Announcement

Collapse
No announcement yet.

Regulering av børsteløs motor!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Får holde dere oppdatert på dette prosjektet, siden jeg klaret å "pirre" deres nysgjerrighet.

    Valget falt på Jeti sin outrunner motor, type Nippy Black 1208/180. Sammen med DIAMOND GSV-500 sitt nettaggregat som leverer 5 A kontinuerlig, og har en variabel spenning 6 - 15V DC, burde dette ha nok kraft.

    Er fortsatt usikker på reguleringen. Men vil trolig prøve Jetti Spinn 22 og JetiBox.

    Utgangspunktet for konstruksjonen er denne platespilleren, bygd opp av 16mm massiv aluminium. En spiller jeg bygde for rundt ett år siden.



    Blir det ikke noe greie på denne motoren og dens styring får jeg vel skifte hobby!

    Comment


    • #17
      Nydelig sak!

      Er det innebygd RIAA ombord?

      Nesten så jeg framskynder utskifting av min platespiller med den Rega`en jeg har sikla på snarest Jakter for tida på fornuftige luftputer etc for å ha under skiferplaten som etterhvert skal på plass under spilleren.
      Har bare blitt ny stift og 8-10 nye LP`er så langt i år. Artig at det ennå presses LP av nye utgivelser!

      Nippyen tåler 12 NiCd eller omtrent 15 volt inn, så da har du 75 Watt tilgjengelig inn til motoren. Bør holde håper jeg.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #18
        Nei, jeg har eksternt RIAA-trinn. Selvbygg dette også, skal ikke skryte på meg for mye her, da dette trinnet ble levert som KIT.


        Den til venstre.



        Det er kun i oppstarten motoren kommer til å "suge" strøm, da sentrifugalkraften vil gjøre mye av jobben når tallerken har fått opp farten. Armen er en Rega RB-600 -arm. Motoren i dag kommer fra en Rega P25.

        Comment


        • #19
          Det er klart oppstarten som trekker strøm ja. Det fine er at det finnes "softstart"-funksjon på regulatorene slik at den ikke gir maksimal effekt med en gang. Problemet blir vel å lage ei fornuftig betjening på "throttel-funksjonen".

          Må bare si at det var nydelige saker du har satt sammen, hadde vært moro å hørt lyden fra det anlegget!!! Er litt audiofil selv, selv om modellflyene nok er den hobbyen som får mest "tilskudd" jevnt over. Har ikke byttet noe hardware i stereoen de siste årene, får bruke det som jeg har. Storkoser meg enkelte kvelder med nyinnkjøpte LP`er og et par timer i en annen verden.

          Og du har en Tandberg som radio selvsagt Hva slags høyttalere bruker du? Nysgjerrig jeg.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #20
            Du kan lese mer om disse her: http://www.alternativaudio.no/forum/viewtopic.php?t=121

            Nå har det dessverre skjedd noen forandringer i planene når det gjelder motor. Mye tyder på at valget heller bikker mot en 3 Fas 230V -motor. "Audio-gutta" har ikke helt troen på at Jeti-Boxen klarer jobben godt nok.

            Fikk for øvrig motoren i dag, flott liten sak dette. Nesten så man får lyst til å prøve det den egentlig er laget for.

            Prosjektet med å bruke Nippy-motoren er ikke avsluttet enda, men må se på ulike løsninger med styreenheten.

            Tandberg? http://www.home.no/ridderseth/hifi.html Har noe av det også!

            Comment


            • #21
              Jeg kom til å tenke på vanlige governorer til bensinhelikopter, de styrer jo en servo. Hva med å kople governor sensoren til plate disken og servo utgangen til escen(fartsregulatoren). Vet ikke om det finnes governorer med innebygd pot for rpm innstilling, men det er det kanskje noen andre som vet. Dette opplegget vil kanskje kreve esc uten innebygd governor.

              Comment


              • #22
                Ja, da har det skjedd noe her. Enn så lenge er man bare på forsøksstadiet. Nippymotoren henger med enda. Kjøpte meg en frekvensomformer som gjør om 1-fas 230V/AC til 3-fas 230V/AC. Som kjent blir dette litt høy spenning på motoren. Lagde meg derfor en 3-fas trafo, som gir rundt 9,5V ut. Frekvensomformeren sender ut fine sinuskurver og jobber i området 0-240 Hz.

                Bilde: http://www.alternativaudio.no/forum/...ng_002_170.jpg

                Kommer med mer info. etter at dette oppsettet er prøvd ut. Enn så lenge frykter jeg at denne outruneren støyer for mye......

                Comment

                Working...
                X