Announcement

Collapse
No announcement yet.

APC propeller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • APC propeller

    Hei. Ser at det fins flere typer apc propeller. Har selv brukt de som er til glow, og noen til elektrisk, som jeg har kjøpt på hobbyking (litt gul-aktig). Men hvis jeg forstår det riktig så finnes det noen litt dyrere som skal være til highspeed elektrisk. Hva er det rette navnet på de, slik at jeg ikke kjøper feil type, og hvor kan jeg få tak i de? Og til slutt, er de på høyde med Graupner cam speed propellene når det gjelder kvalitet?
    Last edited by onkel grusom; 26-09-12, 13:58.

  • #2
    Originally posted by onkel grusom View Post
    Hei. Ser at det fins flere typer apc propeller. Har selv brukt de som er til glow, og noen til elektrisk, som jeg har kjøpt på hobbyking (litt gul-aktig). Men hvis jeg forstår det riktig så finnes det noen litt dyrere som skal være til highspeed elektrisk. Hva er det rette navnet på de, slik at jeg ikke kjøper feil type, og hvor kan jeg få tak i de? Og til slutt, er de på høyde med Graupner cam speed propellene når det gjelder kvalitet?
    Sjekk ut denne linken og gå inn under 400-600 speed så finner du en bra oversikt
    Air Craft - Electric R/C Aircraft World Shop

    De "gule" HK propellene har ingen ting å gjøre med APC, makan til crap må du lete lenge etter og de burde ikke kalles propell...

    Comment


    • #3
      APC propeller

      Hva slags modell, motor og oppsett skal du ha propell til?
      I hangaren:

      SpeedFire F5B
      X-plane fra www.yuri-models.com
      Hawk F5B
      MiniHawk (2stk)
      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
      UM Stryker Q 180
      FPV Raptor
      EPO Cessna (156cm)

      Comment


      • #4
        [De "gule" HK propellene har ingen ting å gjøre med APC, makan til crap må du lete lenge etter og de burde ikke kalles propell..
        Bra sagt! Kanskje de kan brukes på et strikkfly, hvis ikke de er for skjeve og skakke da.
        Last edited by Quadrocopter; 18-04-13, 12:33. Reason: fikset quote
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment


        • #5
          Takker for svar alle sammen, og takker for link. Har en funjet ultra, turnigy fandrive 3659-1900kv motor, turnigy nanotech 2250 6s 65-130c batteri, hobbyking ss 190-200amp esc + ubec. MEN... her kommer et spørsmål til: Kjøpte en 5x5 graupner cam speed prop, også trodde jeg at jeg også kjøpte en 6.5x6.5 cam speed, men den hette vist kun "speed" og ikke "cam speed" og den har en litt annen form. Er dette en dårligere propell? cam speed propen er vel en carbon prop, men det er kanskje ikke den speed propen? Er det trygt å bruke den da? Blir litt forvirret her. Noen som har svar på dette?

          Comment


          • #6
            Originally posted by onkel grusom View Post
            .
            .
            spørsmål til: Kjøpte en 5x5 graupner cam speed prop, også trodde jeg at jeg også kjøpte en 6.5x6.5 cam speed, men den hette vist kun "speed" og ikke "cam speed" og den har en litt annen form. Er dette en dårligere propell?
            .
            .
            Test for deg selv og gjør opp din mening. Har sett mange meninger om propeller som jeg selv ikke er
            enig i. I stedet tester jeg og anbefaler andre å gjøre det samme. Har laget meg en liten test rigg med
            en kjøkkenvekt for å måle thrust(skyv), Biltema RPM måler (laser), strømtang for amper og multimeter
            for spenning. Mangler vindmåler for å få luft hastigehet men RPM/Thrust/Amp/Volt gir bra indikasjon på
            hvor godt et fremdrifts anlegg virker.

            Når det gjelder APC propeller så har jeg den erfaringen at de ikke er verdt pengene. De er lagd av en sprø
            plast (Graupner propeller fra 70 tallet var MYE bedre) de er støpt i antakelig utslitte former og er borret usymetrisk.
            Da kan man like godt kjøpe GWS eller Haoye propeller. De GWS propellene jeg har prøvd er svært bra.
            Enkelte dimensjoner av Haoye sine SF kopier av APC er også brukbare andre er håpløse. Derfor test selv
            hva andre sier stoler jeg ikke på.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Ofly61 View Post
              Test for deg selv og gjør opp din mening. Har sett mange meninger om propeller som jeg selv ikke er
              enig i. I stedet tester jeg og anbefaler andre å gjøre det samme. Har laget meg en liten test rigg med
              en kjøkkenvekt for å måle thrust(skyv), Biltema RPM måler (laser), strømtang for amper og multimeter
              for spenning. Mangler vindmåler for å få luft hastigehet men RPM/Thrust/Amp/Volt gir bra indikasjon på
              hvor godt et fremdrifts anlegg virker.

              Når det gjelder APC propeller så har jeg den erfaringen at de ikke er verdt pengene. De er lagd av en sprø
              plast (Graupner propeller fra 70 tallet var MYE bedre) de er støpt i antakelig utslitte former og er borret usymetrisk.
              Da kan man like godt kjøpe GWS eller Haoye propeller. De GWS propellene jeg har prøvd er svært bra.
              Enkelte dimensjoner av Haoye sine SF kopier av APC er også brukbare andre er håpløse. Derfor test selv
              hva andre sier stoler jeg ikke på.
              Litt brutalt om APC, for det er gode propeller dersom de ikke kommer i kontakt med annet enn luft. De er fiberforsterket, men med veldig korte fibre, - derfor virker plasten sprø.
              Noen veldig gode og rimelige propeller er Bollys Sportsman serie. Har brukt dem i mange forskjellige dimensjoner, og de er veldig enkle å balansere for de er ofte perfekte fra produsent, eller det er veldig lite å justere. Disse propellene tåler også en støyt, og brekker ikke om de blir brukt som miniatyrjordfresere (innen rimelighetens grenser).

              Comment


              • #8
                xoar pjn om du er ute etter god thrust veldig bra avbalansert fra fabrikk apc til elektro heter apc e har veldig go erfaring med apc å. men noen av dem er veldig ubalansert å andre helt perfekt..men til det oppsette du skal ha til, er ikke xoar å anbefale da,trur ikke dem har så små.. gå for apc e

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Quadrocopter View Post
                  De "gule" HK propellene har ingen ting å gjøre med APC, makan til crap må du lete lenge etter og de burde ikke kalles propell...
                  Men de er fine og røre ut epoxy med
                  BOOMA Intelliswitch

                  Odd A Eriksen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by xxl View Post
                    Men de er fine og røre ut epoxy med
                    Duger også til å klø seg på ryggen, men der stopper også opplistingen av alle fornuftige formål for disse gule "fake" APC proppene.

                    Tilbake til topic: jeg har brukt mange forskjellige APC'er på mine elektrofly (alle mine fly er drevet av norske fossefall) og har veldig gode erfaringer med å bruke APC sport-propeller (gas) på elektrofly med power fra 1 til 3 kW. APC E-propeller bruker jeg kun på pylonracere og saktegående foamies.
                    APC har et veldig bredt spekter av propeller, og jeg har vært nødt til å importere mange av de siden utvalget her på berget er veldig smalt! Mine favoritter uansett klasse er 7x8, 7x9 og 7x10 sport, Combat15 6.3x4, Pylon 6.5x6.5, 6x4sport og Q40 7.4x8.1...
                    Absolutt INGEN av disse var tilgjengelig her hjemme hvor det meste dreier seg om andre ting enn effekt og hastighet....
                    Last edited by Arcteryxxx; 18-04-13, 23:04.
                    I hangaren:

                    SpeedFire F5B
                    X-plane fra www.yuri-models.com
                    Hawk F5B
                    MiniHawk (2stk)
                    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                    UM Stryker Q 180
                    FPV Raptor
                    EPO Cessna (156cm)

                    Comment


                    • #11
                      Kan skrive under på at APC E er ganske sprø i materialet, tidligere i vinter gikk neseskia inn i en 12x6 med 6S i ryggen og det stoppet hardt og brutalt....

                      Men til spørsmålet, har opplevd at veldig mange av propellene i 12 og 11 klassen har små dimensjoner på hullet for akselingen og dette skaper problemer for meg som har 8mm propell aksel... Ser det finnes noen hånd bor å få kjøpt, for å utvide hullet..

                      Noen med erfaringer på dette feltet, hva hvordan og triks for å gjøre dette riktig. Har til nå boret i styrker nok propeller som jeg ikke får god balanse i, verst er det og få de til å følge samme bane på de forskjellige bladene... 3 blader....
                      Audun Johnsrud
                      Nittedal - HMFK

                      * Flyr divserse planker og noen visper.
                      En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by AudunJ View Post
                        Kan skrive under på at APC E er ganske sprø i materialet, tidligere i vinter gikk neseskia inn i en 12x6 med 6S i ryggen og det stoppet hardt og brutalt....

                        Men til spørsmålet, har opplevd at veldig mange av propellene i 12 og 11 klassen har små dimensjoner på hullet for akselingen og dette skaper problemer for meg som har 8mm propell aksel... Ser det finnes noen hånd bor å få kjøpt, for å utvide hullet..

                        Noen med erfaringer på dette feltet, hva hvordan og triks for å gjøre dette riktig. Har til nå boret i styrker nok propeller som jeg ikke får god balanse i, verst er det og få de til å følge samme bane på de forskjellige bladene... 3 blader....
                        hvordan borer du
                        nytter ikke med valig bor - du må buke et spesial prop hull bore verktøy

                        Comment


                        • #13
                          Ikke helt enig, Quadro. Hvis du ikke har en reamer i riktig dimensjon kan du bruke drill og vanlig trebor. Men dette krever at du er rett i vinkelen og kjører drillen "feil vei", dvs mot klokka på samme måte som om du skal få boret ut igjen etter å ha borret et hull i treverk.
                          Skal du bore opp fra f.eks 5 til 8mm må du ta det stegvis, 1mm om gangen.
                          Last edited by Arcteryxxx; 18-04-13, 23:50.
                          I hangaren:

                          SpeedFire F5B
                          X-plane fra www.yuri-models.com
                          Hawk F5B
                          MiniHawk (2stk)
                          3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                          UM Stryker Q 180
                          FPV Raptor
                          EPO Cessna (156cm)

                          Comment


                          • #14
                            Siste gang jeg boret opp fra 6 til 8mm brukte jeg en stor gulvmontert verksted bor maskin veldig saktegående og gikk opp 0.5mm om gangen.
                            Men hadde ikke noen anlegg/jigg og legge propellen i, og hullet ble mer og mer trekantet... APC er utrolig hard og borre selv med litt kraft..
                            Audun Johnsrud
                            Nittedal - HMFK

                            * Flyr divserse planker og noen visper.
                            En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by AudunJ View Post
                              Siste gang jeg boret opp fra 6 til 8mm brukte jeg en stor gulvmontert verksted bor maskin veldig saktegående og gikk opp 0.5mm om gangen.
                              Men hadde ikke noen anlegg/jigg og legge propellen i, og hullet ble mer og mer trekantet... APC er utrolig hard og borre selv med litt kraft..
                              har prøvd det samme uten suksess
                              Skal du utvide hullet så anbefaler jeg denne
                              Texson Propellborr 5/6.5/8/9mm 0301060 - elefun.no - Radiostyrt hobby

                              Bruker denne typen og det har fungert bra selv om du får vannblemmer av de harde propellene

                              Alternativet er å frese ut hullet med en cnc fres

                              Comment

                              Working...
                              X