Announcement

Collapse
No announcement yet.

Store elektro oppsett..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hvis du er på utkikk etter oppsett til en 7-kilos imac/acro-kjerre tror jeg ikke det er så mange (hvis noen) i Norge som har noe særlig egne erfaringer å dele.

    Hvis du derimot senker flyvekten i spørsmålet ditt til omrking 5 kilo (som jeg har blitt opplyst er ca-vekten på 2-metern til Pål som du nevner) så er sannsynligheten for svar bedre.

    BTW: Mener Pål bruker 10s 6000mAh lipo (TP).

    Rundt 5 kilo så har du jo Showtimen min (se egen tråd med erfaringer, fakta om oppsett etc.), Yak'en til Flypilot (se egen tråd), samt at det er hvertfall noen få Nordic og/eller F3A-piloter som bruker elektro ++.

    Utover det kan jeg sterkt anbefale å ringe Thorbjørn (www.rc-seilflysport.no) og lufte spørsmålet ditt for han. Han slår gjerne av en laang prat om elektro og har sikkert litt følere ute ang. hva som finnes i markedet til den størrelsen du nevner. Han klarer sikkert også å poengtere forskjellene mellom en vesentlig dyrere kvarlitetsmotor kontra Axi osv.

    ...og HVIS du ringer han og slår av en prat hadde det jo vært hyggelig om du kunne kommet med lite referat her etterpå av hva du har lært

    Comment


    • #17
      Jeg har kikket på det dere har skrevet om 5kg modellene ;D Jeg har også merket meg det du sier om oppsett større en 5kg... tenkte kanskje det satt noen på ei tue et eller annet sted i Norge med et fungerende oppsett i nevnte vektklasse. Greia er den at det dukker opp en Ultimate om ikke så alt for lenge som skal bygges ila. vinteren...det er den jeg leker med tanken om elektro oppsett på...så å senke flyvekten blir nok ikke aktuelt..hehe

      Nå har jeg uansett sendt mail til Thorbjørn så da får vi se. Mulig jeg tar en telefon en anna dag i tillegg.

      Nå har dere mf. allerede skrevet en del om montering og bruk av større elektro oppsett, og det er bra, men jeg er sugen på informasjon så om det hadde vært mulig hadde det vært fint om dere kunne dele enda flere erfaringer når det gjelder alt fra laderutiner, balansering av batterier, kjøling, montering, valg av propell til elektro mot for propell på bensinmotorer osv osv.

      Jeg er bare av typen som liker å vite mest mulig før jeg gir meg i kast med noe...
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #18
        Fly på 7 kg Espen.....Kjøp deg en god bensinmotor og glem hele LiPo hysteriet.
        Du har grått hår, oldebarn, og rulator før du greier og slite ut den motoren, fuel utgifter er bortimot ikke eksisterende.

        Lipo er spennende ...ikke tvil om det, men aaaalllllttttt for dyrt, med to skikkelige batteripakker og en rå lader så er du hardt bort i 20 høvdinger.
        Og er 5000 pakker egentlig nok ? Det er passe for ei F3A 2x2 kjerre men selv noen av de bruker 6000 +
        Dessuten.....hvor enkelt er det og reklamere om du skulle få ei mandags pakke. Tror jeg er rimlig håpløst....Sitter med en følelse av at alt som skjer etter pakka forlater butikken er: brukerfeil brukerfeil brukerfeil brukerfeil brukerfeil brukerfeil

        Slik jeg ser det er det to skikkelig vektige grunner til og velge lipo i ett slikt prosjekt.....SKYHØY Hype faktor og lavere støy.
        Last edited by MicroMac; 14-07-06, 17:47.
        mvh MM

        Comment


        • #19
          Som sagt så bare leker jeg litt med tanken og hadde håpet det var noen som hadde erfaring med såpass store elektroprosjekter, noe det ser ut til at det ikke er enda. Er mest bare nysjerrig.

          Jeg håper at prisen skal falle MYE fremover på elektro, noe den jo har gjort allerede. Jeg har en bensinmotor liggende men tror kanskje jeg skal kjøpe en annen litt sprekere en. I den forbindelse dukket tanken om elektro opp blandt en av de små grå (antagelig den av de som er mest ufornuftig / dårligst med penger....)

          Dette er et uansett et langtidsprosjekt jeg ikke har intensjon om å stresse med, så over litt tid så skulle en vel klare å skrape sammen til et elektro oppsett selv om det kanskje ville tatt noen måneder ekstra (eller en kunne brukt de månedene på å kjøpe og bygge et fly til for prisforskjellen mellom bensin og elektro...). Spørsmålet er, som du vel skriver svaret på, om det er verdt det og evnt. hvorfor en skulle velge elektro fremfor bensin...

          Når det gjelder pris i forhold til hva en får igjen så blir det litt det samme som å velge en flersylindret motor fremfor en med kun en sylinder på slike maskiner... (ja jeg vet at ensylindrede motorer på over en 70-80 kubikk rister noe forferdelig, men tenker på opp størrelsen opp til det er et problem med vibrasjoner).
          Last edited by esmel; 14-07-06, 18:07.
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #20
            http://www.czpjsza-motory.cz/produkt...00_graf_en.jpg

            her er litt Info om ytelser på PJS sin 3D 10 000 (10-12kg statisk) PJS kommer med en ny motor 3D 18 000 (ikke testet, men sansynlig vis 18kg statisk og 102A leste jeg)

            http://www.czpjsza-motory.cz/product...products_id=99

            disse motorene er ikke så dyre heller! 1200 mener jeg å huske for 3D 10 000.

            elektro; la oss si at du har en pakke på 5000mA og en PJS 3D 10 000 (60A). da vil du få en flytid på ca. 12-14min (alt etter hvor rått du flyr) så skal du lade (1 time) ta en pause på 10-15 min, og så kan du fly et annet fly i (lite 3D, heli, alt etter hva du har) da har du 20-30 min lading igjenn (alt etter hvor lang tid du bruker på starte, fylle, hvis du har Fuel i det "lille" flyet/heliet ) sett deg å vær litt sosial de neste minuttene, og event. fly en liten tur til etter den sosiale praten, og vips der piper laderen og sier at du kan fly enda mer med det store flyet
            for min del er jeg lei av å fly samme flyet hele tiden, noe du kan med Fuel/bensin. jeg tror heller ikke at du vil fly hele tiden (nesten uten pauser) om du velger Bensin. jeg tror det vil komme "naturlige" pauser selv om du kan fly hele tiden med Bensin!
            Jørgen Wake Stensen
            Bodø MFK
            Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

            Comment


            • #21
              Takk for linkene.
              Weight 1550 g
              Rm 45 mOhm
              RPM/V 150 PJS Carbon 30/10 10 SxP Li-Pol 77A - 13Kg static trust
              PJS Carbon 30/10 15SxP Li-Pol 102A - 18Kg static thrust
              13kg på 10s og 77A er jo kanskje greit nok. Da har jeg nesten 2-1 i kraft / vekt forhold og det burde vel holde til det meste. Alternativt kunne en gått for 12s og investert i en regulator som tåler i overkant av 100A.. da har en i hvert fall mer en nok krefter... blir spennende å se hva prisen havner på på den motoren. Det kraftigste utlegget blir da på batteri og lader sia...

              Det du sier er litt slik jeg tenker, noe som kunne rettferdiggjort et elektro oppsett. I hvert fall mtp. flyging på dager hvor det er flere på stripa. Det er jo slik det fungerer i praksis nå. En flyr en tank, skravler til det sin tur igjen og flyr en tank til. Når jeg flyr alene så er det ikke noe problem å røske med seg raptoren eller et annet lite fly. Problemet er om en skal få noe mengdetrening på det.. da går det liksom fort en dag for å få en 5-6 flighter med elektro oppsett forusatt at en kun har ei pakke og en lader.

              Siden det er snakk om en dobbeltdekker så er det jo også snakk om en del motstand noe som nok vil gi seg utslag i et bra strømforbruk sammenlignet med f.eks en yak eller extra selv under vanlig flyging.

              Hvis jeg kommer over et passe rimelig elektro oppsett ila. høsten så skal jeg nok i hvert fall vurdere det, selv om det er mest sansynlig at det havner en bensinmotor i det. Nå er flyet forresten på tur i posten Gleder meg som en liten unge!

              Syntes nå det er litt spennende med elektro jeg da... Vet jo at mange syntes motordur er det eneste riktige (og fornuftige) på slike modeller...og kan vel til dels være enig...men men... Vi får se vi får se...

              Uansett, flere linker og informasjon mottas med takk
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #22
                ja, motordur av les; flersylyndret bensinmotor, er fint! men nå får du jo også noe som kalles høytelere som gir mer skalariktig lyd enn flersylyndret bensinmotor
                Jørgen Wake Stensen
                Bodø MFK
                Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                Comment


                • #23
                  Ja, du sier noe der...
                  Har sittet å regnet litt på vekt... De som tror det er vekt å spare på slike elektro oppsett tror jeg må tro om igjen. Det blir fort MANGE gram med batteri når det er snakk om 10s oppsett...

                  Fant forøvrig en som har satt opp tilsvarende til det flyet jeg skal bygge med elektro...
                  Antrieb: Lehner 2250/10 mit Reisenauer Motor chief Getriebe
                  Prop: Mjezlik 22 x 12 E
                  Akku´s: Thunder power 6000mA, 10s3p
                  Gewicht: 7,40 kg (vollgetankt - hehe)
                  Hentet fre denne tråden (post 202/side 14): Baubericht Weiershäuser Ultimate 1,85m

                  Her er noen flere innspill (på tysk) som nok var starten på det nevnte elektroporsjektet.
                  EMHW Ultimate 1,85 m elektrisch

                  Her er forøvrig link til noen motorprodusenter:
                  http://www.plettenberg-motoren.com
                  Lehner Motoren Technik
                  Last edited by esmel; 15-07-06, 23:36.
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #24
                    Himodel

                    Hei.
                    her er det endel billige motorer og regulatorer.

                    404 Not Found

                    Kjører en slik med 14x8 og 14 celler nimh sanyo 3600.
                    Sitter i en 1.8m pipercub.
                    Trekker rett til himmels og flytid på ca 10 minutter.

                    Bruker denne regulatoren med Switch bec. slipper extra batteri til servoer

                    404 Not Found


                    Batterier selges billig her.
                    Loading...

                    De sender pakken som "gift" og man slipper moms.

                    Bruker samme oppsettet i en 2m dobbeldekker.
                    Flyet veier 5kg og flyr veldig bra.

                    Comment

                    Working...
                    X