 100% ok, men i forhold til min RC experince XP50A "kina ESC" ble je også litt overasket over effekt forskjellene. Via watt meter fikk jeg 428w på kina esc mens CC-icen logget at det gikk hele 40amp (559watt) på samme batteri (riktig nok testet etterhverandre så litt lavere volt på "kina testen" men... Helt tydelig, dyrere og bedre ESC gir høyere effekt ut!!
          .
          Det som også kan virke inn på disse resultatene er timingen. Hvis CC har høyere timing enn kina ESCen vil den bruke mer strøm.
          En mer interesang test er om du har samme turtall på propellen på begge ESCene, og så oppgi strøm og spenning.
          Bfight 210
          De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
          De Havilland DH 2 skala 1/5,3
          Phoenix RC Club

Comment

Working...