Jeg har lurt en del på hva nummerne som står på de børsteløse motorene sier meg om ytelsen.
Unconfigured Ad
Collapse
Børsteløs. Hvilken effekt
Collapse
X
-
det står egentlig ikke noe om yteslen med hvor stor motoren er fysisk og hvor mange viklinger den har.
f.eks hyperion Z3025-10 har en stator diameter på 30 mm og en stator lengde på 25 mm. 10 tallet bakerst er hvor mange viklinger den har. men etterhvert som man har sett på de forskjellige motorene x antall ganger begynner man å huske ca hva som må til.William Jul Ringkjøb
Bodø MFK
If it doesn't work, it doesn't matter what it costs... -
Å finne de interessante dataene på elektromotorer er ikke alltid enkelt...
Som willian123 sier er tallene noen ganger mål på ymse parametre. Andre ganger er det celler og kV-tallene som er med. F.eks Nippy 0808/98 er beregnet for 8 NiCd (0og tåler 8 amp (0
og kV-tallet (antall RPM pr volt) er 980 (9
.
Hvis du ser på motoren william123 nevnte fins den i flere variasjoner med samme fysiske hus. Det som varierer er antall viklinger. Som sagt har 3025-10 nettopp 10 viklinger pr. stator. Versjonen 3025-12 har 12 viklinger pr. stator, og det vil gi en motor med lavere RPM (kV) og der er brukt tynnere tråd. Så den kan kjøre på høyere spenning, eller med lavere RPM og passe bedre til seilfly og 3D. Mens versjonen 3025-08 har færre viklinger, tykkere tråd og høyere kV. En motor som egner seg bedre til raske modeller pga det høyere turtallet.
Etter å ha holdt på med elektro ei stund begynner ting å bli enklere å forstå. Men i begynnelsen er det vanskelig!
Hvis du holder deg til et merke vil du bli veldig dus med tallene for det merket...
Det mest interessante er ofte effekten og kV. Man bruker tommelfinger-regelen og at man skal tilføre en børsteløs motor ca. 200 Watt pr. kilo modell for at den skal fly bra acro. kV-tallet sier mye om man kan bruke motoren til direktedrift eller bør ha girboks. Ofte vil vi ha et turtall på 6000-12.000 på modellene etter hva dem brukes til. Flyr du med 3S LiPo (ca 10 volt for enkelthetens skyld) vil en motor som nevnte Nippy ha ca. 9800 RPM som max (ubelastet), og passer til middels raske modeller. Finner du en motor med kV-tall på 4800 betyr det at den vil gå på 48.000 RPM uten last ved 10 Volt!!! Det betyr to ting: enten skal den brukes sammen med girbosk for å svinge en propell, eller den skal brukes til direktedrift at ei lita vifte (Ducted Fan...)
Hvis du ser på større motorer som er beregnet på å kjøre på 10S LiPo finner du gjerne lave kV, som 250. Da vil man ligge på rundt 7000 RPM i praksis.Absolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
Jeg har sett på en Børsteløs motor til bil.
Denne har ikke annen info en ved 7,2V så yter får den kv tall på 6800.
Noen som kan oversette til rpm. eller blir det teoretisk 68000Comment
-
Så om leg da hadde kastet inn en lipo 3S pakke så er den ca 10V ? derav 68000Comment
-
Ohh noe for enhver Mini-T fra TeamLosi da1/18 bil
Comment
-
Originally posted by Torstein-Den er på 11,1V og gir altså 75480 o/min, som iallefall trygt kan rundes av til 75000 o/min.
TorsteinWilliam Jul Ringkjøb
Bodø MFK
If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...Comment
-
Må bare komme med et spørsmål her. Finnes det elektromotorer store og sterke nok for en 2m akromodell som egentlig er ideell for f.x. 30-50ccm glowmotor? Hvor dyre er slike og hvor dyrt kan man regne med at resten av elektronikken blir sånn circus?Med vennlig hilsen
Asbjørn Kristiansen, Ski
-------------------
Teori er når man skjønner alt,
men ingenting fungerer som det skal..
Praksis er når alt fungerer som det skal,
men ingen skjønner hvorfor..
Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
ingenting fungerer som det skal,
og ingen skjønner hvorfor..
------------------------------
http://www.f-16.net/
http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gifComment
-
Det fins enorme elektromotorer...
Til 2-metringer i IMAC-klassen koster en god motor som Actro 60 knapt 4.000 og drar en 28" propell og handler ei 10-kilos kjerre på 10S. Denne serien er på opptil 3.400 Watt.
Og der er flere fabrikater av 10.000 Watt motorer som hyllevare...Absolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
Tror du man vil kunne spare vekt ved å bruke elmotor på fly i denne størrelsen? Rundt 4000 for en motor er vel likevel det jeg må regne med, så det var ikke avskrekkende, men det blir kanskje likevel en del dyrere enn glow/bensin pga at resten av elektronikken også er, skal vi si, mindre gunstig prismessig totalt sett? Er litt nysgjerrig på dette med el, men ikke for enhver pris liksom =)
Mvh A.KMed vennlig hilsen
Asbjørn Kristiansen, Ski
-------------------
Teori er når man skjønner alt,
men ingenting fungerer som det skal..
Praksis er når alt fungerer som det skal,
men ingen skjønner hvorfor..
Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
ingenting fungerer som det skal,
og ingen skjønner hvorfor..
------------------------------
http://www.f-16.net/
http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gifComment
-
Ooæææhh, takker og bukker for svar, men tror jeg nesten jeg holder meg til de planene jeg har for det flyet, OS BGX-1. Den koster i underkant av 4400 hos NM og vil nok gi mer enn nok kraft til fuglen den skal sitte i. Kan fly mange timer for de bortimot 10k jeg ellers hadde brukt på ESC og batteri om jeg skulle konvertert det =) Hekk, jeg kan jo i tillegg kjøpe en 9kanaler og enda ha penger tilgode =)
Mvh A.KMed vennlig hilsen
Asbjørn Kristiansen, Ski
-------------------
Teori er når man skjønner alt,
men ingenting fungerer som det skal..
Praksis er når alt fungerer som det skal,
men ingen skjønner hvorfor..
Her hos oss kombinerer vi teori og praksis,
ingenting fungerer som det skal,
og ingen skjønner hvorfor..
------------------------------
http://www.f-16.net/
http://i62.photobucket.com/albums/h1...aximus/wtc.gifComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment