Unconfigured Ad

Collapse

Ys 140 limited

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Strutsen
    • Feb 2006
    • 129

Ys 140 limited

Har nå gått i annskaffelse av en ys140 limited som sitter i en showtime fra hangar 9... LURER PÅ HVILKEN PROPELL JEG BØR BESTILLE TIL DETTE FORMÅLET...
    Dette skal bli brukt til 3D flyging... Trenger hjelp fort, da jeg står på tur til å bestille
    Denne motoren: http://no.rcmodeller.net/content.asp?showAdvId=129#140L
    Mvh
    Hasse Andre.

hasse1979@online.no

Alle kræsj har en logisk forklaring........
  • tomr
    • Jun 2005
    • 130

17x4 wide eller 17x6 burde bli bra til din motor og ditt formål...
    betennelse i flynerven..

Comment

• Strutsen
      • Feb 2006
      • 129

oki...

Da går jeg for en 17+4w propell

tusen takk for raskt svar....
      Mvh
      Hasse Andre.

hasse1979@online.no

Comment

• ofremmi
        • Sep 2002
        • 490

Hei
        Sånn umiddelbart syntes jeg at 17x4W høres litt lite ut. Du bør i hvert fall holde øye med maks-turtallet og passe på at det ikke blir for drøyt. Mener å huske at en kjenning brukte en APC 18x8W på en YS 140 i en Cap (eller hva det var).
        YS'en er en realt sprek 4-takter, og det er ikke uvanelig at propeller som passer på andre motorer med tilsvarende volum blir i minste laget.

Lykke til
        Ola
        www.ofremmi.info

Comment

• Strutsen
          • Feb 2006
          • 129

Aventer..

Ja er enig der... Ble så jeg avventa bestillingen for å høre flere synspunkter...
          Har aldri hatt sånn motor før, så aner egentlig ikke hva jeg skal gå for... Eneste jeg vet er at jeg vil ha en propell til 3d

Kom med forslag folkens, trenger hjelp her...Å vet at det finnes mange der ute som har peiling på dette...

Tror dere ellers at den vil bli overmotorisert?
          Mvh
          Hasse Andre.

hasse1979@online.no

Comment

• pepsimannen

#6 Unapproved
            Propell

Hei
            Den motoren du har, er blitt flydd med en Meislik carbon prop 16X12. (regner med det var deg jeg pratet med på tlf.) Har nå solgt den andre også.

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Bare til sammenligning: bruker 16x4W på en YS110, og det var anelsen for lite last til motoren, noen 100 RPM for mye.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• pepsimannen

#8 Unapproved
                Rc sweden

Hei
                her er det RC Sweden skriver om motoren, prop anbefaling på den nederste linjen:

YS 140L är den starkaste 140 fyrtakts motorn som går att få tag på idag (förutom YS 140DZ). Motorn är ca 5% starkare än sin föregångare YS140FZ.

Denna motor innehåller en mängd med innovativa utrustningar såsom:
                Kompressorteknik.
                Internt trycksystem för högre effekt.
                Bränslepump.
                Nål justerings system (inklusive tomgångsjustering) som är konstruerat för att eliminera varvtalsvariationer på grund av vibrationer.
                Utprovad 4-takts konstruktion och reglerad bränsle trycks system (trycksatt tank).
                Egenskaper: Mångsidig och stark motor. Denna motor är speciellt utvecklad för de nya FAI-F3A-programmen (konstflyg). Mer kraft och mindre vikt än den tidigare YS 120SC. Motorn är utrustat med YS unika bränsle matnings system. Enkelheten i detta trycksystem innebär att denna motor är lämplig för såväl nybörjaren som den mer erfarne. Motorn är även försedd med tomgångsnål vilket innebär att man kan ställa in fullgas, mellanregister och tomgång.

Ingår: Motor, bränslenål (separat förpackning), propellermuttrar med bricka, en backventil (monteras mellan motor och tank) samt en instruktionsanvisning och reservdelslista (på engelska).

Saknas: Ljuddämpare eller pipa (se Hatori i Webshopen), Glödstift YS nr.4 (eventuellt OS-F).

Specifikationer: Praktiska varvtal 2.000 - 12.000 rpm.
                Vevstaksgänga = 8 x 1mm.

Rekommenderat bränsle: 15 - 30% Nitrometan och 20 - 24% olja (syntetisk, ricin eller en blandning av syntetisk/ricinolja kan användas. OBS! Vissa färdigblandade fyrtakts bränslen får inte användas på grund av att de innehåller för lite olja vilket kommer att medföra att motorn kommer att förstöras.

Fabriks inställningar: Huvudnål två och ett halvt varv öppen från fullt stängd. Pumpen ställd jämnt med vevhuset

Rekommenderade propellrar: 14x13-14, 14,4x13, 15x11-14, 16x10-13.

Comment

• oisf3a
                  • Jul 2003
                  • 39

Hei

Har kjørt relativt mye med et par sånne motorer (>1000 flighter) og min anbefaling er at du velger en propell som gir deg et maxturtall i området 8300-8700. Har ingen erfaring med 3D-propellere (stor dia / liten pitch) så vet ikke eksakt hvilken dim du da bør velge. Laster du ned disse motorene til under eks 8000 rpm kommer ikke motorens spesielle virkemåte (overlading) til sin fulle rett og de holder dessuten ikke så lenge som de bør....

Mye nitro, mye olje med lav viskositet og relativt lett belastning er det som har fungert best for meg.
                  hilsen

ois

Comment

• Strutsen
                    • Feb 2006
                    • 129

Takker..

Takk for bra informasjon..
                    Leste på en side at det var en som brukte 15.5*12W på denne motoren, Lurer på om jeg skal gå for den... Noen som vet hvor jeg kan få tak i en sånn?

Hva betyr eks: 15*12N ? ser noen oppererer med det...

Litt spennt på denne motoren, da dette er nytt for mei
                    Mvh
                    Hasse Andre.

hasse1979@online.no

Comment

• oisf3a
                      • Jul 2003
                      • 39

hei igjen

15,5-12W (og 15-12) er en typisk F3a/pattern propell og er definitivt ikke egnet til 3D. Den gir relativt lav statisk trekkraft men bra "drag" når modellen har en viss hastighet. Det du trenger er bra trekkraft ved lave hastigheter = stor diameter / liten pitch.

På denne motoren gir 16-11 og 17-10N ca 8600 med 20-25% nitro.
                      Med bakgrunn i det ville jeg (som Ola også sier ) prøvd noe i størrelsesorden 17*8 - 18*8.
                      Du må trolig kjøpe et par størrelser og prøve deg fram.

"N"-propeller har smale blader (korde) ,"W" har brede blader.
                      hilsen

ois

Comment

• Strutsen
                        • Feb 2006
                        • 129

oki..
                        Tusen takk for god informasjon
                        Får bare prøve et par da,å se hva som egner sei best... Har ikke rpm måler, men håper jeg kan kjenne det på modellen hva den liker best
                        Mvh
                        Hasse Andre.

hasse1979@online.no

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Er ikke ofte jeg vil si at en turteller er nødvendig, men 4-taktere og YS spesielt har sine spesifikke områder dem jobber best i. For høyt turtall er ikke bra, og det lille jeg har erfart med YS er at dem har et forholdsvis lite turtallsområde som er ideelt.
                          Titt i manualen (Pepsimannen hadde noen tall lenger opp...) og som også oisf3a nevner: for mye og for lite er ikke bra og kan også skade disse presisjons-motorene...
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Strutsen
                            • Feb 2006
                            • 129

ok, ja kanskje lurt å skaffe sei en da... Har aldri hatt en ys motor før, kun os 4 taktere...
                            Dumt ingen inne på forumet her har hatt ein slik motor å brukt den til 3d..
                            Ser hva pepsimannen har brukt, men tror ikke han har brukt flyet til 3d...

Er litt i villredet kan man si...hehe
                            Mvh
                            Hasse Andre.

hasse1979@online.no

Comment

• pepsimannen

#15 Unapproved
                              Originally posted by Strutsen
                              Ser hva pepsimannen har brukt, men tror ikke han har brukt flyet til 3d...

Er litt i villredet kan man si...hehe
                              Det er helt riktig, det er ikke 3D prop. Kun brukt til vanlig pattern flyging.

Comment

Working...