Unconfigured Ad

Collapse

Merkelig oppførsel på O.S 140 RX

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eagle
    • Jan 2006
    • 1299

Merkelig oppførsel på O.S 140 RX

Har en O.S 140 RX som jeg har hatt en tid. Nye lager i denne, og den har gått som ei klokke. Faktisk den beste glow motoren jeg har hatt. Men nå har den begynnt å tulle litt. Når jeg passerer 75% throttle, begynner motoren å gå opp og ned i turtall. Den stopper til slutt, og er et helv... å få start på igjen. Den throttler utmerket opp til gitte punkt, men etter det, blir det bare ball. Har sjekket alle fuelslanger, klunk, tank, plugg, dysenål, samt tatt alt fra hverandre og gjort det reint. NM, der motoren er kjøpt, mener at pumpa er gåen. Noen som tror det samme? En ny pumpe koster ca 1500, men jeg tenkte, at kanskje jeg kan bruke en Perry pumpe av noe slag. Noen som kan hjelpe med gode tips, som kanskje har vært borti samme problemet med samme motor? De på NM mener at "alle" 140 RX motorer får dette problemet, før eller siden.
    Takker for svar.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com
  • ofremmi
    • Sep 2002
    • 490

Hei
    Det er ikke usannsynlig at det er noe med pumpa. Men, det betyr ikke at du må kjøpe ny, da det ofte kan være nok å rense den. Det kan gjøres på to måter;
    1 : Ved å spyle fuel gjennom den, med fuelfyll-pumpa. Dette kan fjerne eventuelt smårusk eller avleiringer som kan sitte i en av ventilene i selve pumpa, eller i trykkregulatoren som også er å finne inne hele klumpen.
    2 : Skru pumpa i biter (forsiktig), rense alt og sette den sammen igjen. Det er viktig å arbeide langsomt og forsiktig for å ikke ødelegge de tynne plast-platene som utgjør ventilene, og for å være sikker på å få satt alt sammen igjen på korrekt vis.
    Jeg vet at det stå i bruksanvisningen at du ikke skal fikle med pumpa, men dersom den ikke virker kan den jo neppe bli værre, ikke sant.

Uansett, lykke til
    Ola
    www.ofremmi.info

Comment

• Eagle
      • Jan 2006
      • 1299

Hei, og takk for svar. Jeg har fiklet forsiktig med pumpa, og gjort som du sier. Det var litt gugge inni der, men ikke allverden. Så ut som gammal fuel, men syns det er rart da motoren har blitt brukt non stop. Det er en justerings skrue bak i lokket der, hva er den til, og hvordan bør den være innstilt? Jeg har ikke boka, så jeg får ikke sett i den.
      Mvh
      Knut Erik
      www.torqueroller.com
      Steikje galen
      www.teamflyingcircus.com

Comment

• Karl H.
        • Mar 2006
        • 1452

Manual OS Max 140

Shop our selection of O.S. Engines RC engines and RC engine parts at Horizon Hobby. We have the best OS Engines RC engines, parts, and accessories. OS Engines products are quality built and designed for maximum fun. Check out all the remote control products online at Horizon Hobby!

Her er manual og deleliste.
        Karl Hans Glommen.
        Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• ofremmi
          • Sep 2002
          • 490

Hei igjen
          Den skruen er til å justere trykkregulatoren, den bør du IKKE fikle med . Det står vel i manualen at du ikke skal fikle med noe av dette. 'Gugge' er helt klart ikke bra, problemet kan være at ventilene ifm. pumpa ikke lukker helt, slik at pumpa ikke greier å gi nok fuel ved maks pådrag.
          Skal ikke se bort i fra at fjerning av 'gugge' er løsningen
          Lykke til
          Ola
          www.ofremmi.info

Comment

• Eagle
            • Jan 2006
            • 1299

Hei igjen. Takker for alle råd og tips. Har nå montert mottor'n inn i flyet igjen, og skal teste det hele i morgen, så da får vi se om det blir litt bedre. Skal selfølgelig gi dere resultatet her.
            Mvh
            Knut Erik
            www.torqueroller.com
            Steikje galen
            www.teamflyingcircus.com

Comment

• Eagle
              • Jan 2006
              • 1299

Fyrte opp O.S'n i dag, og den summa og gikk helt nydelig igjen. Så det var nok guggen i pumpa som var årsaken til trøbbelet. Takker alle som har tipset meg om mulig feil, denne gangen var forumet 100% hjelp i.
              Knut Erik
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.teamflyingcircus.com

Comment

Working...