Ytelser
Det er endel som spør om hva som skal til for å få en modell til å fly godt, og det finnes endel tommefingerregler. Det kan være greit å kjenne til disse når man skal avgjøre hva som funker til hvilken modell.
For det første, den regelen som allerede er nevnt i denne tråden går på effekt pr. kg. modell. Her sier man at en lett, sakteflygende modell for søndagsflyging trenger mellom 50-75 W/kg. Det betyr f.eks. en speed 400, 6 celler og 6x3 propell på en modell rundt 500 gram.
Vil du fly det man kaller vanlig sportsflyging, dvs. halvfort og med loops, rolls, wingovers etc. bør du ligge rundt 100 W/kg. Legg merke til at den samme speed 400 motoren kan gjøre dette også, ved å hoppe til 8 celler på en 5x5 propell.... men helst vil du opp på en 480 i denne effektklassen.
Over 100 W/kg begynner man å komme inn i det området hvor man kan fly de mer avanserte øvelsene hvor det kreves mer vertikal manøvrering og delvis heng på propellen. Over 200 W/kg gjør modellen lett vertikale manøvre, og mesteparten av det andre flys på mindre enn 100%.
Hvor mye effekt som skal til for å hovre er vanskelig å si, fordi det egentlig handler om dreiemoment og riktig propellvalg til modellen.
Man kan også se på skyvkraft. For en enkel trainer eller kosefly holder det med skyv/vekt.-forhold rundt 0.2. Dvs. veier modellen 1 kg så trenger du bare 200 gram skyvkraft fra motoren.
For normal sportflyging bør dette forholdet ligge en plass mellom 0.3 og 0.5. Da går det stort sett greit å utføre loops og rolls.
Over 0.5 entrer man den arenaen hvor man kan dra lengre vertikale manøvre, korte take-off og generelt gjøre mer moro med modellen.
For å hovre skulle man tro at det holdt med 1.0, men praksis viser at du bør ha rundt 20% margin. Det vil si at skyvkraften bør være 20% høyere enn vekten av modellen.
I tillegg til dette må man ha noe basisforståelse av hvilke modeller som passer til hva. Som eksempel, du kan ikke ta en fartsmaskin med tynne og korte vinger og sette opp motoren med skyvkraft/vekt-forhold på 0.2 og forvente å drive koseflyging. Likeens, har du en modell med fet vingeprofil så hjelper det ikke å sette på diger motor. Den flyr ikke særlig mye raskere likevel.
Det er endel som spør om hva som skal til for å få en modell til å fly godt, og det finnes endel tommefingerregler. Det kan være greit å kjenne til disse når man skal avgjøre hva som funker til hvilken modell.
For det første, den regelen som allerede er nevnt i denne tråden går på effekt pr. kg. modell. Her sier man at en lett, sakteflygende modell for søndagsflyging trenger mellom 50-75 W/kg. Det betyr f.eks. en speed 400, 6 celler og 6x3 propell på en modell rundt 500 gram.
Vil du fly det man kaller vanlig sportsflyging, dvs. halvfort og med loops, rolls, wingovers etc. bør du ligge rundt 100 W/kg. Legg merke til at den samme speed 400 motoren kan gjøre dette også, ved å hoppe til 8 celler på en 5x5 propell.... men helst vil du opp på en 480 i denne effektklassen.
Over 100 W/kg begynner man å komme inn i det området hvor man kan fly de mer avanserte øvelsene hvor det kreves mer vertikal manøvrering og delvis heng på propellen. Over 200 W/kg gjør modellen lett vertikale manøvre, og mesteparten av det andre flys på mindre enn 100%.
Hvor mye effekt som skal til for å hovre er vanskelig å si, fordi det egentlig handler om dreiemoment og riktig propellvalg til modellen.
Man kan også se på skyvkraft. For en enkel trainer eller kosefly holder det med skyv/vekt.-forhold rundt 0.2. Dvs. veier modellen 1 kg så trenger du bare 200 gram skyvkraft fra motoren.
For normal sportflyging bør dette forholdet ligge en plass mellom 0.3 og 0.5. Da går det stort sett greit å utføre loops og rolls.
Over 0.5 entrer man den arenaen hvor man kan dra lengre vertikale manøvre, korte take-off og generelt gjøre mer moro med modellen.
For å hovre skulle man tro at det holdt med 1.0, men praksis viser at du bør ha rundt 20% margin. Det vil si at skyvkraften bør være 20% høyere enn vekten av modellen.
I tillegg til dette må man ha noe basisforståelse av hvilke modeller som passer til hva. Som eksempel, du kan ikke ta en fartsmaskin med tynne og korte vinger og sette opp motoren med skyvkraft/vekt-forhold på 0.2 og forvente å drive koseflyging. Likeens, har du en modell med fet vingeprofil så hjelper det ikke å sette på diger motor. Den flyr ikke særlig mye raskere likevel.
Comment