Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektromotor = Fuelmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ytelser

    Det er endel som spør om hva som skal til for å få en modell til å fly godt, og det finnes endel tommefingerregler. Det kan være greit å kjenne til disse når man skal avgjøre hva som funker til hvilken modell.

    For det første, den regelen som allerede er nevnt i denne tråden går på effekt pr. kg. modell. Her sier man at en lett, sakteflygende modell for søndagsflyging trenger mellom 50-75 W/kg. Det betyr f.eks. en speed 400, 6 celler og 6x3 propell på en modell rundt 500 gram.

    Vil du fly det man kaller vanlig sportsflyging, dvs. halvfort og med loops, rolls, wingovers etc. bør du ligge rundt 100 W/kg. Legg merke til at den samme speed 400 motoren kan gjøre dette også, ved å hoppe til 8 celler på en 5x5 propell.... men helst vil du opp på en 480 i denne effektklassen.

    Over 100 W/kg begynner man å komme inn i det området hvor man kan fly de mer avanserte øvelsene hvor det kreves mer vertikal manøvrering og delvis heng på propellen. Over 200 W/kg gjør modellen lett vertikale manøvre, og mesteparten av det andre flys på mindre enn 100%.

    Hvor mye effekt som skal til for å hovre er vanskelig å si, fordi det egentlig handler om dreiemoment og riktig propellvalg til modellen.


    Man kan også se på skyvkraft. For en enkel trainer eller kosefly holder det med skyv/vekt.-forhold rundt 0.2. Dvs. veier modellen 1 kg så trenger du bare 200 gram skyvkraft fra motoren.

    For normal sportflyging bør dette forholdet ligge en plass mellom 0.3 og 0.5. Da går det stort sett greit å utføre loops og rolls.

    Over 0.5 entrer man den arenaen hvor man kan dra lengre vertikale manøvre, korte take-off og generelt gjøre mer moro med modellen.

    For å hovre skulle man tro at det holdt med 1.0, men praksis viser at du bør ha rundt 20% margin. Det vil si at skyvkraften bør være 20% høyere enn vekten av modellen.


    I tillegg til dette må man ha noe basisforståelse av hvilke modeller som passer til hva. Som eksempel, du kan ikke ta en fartsmaskin med tynne og korte vinger og sette opp motoren med skyvkraft/vekt-forhold på 0.2 og forvente å drive koseflyging. Likeens, har du en modell med fet vingeprofil så hjelper det ikke å sette på diger motor. Den flyr ikke særlig mye raskere likevel.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #47
      Originally posted by Mossie69
      tyor,

      forskjellen mellom NiMH og Lipo ligger i vekten. NiMH blir tyngre. Når det gjelder hvor kjapt de kan lades så er det ganske merkeavhengig. Gode NiMH-celler tåler glatt 2C, og jeg dreper mine sakte ved å lade dem opp mot 2.5C.

      .
      de jeg har bestilt er Ni-MH AAA730mAh 9,6V. jeg driver med elektronikk så lager lett en lader. men kan den da gi omtrent 1.5A uten at det blir store problemer. og hvor høy spenning kan jeg kjøre på mener å ha lest at maks spenning skal være rundt 1.4V pr. celle. det vil da bli ca11V kan jeg da tillate meg at laderen gir så høy spenning på slutten.?
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #48
        Ok, skal snart holde kjeft....

        Glow har en stor fordel i den størrelsen man snakker om i denne tråden. 40 er stort sett standard for en trainer i dag, og det finnes massevis av modeller å velge i, både for fly og motor. Og siden en 40-motor stort sett kan kjøres med kun 2-3 forskjellige propellstørrelser så er det ikke vanskelig å sette opp en slik modell. Dermed blir også prisene lave, relativt sett.

        Elektro har entret den samme arenaen, bare et par hakk lengre ned på stigen. I dag finner man mange små modeller til en rimelig penge med 7 celler, enkel ferrittmotor og "standard" propell.

        Fordelen med dette er selvsagt at hvem som helst kan kjøpe seg en modell uten å ha særlig myekunnskap om hverken motor eller fly, for så å lære seg å bruke greiene. Det finnes mye erfaring der ute og mange som kan hjelpe hvis noe går galt.

        Utfordringen med elektro er at når du kommer opp i 40-størrelse så er det så utrolig mange kombinasjoner å velge i. Og derfor kan man ikke gå inn i en butikk og kjøpe en standard elektro-trainer i denne størrelsen. Industrien betsår av folk med svært forskjellig oppfatning av hvilken motor, batteri, propell og regulator-kombinasjon du bør ha. Og derfor finnes det ingen standard.

        Det man bør huske er at som førstegangskjøper kommer kostnad til batterier og lader i tillegg. Dette er ting du ikke trenger kjøpe til neste modell, men det er kanskje ingen trøst?

        Og som joo har påpekt meget grundig, du kan bruke samme motor til vidt forskjellige modeller. Det trenger ikke være enda en 40-size sak.... .-)
        Anders Valland
        Trondheim

        Comment


        • #49
          du må ikke holde kjeft . her tas all informasjon inn med stor taknemmelighet hehe
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #50
            tyor, for det første...jeg blandet sammen deg og stcaka...men, men, begge to leser vel innleggene.

            Til det du spør om:
            de jeg har bestilt er Ni-MH AAA730mAh 9,6V. jeg driver med elektronikk så lager lett en lader. men kan den da gi omtrent 1.5A uten at det blir store problemer. og hvor høy spenning kan jeg kjøre på mener å ha lest at maks spenning skal være rundt 1.4V pr. celle. det vil da bli ca11V kan jeg da tillate meg at laderen gir så høy spenning på slutten.?
            NiMH-cellene har ikke noen fast topp-spenning slik som f.eks lithium og bly har. Ladeteknikken er helt forskjellig for disse batteriteknologiene.

            NiMH lades ved å overvåke spenningen. Spenningen vil øke under lading, men når cellen er toppladet vil spenningen begynne å falle. Og det er dette fallet man ser etter. Hvis du bare setter en maks-spenning så risikerer du å enten få en delvis ladet celle eller en overladet (og kanskje ødelagt)celle.

            Min lader, en Astro 110D, er bygget for NiCd. Der leter man etter et spenningsfall på 0.1V og når det inntreffer så stanses ladingen. NiCd mister spenning forholdsvis raskt når cellen er full, mens for NiMH tar det litt lenger tid. Jeg kan ikke si at det gjør særlig stor forskjell i praksis, med mindre du skal fly konkurranse og trenger hver ekstra milliwatt du kan få ut av pakken.
            Anders Valland
            Trondheim

            Comment

            Working...
            X