Unconfigured Ad

Collapse

hjelp til å løsne sylinderforing

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

hjelp til å løsne sylinderforing

Trodde jeg hadde fått heli motoren (tt50pro)min til å fungere men i dag stoppet den igjen. og pluggen var ødelagt som den har vært før. og når jeg skulle dreie den rundt så merket jeg det var noe ekstra motstand. Tok ut motoren og tok av toppen. det lå masse små metall biter mellom stempel og topp. Dere kan se på bildene hordan det her blitt masse hakk i begge deler. Ellers så virket alt fint med hensyn på lagre, råde osv. Har vel ikke så mye annet å gjøre en å skylle den rein og prøve den igjen. Men får ikke løs sylinder foringa, noen som har ett tips der. Har brukt fuelfilter heletiden så det er ikke den veien det har kommet noe inn i motoren i hvertfall.
    Attached Files
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting
  • ofremmi
    • Sep 2002
    • 490

Det at det ligger masse metallbiter mellom stempel og topp indikerer at alt ellers IKKE er helt fint. Metallbitene har ikke blitt produsert når fuelen har brent, de kommer helt sikkert fra en annen bit inne i motoren. Typiske kilder : 1 : Kulelagre, rust gjør at overflaten på kulene flasser av. 2: Rådelagre, om det går galt her løser gjerne selve lageret seg opp i smuler. 3 : Låsering til krysspinne som har løsnet og kilt seg mellom stempel og foring, en skikkelig klassiker som gjerne ødelegger stempel og foring, samt eventuell stempelring etc. (sett ALDRI inn en brukt låsering etter at de har vært ute, bruk ALLTID nye). Siden du ikke får løs foringen er den sannsynlig vis stuket, enten i bunnen eller i en av portene.
    Det at den spiser plugger tyder på at det over tid har løsnet små metall biter fra en plass som setter seg på pluggen.
    Det høres ut som om du er i ferd med å bli den lykkelige eier av en ny motor
    Lykke til
    Ola
    www.ofremmi.info

Comment

• Tom Erik
      • Feb 2004
      • 1601

Den så skikkelig sliten ut! Kan den ha godt varm slik at stempelringen har blitt sprø og senere pulverisert seg eller hengt seg opp i eksosporten?

Tror Ola har rett, kjøp en ny OS50 Hyper og skru nålene godt ut!
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

fikk ut foringa den satt bare i fastbrent olje. men stemplet så ikke bra ut når jeg fikk det ut og ringen sitter fastbrent i stemplet. Metall bitene var nog fra selve stemplet, den har sikkert gått for varm. Har demontert hele skiten og foringa lagrene og råde ser og føles hetl topp. Så er spørsmålet, er det noen vits å koste på nytt stempel og ring til denne eller er det bare å begynne å spare til en os. Kjøpte jo motoren brukt og kan jo ikke gå god for hvor mye den har gått. men han jeg kjøpte den av sa den hadde gått 4l fuel. også har vel jeg kjørt ca 4l i den.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        + diverse små ting

Comment

• Christen

#5 Unapproved
          Ville ikke kostet på den noe, spar heller til en Hyper

Går motoren for varm kan dette skje på få minutter, den gikk fint når du fikk den... ikke sant?

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

Ja den gikk men pluggen røyk på første tur og brukte de instillingene som forige eier hadde bruk. som viste seg å være en runde for langt inn på lowspeed nåla. Så også når jeg skulle montere potta at stemplet var møke brun/svart på sidene. Uansett ikke noe jeg gidder å krangle på. Kjøper man brukt så kjøper man brukt. Om den var varmkjørt før jeg fikke den vet jeg jo ikke.

Så at den os32 motoren som jeg har til nexusen passer rett inn hvis jeg bruker nexus motorfestet. vil den bli alt for svak? er jo bare hovring og pen flyging rundt omkring jeg driver med foreløbig.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            + diverse små ting

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

Pga, lite budsjett for tiden så blir det ikke noen ny motor før om 2mnd Tok ut stemplet på tt motoren og varmet det opp slik at ringen løsnet fra den fastbrente oljen. reingjorde sporet og satte den inn igjen. dro over toppen på stemplet med smergelpapir for å få bort evt, halv løse partikler som kunne løsne under bruk. og gjorde det samme inne i toppen. Monterte sammen, satte inn en ny os8 plugg og startet opp brrrr. den startet med en gang og går like fint som den dagen jeg fikk den

Men om den vil vare etter å ha fått sånn behandling? det tviler jeg på. men kanskje den varer til jeg får råd til å kjøpe ny. Så i morgen er det ut å fly heli ihjen
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              + diverse små ting

Comment

• Christen

#8 Unapproved
                Må bare nevne et par ting, du skriver at du ikke rørte nålene på motoren når du monterte den. Vet du vilken fuel han brukte, han som hadde den før deg?

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

Nei det vet jeg desverre ikke. Og jeg satte vel hoved nåla fra 2turn til 2.5turn når jeg prøvde den første gangen. hvis jeg ikke husker helt feil. men etter hva jeg har skjønt seinere så er det vel lowspeed nåla som bestemmer nesten alt på denne motoren.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  + diverse små ting

Comment

• torgeir
                    • Oct 2003
                    • 398

Hvor mye disse nålene stå på egentlig? Finnes det noe ca. fasitsvar?

Denne karen her, http://runryder.com/helicopter/t315319p1/, har tomgangsnåla 6 turns og highspeednåla på 4 - riktignok under innkjøring.
                    Torgeir K. Haugstad

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

ja det lurer egentlig jeg på også? har etter forslag fra andre tomgangsnåla på 5 og highspeed på 2 1/4. og da var baklokket lunken bare, etter en hel tank med flyging. (de gangene pluggen ikke røyk før tanken var tom) dvs jeg kunne holde fingeren der hvor lenge jeg ville. Men virker ikke som det hjalp noe serlig da
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      + diverse små ting

Comment

• Christen

#12 Unapproved
                        Ok, han har sannsynelig flydd med en fuel som har synt olje. Mener å huske at du fløy på jero fly fuelen? stemmer det?

Uansett er grunnen til dette at motoren din har gått altfor magert, hvis motoren din kan stå å gå lenge på tomgang er den for mager.
                        Skru ut tomgangsnåla 5min om gangen helt til motoren begynner å bli grautete og litt inn igjen, ta den opp i hover sånn at du får kjørt den rein og prøv tomgangen igjen. min erfaring er at TT motoren ikke kan gå lenger enn ca 15-20 sekunder på tomgang før den gir varsel om at den er for rik. Da burde tomgangsnåla være grei.

For å justere toppnåla tar du den i hover og gir sakte full throttle, den skal da gå helt reint oppover til helien har fått den farten som er ved full full throttle.
                        Videre skal det du se at det ryker fra potta og at det er en helt rein fin gange på motoren. Gjør det ikke det skrur du hovednåla 5min ut og prøver på ny, blir den verre da er den for rik. Skru nåla inn et par knepp om gangen helt til den går reint.

Dette vet du sikkert fra før Tyor, men jeg måtte bare nevne det etter å ha sett bildene av motoren din

Comment

• Christen

#13 Unapproved
                          Originally posted by torgeir
                          Hvor mye disse nålene stå på egentlig? Finnes det noe ca. fasitsvar?
                          Desverre finnes det ikke noe fasitsvar, bare sånn ca... grunnen til det er at det er veldig stor forskjell på viskositeten på fuel typene. Dette kan skille med opptil en runde på nålene ved forskjellige fuel merker og typer.

Comment

• tyor
                            • Mar 2005
                            • 9757

jeg fløy med omega fly fuel med 10%nitro først. mulig det er der jeg gjorde feilen i starten. skal prøve å justere den slik Du sier der Christen. takker for tipsene.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

Frsky taranis 9+
                            + diverse små ting

Comment

• Christen

#15 Unapproved
                              Bare hyggelig vil anbefale deg å bruke Cool Power 15% siden det er Morgan fuelen du bruker. Den er konstruert for heli/fly og vil gi bedre kjøling og mye mindre sotdannelser i motoren.

Men det er kanskje den du bruker nå?
                              Last edited by Guest; 20-01-07, 14:36.

Comment

Working...