Announcement

Collapse
No announcement yet.

APC propeller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Angående oppboring av APC-E propeller, er det verdt å merke seg at propellene har et gjennomgående hull (selvfølgelig.. ), men også et nedsenket parti hvor det skal settes inn en av de foringene som følger med i pakken. Merk at APC selv sier at den gjennomgående boringen ikke nødvendigvis er helt sentrisk, eller helt rett. Det nedsenkede partiet for innsetting av foring, skal derimot være sentrert, og propellen skal følgelig sentreres på akselen med nevnte foring, ikke på den den gjennomgående boringen. Om boringen i utgangspunktet ikke er perfekt sentrert, er det også liten vits i å sentrere en brotsj/bor etter boringen. Så lenge propellen sentrerer på foringen, kan godt det gjennomgående hullet være noen tideler for stort; da har du to veldefinerte anleggsflater: baksiden av propellbosset som ligger an mot medbringeren på motoren, samt foringen som sentrerer bosset mot akselen. Med dette i dette i bakhodet, går det fint å bore opp med helt vanlig drill/bor. Her er hva APC selv sier om saken: APC Balancing and Installation. Om jeg husker rett - hvilket alltid er en farlig antagelse - er dette også omtalt på den lille papirlappen som ligger sammen med propell og foringer i posen.

    Dette gjelder kun for APC-E, propellene beregnet for forbrenningsmotorer levers ikke med foringer, og det kreves følgelig større nøyaktighet ved oppboring.
    Last edited by Tipstall; 19-04-13, 07:11.
    Knut

    Diverse fly; de fleste med propell...

    Comment


    • #17
      Og skikkelig balansering etter boring (også når boring ikke er nødvendig) er obligatorisk.
      I hangaren:

      SpeedFire F5B
      X-plane fra www.yuri-models.com
      Hawk F5B
      MiniHawk (2stk)
      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
      UM Stryker Q 180
      FPV Raptor
      EPO Cessna (156cm)

      Comment


      • #18
        Originally posted by AudunJ View Post
        Kan skrive under på at APC E er ganske sprø i materialet, tidligere i vinter gikk neseskia inn i en 12x6 med 6S i ryggen og det stoppet hardt og brutalt....

        Men til spørsmålet, har opplevd at veldig mange av propellene i 12 og 11 klassen har små dimensjoner på hullet for akselingen og dette skaper problemer for meg som har 8mm propell aksel... Ser det finnes noen hånd bor å få kjøpt, for å utvide hullet..

        Noen med erfaringer på dette feltet, hva hvordan og triks for å gjøre dette riktig. Har til nå boret i styrker nok propeller som jeg ikke får god balanse i, verst er det og få de til å følge samme bane på de forskjellige bladene... 3 blader....
        Best er det å bruke en prop reamer som denne: TowerHobbies.com | Fox Metric Prop Reamer i en søyleboremaskin. Finnes også med imperial (tomme) mål. Med noen propeller trenger en i tillegg en tykk skive med samme diameter som senterpartiet på propellen. Dette gjelder spesielt propeller med kraftig stigning. Og jeg tar som en selvfølge at man har en Du-Bro balanserer for å gjøre jobben ferdig.

        Click image for larger version

Name:	Fox prop reamer.jpg
Views:	1
Size:	19.2 KB
ID:	600031

        Comment


        • #19
          Ut fra min erfaring kan jeg ikke si annet enn at ytelsesmessig (skyvekraft som resultat av effekt inn) er det lite som kan måle seg med APC. I forhold til de nyeste (og dyreste) carbonpropellene er de dog veldig tunge,eksempelvis veier en APC 21x14E 130g, de fleste carbon-kopier rundt 70 og de aller nyeste lettvektsversjonene rundt 40g. Når det gjelder presisjonen på hullet (og derved balanseringen relatert til dette) så sier jo APC selv at det er den bakerste biten som har presisjon, og det følger jo med 'inserts' for diverse akseldiametre (dog ikke 8mm). Følgen av dette er at mesteparten av hullet kan bores opp med hva det skulle være, om hullet blir ovalt, trekantet eller 8-kantet spiller ingen rolle så lenge man bruker den bakerste presisjons-delen av hullet sammen med en 'insert' med korrekt diameter. Om de 'inserts' som følger med ikke passer kan de jo brotshes opp til korrekt diameter, eller så kan man kjøpe (eller lage selv) noen med korrekt dimensjon. Hyperion lager diverse varianter, for 8mm : 8mm ID SMOOTH RING for APC E - Head RC
          Click image for larger version

Name:	APC-E.jpg
Views:	1
Size:	120.7 KB
ID:	600037
          www.ofremmi.info

          Comment


          • #20
            Beklager min manglende forståelse, men hvorfor i herrens navn skal man drille "moturs".
            Hva for bor kan man drille "feil vei" med"?
            Ikke frekkt ment, men dette forsto ikke min akademiske, ikke tekniske matrisehjerne.

            Peter
            Peter Rahm
            Siggerud
            Cirrus RCFK

            Comment


            • #21
              Det er jo smak og behag men litt av vitsen med en propell som APC er jo at den skal knekke, det er er tross alt enklere og billigere enn å skifte aksel i motoren!
              I "bruksanvisningen" er det også skrevet om max RPM for propelltypen, finnes også på APC sin hjemmeside!

              Originally posted by JonnM View Post
              Litt brutalt om APC, for det er gode propeller dersom de ikke kommer i kontakt med annet enn luft. De er fiberforsterket, men med veldig korte fibre, - derfor virker plasten sprø.
              Noen veldig gode og rimelige propeller er Bollys Sportsman serie. Har brukt dem i mange forskjellige dimensjoner, og de er veldig enkle å balansere for de er ofte perfekte fra produsent, eller det er veldig lite å justere. Disse propellene tåler også en støyt, og brekker ikke om de blir brukt som miniatyrjordfresere (innen rimelighetens grenser).
              Last edited by farmann; 19-04-13, 17:58.

              Comment


              • #22
                Originally posted by Propepperell View Post
                Beklager min manglende forståelse, men hvorfor i herrens navn skal man drille "moturs".
                Hva for bor kan man drille "feil vei" med"?
                Ikke frekkt ment, men dette forsto ikke min akademiske, ikke tekniske matrisehjerne.

                Peter
                Det er rett og slett for at boret ikke skal bite. Friksjonen fra boret myker opp plasten såpass at boret går gjennom som kniv i varmt smør, selv om det går "baklengs", og hullet får glatte, jevne kanter. Bruk gjerne vanlig trebor i riktig dimensjon.

                Kan ikke garantere at dette funker på alle typer propeller, men på APC sport-propeller fungerer det veldig fint.

                -Peter
                Last edited by Arcteryxxx; 19-04-13, 22:22.
                I hangaren:

                SpeedFire F5B
                X-plane fra www.yuri-models.com
                Hawk F5B
                MiniHawk (2stk)
                3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                UM Stryker Q 180
                FPV Raptor
                EPO Cessna (156cm)

                Comment

                Working...
                X