Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare si brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Har nå gått i annskaffelse av en ys140 limited som sitter i en showtime fra hangar 9... LURER PÅ HVILKEN PROPELL JEG BØR BESTILLE TIL DETTE FORMÅLET...
Dette skal bli brukt til 3D flyging... Trenger hjelp fort, da jeg står på tur til å bestille
Denne motoren: http://no.rcmodeller.net/content.asp?showAdvId=129#140L
Hei
Sånn umiddelbart syntes jeg at 17x4W høres litt lite ut. Du bør i hvert fall holde øye med maks-turtallet og passe på at det ikke blir for drøyt. Mener å huske at en kjenning brukte en APC 18x8W på en YS 140 i en Cap (eller hva det var).
YS'en er en realt sprek 4-takter, og det er ikke uvanelig at propeller som passer på andre motorer med tilsvarende volum blir i minste laget.
Ja er enig der... Ble så jeg avventa bestillingen for å høre flere synspunkter...
Har aldri hatt sånn motor før, så aner egentlig ikke hva jeg skal gå for... Eneste jeg vet er at jeg vil ha en propell til 3d
Kom med forslag folkens, trenger hjelp her...Å vet at det finnes mange der ute som har peiling på dette...
Hei
her er det RC Sweden skriver om motoren, prop anbefaling på den nederste linjen:
YS 140L är den starkaste 140 fyrtakts motorn som går att få tag på idag (förutom YS 140DZ). Motorn är ca 5% starkare än sin föregångare YS140FZ.
Denna motor innehåller en mängd med innovativa utrustningar såsom:
Kompressorteknik.
Internt trycksystem för högre effekt.
Bränslepump.
Nål justerings system (inklusive tomgångsjustering) som är konstruerat för att eliminera varvtalsvariationer på grund av vibrationer.
Utprovad 4-takts konstruktion och reglerad bränsle trycks system (trycksatt tank).
Egenskaper: Mångsidig och stark motor. Denna motor är speciellt utvecklad för de nya FAI-F3A-programmen (konstflyg). Mer kraft och mindre vikt än den tidigare YS 120SC. Motorn är utrustat med YS unika bränsle matnings system. Enkelheten i detta trycksystem innebär att denna motor är lämplig för såväl nybörjaren som den mer erfarne. Motorn är även försedd med tomgångsnål vilket innebär att man kan ställa in fullgas, mellanregister och tomgång.
Ingår: Motor, bränslenål (separat förpackning), propellermuttrar med bricka, en backventil (monteras mellan motor och tank) samt en instruktionsanvisning och reservdelslista (på engelska).
Saknas: Ljuddämpare eller pipa (se Hatori i Webshopen), Glödstift YS nr.4 (eventuellt OS-F).
Rekommenderat bränsle: 15 - 30% Nitrometan och 20 - 24% olja (syntetisk, ricin eller en blandning av syntetisk/ricinolja kan användas. OBS! Vissa färdigblandade fyrtakts bränslen får inte användas på grund av att de innehåller för lite olja vilket kommer att medföra att motorn kommer att förstöras.
Fabriks inställningar: Huvudnål två och ett halvt varv öppen från fullt stängd. Pumpen ställd jämnt med vevhuset
Har kjørt relativt mye med et par sånne motorer (>1000 flighter) og min anbefaling er at du velger en propell som gir deg et maxturtall i området 8300-8700. Har ingen erfaring med 3D-propellere (stor dia / liten pitch) så vet ikke eksakt hvilken dim du da bør velge. Laster du ned disse motorene til under eks 8000 rpm kommer ikke motorens spesielle virkemåte (overlading) til sin fulle rett og de holder dessuten ikke så lenge som de bør....
Mye nitro, mye olje med lav viskositet og relativt lett belastning er det som har fungert best for meg.
Takk for bra informasjon..
Leste på en side at det var en som brukte 15.5*12W på denne motoren, Lurer på om jeg skal gå for den... Noen som vet hvor jeg kan få tak i en sånn?
Hva betyr eks: 15*12N ? ser noen oppererer med det...
Litt spennt på denne motoren, da dette er nytt for mei
15,5-12W (og 15-12) er en typisk F3a/pattern propell og er definitivt ikke egnet til 3D. Den gir relativt lav statisk trekkraft men bra "drag" når modellen har en viss hastighet. Det du trenger er bra trekkraft ved lave hastigheter = stor diameter / liten pitch.
På denne motoren gir 16-11 og 17-10N ca 8600 med 20-25% nitro.
Med bakgrunn i det ville jeg (som Ola også sier ) prøvd noe i størrelsesorden 17*8 - 18*8.
Du må trolig kjøpe et par størrelser og prøve deg fram.
"N"-propeller har smale blader (korde) ,"W" har brede blader.
oki..
Tusen takk for god informasjon
Får bare prøve et par da,å se hva som egner sei best... Har ikke rpm måler, men håper jeg kan kjenne det på modellen hva den liker best
Er ikke ofte jeg vil si at en turteller er nødvendig, men 4-taktere og YS spesielt har sine spesifikke områder dem jobber best i. For høyt turtall er ikke bra, og det lille jeg har erfart med YS er at dem har et forholdsvis lite turtallsområde som er ideelt.
Titt i manualen (Pepsimannen hadde noen tall lenger opp...) og som også oisf3a nevner: for mye og for lite er ikke bra og kan også skade disse presisjons-motorene...
ok, ja kanskje lurt å skaffe sei en da... Har aldri hatt en ys motor før, kun os 4 taktere...
Dumt ingen inne på forumet her har hatt ein slik motor å brukt den til 3d..
Ser hva pepsimannen har brukt, men tror ikke han har brukt flyet til 3d...
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment