Unconfigured Ad

Collapse

røyk uten pumpe på en Saito 100 4t

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Karl H.
    • Mar 2006
    • 1452

    #16
    Hvis det er noen trøst, så har man gjordt sine erfaringer etterhvert.
    Husk på å bestille ventil så du kan slå på og av.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

    Comment

    • nybegunda
      • Jun 2003
      • 729

      #17
      Tilbakemelding kommer garantert og det skal ikke bli lenge til
      .........
      Tor Helseth
      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

      Comment

      • pepsimannen

        #18 Unapproved
        Originally posted by TapZ
        Dette høres interessant ut ja. Men siden jeg aldri har vært borti noe røykpumpeoppsett lurer jeg på hvordan man kan slå av/på denne pumpen i lufta?
        Du kjøper denne ventilen, som du kopler til en servo. http://www.nortrading.no/default.asp...t=215&p215_v=1

        Comment

        • sekkenes
          • Sep 2005
          • 342

          #19
          Han her har en aldri så liten utgreiing om røyk-pumpe på saito motor.
          Vurderer denne løsningen selv.



          yngve
          Yngve Sekkenes

          http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

          Comment

          • nybegunda
            • Jun 2003
            • 729

            #20
            I dag kom pumpene ventilene og det andre utstyret.
            Nå venter jeg bare på motoren skal dukke opp....
            Finnes det fler som har tips/linker til oppsett av røkanlegg på 4tmotorer? Ser for meg at det beste må være å føre røkoljen inn i røret mellom sylindertopp og potte, men vet ikke om det stemmer. Jeg sliter med å finne god informasjon om emnet. Flere tips mottas med takk!
            Tor Helseth
            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

            Comment

            • pepsimannen

              #21 Unapproved
              Originally posted by nybegunda
              I dag kom pumpene ventilene og det andre utstyret.
              Nå venter jeg bare på motoren skal dukke opp....
              Finnes det fler som har tips/linker til oppsett av røkanlegg på 4tmotorer? Ser for meg at det beste må være å føre røkoljen inn i røret mellom sylindertopp og potte, men vet ikke om det stemmer. Jeg sliter med å finne god informasjon om emnet. Flere tips mottas med takk!
              Hei,
              For og få best mulig røyk, må røykoljen din bli så varm som mulig. Dette kan du gjøre ved og surre et messingrør noen runder rund eksosbendet ditt, og så inn i potta evnt. inn i bendet. Da vil røykoljen gå fra tanken, gjennom ventilen, inn i messingrøret og så inn i potta, for så og komme ut som tykk hvit røyk. Lykke til!

              Comment

              • TapZ
                • Oct 2005
                • 711

                #22
                Håper du legger ut litt bilder/referat fra testingen din, jeg synes det hadde vært morsomt med røykannlegg på en 4t selv.
                Frank Thingelstad
                2050 Jessheim

                Comment

                • nybegunda
                  • Jun 2003
                  • 729

                  #23
                  tilbakemelding med Bilder og kansje til og med en videosnutt skal det bli.
                  Spør man om hjelp så får man jaggu fortelle folk hvordan utfallet ble også! Det er det minste jeg kan yte igjen til alle de hjelpsomme her på forumet
                  Tor Helseth
                  Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                  Comment

                  • nybegunda
                    • Jun 2003
                    • 729

                    #24
                    Nå er modellen ferdig!
                    Jeg monterte den pumpen som benytter trykket i bunnkassen og en ventil koplet til en microservo. Ventilen er koplet til en lineær vribryter på radioen. Jeg har begynt å kjøre inn motoren og måtte nødt å teste litt.
                    motoren ploppet rundt på 3000 omdreininger og jeg åpnet ventilen forsiktig og det kom det en fin dusj med diesel ut. Siden motoren gikk meget rikt og på tomgang ble det selvfølgelig ikke noe røyk, men om noen timer blir det full gass og forhåpentligvis litt røyk også.
                    Tor Helseth
                    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                    Comment

                    • nybegunda
                      • Jun 2003
                      • 729

                      #25
                      Ikke noe stas i dag heller. et lite poff med tykk røk ene gangen jeg prøvde var alt jeg fikk til. Det var endel minusgrader når jeg testet og motoren går fortsatt rikt i forbindelse med innkjøringen. Jeg regner med at det muligens blir bedre når motoren er ferdig innkjørt og magret noe.
                      Nå setter jeg på en nåleventil i tillegg for å kunne strype mengden olje mer nøyaktig enn hovedventilen kan gjøre via radioen.
                      Tor Helseth
                      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                      Comment

                      • nybegunda
                        • Jun 2003
                        • 729

                        #26
                        jeg holder på med røykprosjektet igjen. Er det noen som har et tips til hvor jeg kan få tak i tynne kopperrør som kan brukes til forvarming av dieselen?
                        De må kunne snurres rundt pottebend eller topp så bremserør blir nok i tykkeste laget.
                        Last edited by nybegunda; 31-03-07, 22:56.
                        Tor Helseth
                        Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                        Comment

                        • pepsimannen

                          #27 Unapproved
                          Originally posted by nybegunda
                          Nå holder jeg på med røykprosjektet igjen. Er det noen som har et tips til hvor jeg kan få tak i tynne kopperrør som kan brukes til forvarming av dieselen?
                          De må kunne snurres rundt pottebend eller topp så bremserør blir nok i tykkeste laget.
                          Hei igjen

                          Norwegian og andre hobbybutikker selger messingrør. Disse er i utgangspunktet stive, men blir myke og tøyelige hvis du gløder de en gang før du begynner og forme de. Ser forresten at NM selger myke/glødde kobberrør også. Og ikke surr de rundt toppen av motoren det ødelegger for kjøling av motor.

                          Comment

                          • andersh
                            • Apr 2003
                            • 1734

                            #28
                            Har ikke jeg hørt en gang at det kanskje er litt lav temp på en normal fuelmotor til å få røyk til å funke? Har aldri forsøkt selv... interessant tanke...

                            Hva med å forsøke røykolje i stedet for diesel? Kanskje den har lavere røyke-temperatur?

                            Anyone?
                            Anders Hauge

                            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                            www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

                            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                            Byggeblog for Eurosporten
                            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                            Comment

                            • TapZ
                              • Oct 2005
                              • 711

                              #29
                              Liger noen filmer på http://www.rcdon.com/html/aircraft_videos.html av en kar som har satt opp noen glowmotorer (4-taktere etter hva jeg kan huske) med røykannlegg.
                              Forresten vannvittige stilige videoer.
                              Frank Thingelstad
                              2050 Jessheim

                              Comment

                              • Thinnthinn
                                • Sep 2002
                                • 1172

                                #30
                                Her kommer en link til samme prosjekt som vist til tidligere. Oppskrift på MASSE røyk...

                                Det at det er en Ultimate er neppe tilfeldig...
                                Audun Thinn
                                Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                                Comment

                                Working...