Unconfigured Ad

Collapse

Når motoren ikke vil starte.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stall
    • Apr 2004
    • 276

    #1

    Når motoren ikke vil starte.

    24/03 tid for sesongstart, nyoverhalt fly og nysmurt motor. sola skinner grei vind, om litt skrå. Men motorn vill ikke gå Starte gjør den, putrer pent ca 40 sekunder og dør, igjen og igjen, juster nål ut, null effekt, Justerer nål inn, null effekt. Kjører motorn på starteren null effekt. Bytter plugg, null effekt.
    Gir opp og drar hjem.
    25/03 Bytter alle pakninger i motorn, null effekt.
    26/03 bytter alle slanger null effekt.
    Kobler bort "Kwik fill" Påfyllingsventil, problem løst.
    Moralen er ” K.I.S.S” , mindre mikk færre problem.
    'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

    Ørjan Rapp
  • TheBirg
    • Jan 2004
    • 692

    #2
    Kjiipt ! Ting har aldrig godt av å "stå" spesiellt om du bruker fuel som ikke har syntetisk olje. Olje-grugg planter seg selv der den vil

    Altså det er ingen av delene som har vondt av å gå ut og fyre redskapen 1 gang i mnd. I løpet av en ikke aktiv vinter for å holde det vedlike. (Har brent noen motor lagere selv på å ikke gjøre det.)
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

    Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

    Comment

    • joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6935

      #3
      Kan være oljeguffe i forgasseren. Ta ut nålene og spyl gjennom med sprit og trykkluft.
      Ellers er det gjerne pluggen, men den har du jo bytta.
      Ikke noe gammel fuel du bruker? Etter noen år er det så mye vann i fuelen at den er "defekt". Motorene kan starte og gå litt på fuelen, men går dårlig og usikkert når den ikke er fersk.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment

      • olle
        • May 2002
        • 708

        #4
        Motorproblemer

        Kanskje lurt å lese trådstarters innlegg før du svarer Joo ?
        Innlegget var til informasjon. Han fannt feilen. Kvikkfilleren var defekt (tett).

        Enig med trådstarter. Jo mindre mikk makk, dess mindre feilkilder.

        Enig med Joo også. Motorer og motoroppkoblinger som står en stund har en tendens til å gå tett eller pakninger morkner opp.

        Moralen blir vel? Hold utstyret vedlike ved jevnlig ettersyn. Intet varer evig

        olle

        Comment

        • Thinnthinn
          • Sep 2002
          • 1172

          #5
          Helt enig! KISS-prinsippet ruler...

          Har hatt tilsvarende problem, så det er nå stort sett det første jeg tester. En motor trenger jo generelt kun 3 ting for å funke: luft, fuel og "gnist".... Luft og "gnist" er jo relativt greit å sjekke.

          -Så nå er Ibis'en operativ?
          Audun Thinn
          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

          Comment

          • Stall
            • Apr 2004
            • 276

            #6
            Råtten o-ring i Kvikkfillerdingsen. Ble derfor ikke trykk nok på tanken.
            Jo da Thinnthinn, nå er Ibis'en operativ. Var ute og trimma den inn i dag (27/03). "Lapplisa" har snart 3 års dag
            Attached Files
            'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

            Ørjan Rapp

            Comment

            • Thinnthinn
              • Sep 2002
              • 1172

              #7
              Originally posted by Stall
              "Lapplisa" har snart 3 års dag
              Da blir det vel feiring med balsakake og Fuel med sugerør?

              Vi sees nok snart på stripa håper jeg... Kanskje i løpet av påska.
              Audun Thinn
              Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

              Comment

              • Flygal
                • Feb 2007
                • 257

                #8
                Originally posted by Stall
                24/03 tid for sesongstart, nyoverhalt fly og nysmurt motor. sola skinner grei vind, om litt skrå. Men motorn vill ikke gå Starte gjør den, putrer pent ca 40 sekunder og dør, igjen og igjen, juster nål ut, null effekt, Justerer nål inn, null effekt. Kjører motorn på starteren null effekt. Bytter plugg, null effekt.
                Gir opp og drar hjem.
                25/03 Bytter alle pakninger i motorn, null effekt.
                26/03 bytter alle slanger null effekt.
                Kobler bort "Kwik fill" Påfyllingsventil, problem løst.
                Moralen er ” K.I.S.S” , mindre mikk færre problem.
                Når nåla ikke reagerer, pleier det å være rusk i forgasseren. Det har jeg erfart! Tar ut nåla og alle slanger, spyler med fuel, setter inn igjen nåla og slangene, og vips! Pass på å bruke filter mellom tanken og forgassseren, og fyll med egen veltil. Da unngår du mere rusk.
                Futaba 6EXA
                Futaba 10C 2,4Ghz
                Piper J3 Cub, RCV 60SP
                Katana, CRRC PRO 50ccm

                Comment

                Working...