Announcement

Collapse
No announcement yet.

Topolet esc?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Topolet esc?

    Hei.
    Dere får unnskylde at jeg blander litt bil oppi det luftige (men den kan hoppe langt!)
    Gamlebilen til gutten skal nu gå over til nye generasjoner og jeg lurte på å gjøre den om fra mekanisk fartskontroll til esc. Det er en gammel (og god) motor i den, RS-540SD, 6v-7,2v, 6,8A, men den har bare to poler. Finnes det en esc for to poler og hvor stor bør den være? De vanlige er vel trefase hvis jeg ikke har misforstått betegnelsene, så er altså spørsmålet om det finnes tofase? Den som sitter i er vel en børstemotor.
    Attached Files
    Last edited by lupus49; 24-11-12, 19:26.
    Flisespikkeri er gøy!
    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
    Dyrøy MFK
    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
    http://rolv.info

  • #2
    Ja, let etter børstemotor-esc´er. Ikke standard hyllevare i 2012, men feks disse har: RC-seilflysport
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #3
      Kan nok bli vanskelig å få tak i. Den skal vel inneholde revers også . Du får nok et børsteløst oppsett for brøkdelen av hva du må gi for en børste ESC hvis det kan skaffes.

      Mulig dette oppsettet passer? Hobbyking X-Car Brushless Power System 3000KV/45A

      Norwegian Modellers har noen børste regulatorer. Her er en som burde tåle strømmen : The resource cannot be found.
      Last edited by bth; 24-11-12, 19:46.
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

      Comment


      • #4
        Her er et utvalg av rimelige børste esc'er for biler. Bare vær obs på at de ofte er tiltenkt nimh batterier og derfor ikke har noen spenningskontroll for lipobatterier.

        Speed Controller (ESC) - For Cars - Accessories
        Last edited by Kyrre; 24-11-12, 20:10.

        Comment


        • #5
          Takk skal dere ha. Det var altså børstemotor som var det lure ordet. Jeg fant en original tamiya på ebay så får jeg heller vente noen dager pga frakta: *NEW TAMIYA HORNET ESC TEU-104BK Speed Control TH | eBay Under 200,- momsfritt!
          Takk og takk.
          Mvh RolvB
          Flisespikkeri er gøy!
          Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
          Dyrøy MFK
          ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
          http://rolv.info

          Comment


          • #6
            Tamiya esc'ene har ikke bec så da må du forsyne mottakeren med strøm på et annet vis. Har en Tamiya Frog med samme esc og har loddet på en ubec og det funker bra.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Kyrre View Post
              Tamiya esc'ene har ikke bec så da må du forsyne mottakeren med strøm på et annet vis. Har en Tamiya Frog med samme esc og har loddet på en ubec og det funker bra.
              UBEC har jeg flere av så det går bra.
              Flisespikkeri er gøy!
              Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
              Dyrøy MFK
              ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
              http://rolv.info

              Comment


              • #8
                Elefun har flere: Regulator Bil børste - elefun.no - Radiostyrt hobby
                Ellers er det sikkert mange som har slike liggende etter å ha bygget om børste motor bilene sine. På bil er børste fortsatt ikke uvanlig. Spør noen på bil/båt forumet så får du sikkert en gratis. RS - Radiostyrt.no
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Kyrre View Post
                  Tamiya esc'ene har ikke bec så da må du forsyne mottakeren med strøm på et annet vis. Har en Tamiya Frog med samme esc og har loddet på en ubec og det funker bra.
                  Har 5 Tamiya biler med org. Tamiya esc, og alle der har BEC...
                  -Jim Johansen-
                  Flyklart:
                  Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                  Under construction:
                  Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by jijohans View Post
                    Har 5 Tamiya biler med org. Tamiya esc, og alle der har BEC...
                    Det kan vel finnes forskjellige utgaver.
                    Den fra ebay trenger ihvertfall, der står: REQUIRES: Connecting to BEC equipped receiver
                    Flisespikkeri er gøy!
                    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                    Dyrøy MFK
                    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                    http://rolv.info

                    Comment


                    • #11
                      Fant manualen og den sier at man alltid skal bruke en mottaker med bec. ZonaCrawling.com is for sale | HugeDomains Siden jeg ikke har en slik mottaker, og det står at esc'en gir 7,2 volt ut (tror den gir det samme som den får inn fra batteriet, bruker 2S lipo) så loddet jeg på en ekstern bec for å være sikker på at servoen ikke fikk for høy spenning.

                      Comment


                      • #12
                        Som regel er det servoene som har problemer med å takle 7,2v+, alle mine har som sagt fungert uten problemer.(Futaba 2,4gHz motakkere)

                        403 Forbidden
                        -Jim Johansen-
                        Flyklart:
                        Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                        Under construction:
                        Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                        Comment


                        • #13
                          Klippet fra specs lista i linken din;

                          "Requires BEC plugged into receiver".

                          Da burde vel diskusjonen være over.

                          Comment

                          Working...
                          X