Unconfigured Ad

Collapse

Justering av bensin motor (quadra35)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

Hihi Har du potte til den? på min er det en liten svart potte som ser ut som den som sitter på motorsager og det bråker litt ja

Poin gap = Stiftåpningen
    Coli gap = Avstanden mellom coilen og magneten i svinghjulet. Min er faring er at den ikke er kritisk.

Det som skjer er at når du forandrer stiftåpningen så forandrer du tenninge litt. Jo større åpning du her vil tilsi at den åpner før og tenner litt før. Det gir høyere turtall men kanskje ikke så stabil tomgang. og litt mere tungstartet. På min motor sår det 0.015 på holderen til stiften og jeg har da justert den slik at 0,40mm bladet såvidt går tungt inn. Er ingen fordel å justere den for trangt for den delen av stiften som går mot svinghjulet vil slites litt etterhvert og da vil åpningen minke.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• flarssen
      • Jan 2005
      • 1842

Originally posted by tyor
      På nyere motorer går det vel greit med aspen 2 takt. men etter hva jeg har fått opplyst på rc-universe så skal denne ha 3%olje, og aspen har bare 2%. Vet flere av motorfabrikantene på nye motorer også anbefaler mere en 2% olje.
      Manualen til min sier 5-6%; 16:1 eller 20:1 ved bruk av "high quality 50:1 oil". Den er fra ca. 1980...
      Fred Larssen

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

oops så mye. Det er jo mere en den gamle Tempoen skal ha det. den bruker 4% Takk for tipset. Men totakts olja som var i 1980 var vel ikke av samme kvalitet som den helsyntetiske vi har i dag kanskje.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        + diverse små ting

Comment

• ErlendM
          • Jun 2006
          • 631

Originally posted by tyor
          oops så mye. Det er jo mere en den gamle Tempoen skal ha det. den bruker 4% Takk for tipset. Men totakts olja som var i 1980 var vel ikke av samme kvalitet som den helsyntetiske vi har i dag kanskje.
          I følge Klaus Nowak hos QuadraAerrow i Canada skal den ha 1:40, dvs. 2,5%.
          Målte turtallet nå, den snurrer en APC 18x8 med 7200 rpm. Slik den står nå - uten noen justeringer er tomgangen på ca 3500. Det er vel noe høyt? Jeg synes i alle fall det virket noe høyt...

Ellers har den den svarte standardpotta med et eksosrør ned. Passer jo rett inn i Cub'en men det hadde vært kjekt med ei potte som bråkte mindre. Uansett så skal ikke Cub'en akkurat fly på full gass, så da minker jo bråket en del.
          Erlend Moen
          Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• ErlendM
            • Jun 2006
            • 631

Noen som vet hva den øverste blå slangen her er til forresten?
            RC Groups - the most active Radio Control model community: electric and fuel rc airplanes,rc helis,rc boats and rc cars. Features discussion forums, blogs, videos and classifieds.

Jeg har ikke noen nippel her på min motor...
            Erlend Moen
            Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

Sitter ikke noen nippel der på min heller. dvs den er tettet. Dette er jo orginalt en motorsagmotor som ble gjordt om og solgt av us-engines på 80 tallet. motorsagen bruker trykket fra veivhuset via denne nippelen til oljepumpa til kjedeolja. mulig de buker den til å drive en pumpe til enten røyk eller fuel på det bildet.

3500 på tomgang er jo veldig høyt. min gikk på 8200rpm på full gass med en menz 16x10. og da hadde den stabil tomgang på 1500rpm, kom tvært jeg rørte gassen. Så gleder meg til snøen forsvinner så jeg får prøvd den
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              + diverse små ting

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

Da var motor ferdig montert. Prøvekjørt og justert. Avstands sjekk tatt med motor på forskjellige turtall. Mangler bare å ordne med understellet. Må bare kappe til noen nye legger i pianotråd, Den som var med flyet er som smør

Så bare denne snøstormen kunne gi seg nå så
                Attached Files
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                + diverse små ting

Comment

Working...