Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorstopp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Får e stund siden hadde jeg et problem med at det var bobler i slangen, og det viste seg at fuelen hadde etsett høl i rørene ut og inn av tanken
    det skulle bare et lite fingertrykk til før den knakk. Dette kan være problemet hos Flue også
    mvh.
    Audun

    Comment


    • #17
      Hvis ingen av dem feiler med fueltank, slange etc, så prøv varmere glødeplugg, det kan innvirke på klimaet som i sommer og vinter. I høyere fartsvind i vinter er det sikkert så kaldt nok til pluggen slukner enn flyet sto stille og motoren går fint.

      Jens Eirik

      Comment


      • #18
        Fuelslangene er helt fine, men jeg kan jo bytte dem uansett.

        Pluggen sjekkt jeg, det er ikke den heller. (det er jeg ganske sikker på).
        Jeg tror det kan være at jeg rett og slett justerte den litt for mager.
        Han som hjalp meg første gang sier det kan være at det er for mye olje i fuelen, jeg også var inne på den teroien - vet ikke hvor mye olje det er, men den er ganske tykk!
        Noen synspunkter?
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • #19
          Hvor kaldt var det når du var ute og fløy og hvilken type drivstoff er det?

          Andre her på forumet har nevnt at EEO fuel blir ganske tykk/klumpete når det blir kaldt.

          Kanskje svaret ligger her og ikke på noen av de andre punktene du har nevnt. Varm opp fuelen til 20 - 25 grader (romtemperatur) og putt den opp i en kjølebag (varmepose) med 1-2 fryse (varme)elementer som holder romtemperatur og se om du ikke har fuel som holder seg fin når du er ute og flyr når det er kaldt.
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #20
            På det temaet om EEO fuel tror jeg det ble nevnt at hvis den hadde syntetisk olje var det ikke så gale.
            Jeg har Syntetisk (webra) olje og 5% nitro husker ikke hvor mye olje.
            Merket ingen tegn på klumper i den.
            Men jeg skal snart kjøpe ny fuel.
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • #21
              Jeg syntes det virker som enkelte søker å gjøre problemene mer kompliserte enn sannsynligheten taler for i letingen etter problemene...

              Har fløyet i masser av år og selvfølgelig vært utallige ganger på stripa i frost med gammeldags resinolje fuel. Og fenomenet med at voksen i fuelen klumper seg har jeg sett utallige ganger. De eneste som plagdes med fenomenet "i gamle dager" var dem som brukte fuelfilter til forgasseren siden voksen samlet seg her, altså brukte jeg aldri fuelfilter. Heller ikke i dag, bare filter på fuelpumpa. Når fuelen ble varmere igjen forsvant disse voksansamlingene, og fra folk som har deltatt i produksjonen av denne typen fuel har jeg fått konkret beskjed om at fenomenet ikke ødelegger fuelen på noen måte.

              Skumming i tanken har jeg sett mange nevne men aldri opplevd selv. At skumming skulle ha blitt et markant problem i det siste skjønner jeg ikke... er det noe riv ruskende galt med nye fueltyper? Eller er det et problem som heli-folket opplever og som flyfolket har trykket til sitt bryst? Uansett er det fysisk kronglete at motoren skulle suge skum med full tank rett etter oppstart.

              Hva med å starte forfra? Flue snakker om "luftbobler i slangen".. da vil jeg aller først spørre: hvor og i hvilken slange???? Hvis det er i slangen fram til (den bakmonterte?) dysestokken er det lekkasje i tankhetta/røret/slangene bakenfor. Løsning: bytt og få det tett!
              Men så lurer jeg veldig på: disse luftboblene... ser du dem kun i den framste delen av fuelslangen etter nåla?? Sagt med andre ord: kan det være luftlekkasje i den bakmonterte hovednåldysestokklumpdingsen? Da er det ikke usannsynlig at det er her du har utettheter.

              Andre muligheter: brukt fly med ukjent fortid kan være lagret med fuel i tanken og slangene som har klumpet seg. Gjør rein nåler og dyser.

              Plugg... sier ikke mer.

              Fuelen er for gammel.

              Tomgangsblandingen... (hva er det?)

              En mulighet er at noen irriterte naboer i nærheten av stripa irriterer seg over støyen og sitter på et mørkt rom og bedriver heksekunster og stikker høl på silikonslanger på en liiiten modell av flyvemaskinen din og mumler besvergelser i en sky av røkelse....

              Konklusjonen min: sjekk det elementære først.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #22
                Et lite sukk på siden av tråden/eller oppfølging av foranstående innlegg.
                Det finnes desverre ingen sertifisering eller godkjenning av hverken utstyr eller utøvere inn modellflyhobbyen. Ingen eksamen som man må ha bestått som bevis på at man mestrer det man holder på med.
                Derfor får man innslag av alle typer problemstillinger på ulike nivåer. Noen er mer skikket til å drive med dette enn andre. Andre ikke. Teknisk innsikt kalles det visst. Kanskje det er det som er sjarmen med det hele?
                Men det merkligste er at denne aktiviteten tiltrekker seg en god del individer som egentlig burde vært beskyttet mot seg selv fra å delta i slike utskeielser.
                Dette er ikke myntet på noen spesiell. Bare en generell betraktning. Ingen må føle seg støtt. Alle er like velkomne. Konstaterer kun faktum. Slik er det bare. Og vil være. Sikkert i all framtid. Og takk for det.

                Comment


                • #23
                  Der har du nok rett Olle, du ville ikke tro hva enkelt kan finne på å gjøre... (jo foresten det ville du nok, sukk). Men det som er viktigt for meg er ikke om folk har dårlig teknisk innsikt (det gjør det bare vanskligere å foklare ting for dem og dyrere for dem det gjelder da De gjør enkelte feil som normalt burde/kunnet hvert ungått), men om de er instilt på å lære, det er det som er viktigt. For en ting er sikkert, om en er trenevet og har ti tommeltotter så finnest det plass til dem også. Hvor for selges det så mye ARF fly tror dere (foresten så flyr jeg kun ARF fordi jeg er dørgande lat og balsa aldrigt blir rett når jeg bygger, gi meg ett skrujern og en unbrakonøkkel eller en loddebolt og saken er biff men hold en balsahøvel langt borte fra meg. Jeg er en mekaniker ikke snikker ).

                  Tilbake til skum i tank og slange så oppstår dette som regel først fra ca halv tank og nedover og hved høye turtall da det er vibrasjons relatert (og det er det jo som regel, husket å balansere propellen anyone? ) og dette er svært forskjelligt fra flytype til flytype (t.d. ARC sine plast modeller overfører en del vibrasjoner gjennom flykroppen og kan vere utsatt for dette om ikke importøren sine instruksjoner følges), en ting å vere klar over er at eksostrykk på tanken ikke påvirker skum danelsen. Er det luft bobler så snakker vi om lekasje (merk at der er forskjell på luft bobler og skum og at skum nesten utelukkende oppstår på relavtivt høye turtall). Forøvrigt så sa Joo det som trengs sies om det, men for å vere ærlig så hviste jeg ikke hvordan en feilsøkte for lekasjer og hva som kunne vere feil da jeg startet i hobbyen (forskjellen på en med teknisk innsikt og en som ikke har det er at de med teknisk insikt skjønner hva og hvorfor når det blir forklart mens de som ikke har teknisk innsikt sliter med å forstå hvorfor ting skjer, de må bare lære seg å ta folk på ordet når det sier ting er som de er).

                  Feil er det vi lærer av.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #24
                    Klart det olle, alle bør bidra med sitt så kan vi alle uansett nivå oppleve å få en uventet aha-opplevelse i blant Dette gjelder ikke bare forslag til løsninger men spesielt hva som kan oppfattes som et problem for andre som vi kan hjelpe til med å løse.
                    At jeg dessverre bruker en masse ironi for å overdrive bør dere alle sammen ta som nettopp det: ironi, ispedd en masse velment humor som absolutt ikke skal oppfattes personlig av noen som helst. Vil bare fram til at vi bør se på det elementære før vi beskylder sjeldne fenomener for å være årsak til småproblemer, ikke sant?
                    Javisst Vingemutteren: ARF er helmaks for de utøverne av denne hobbyen som er mer gira på å fly enn å bygge. Andre igjen er mest gira på bygging og flyr kanskje bare for å se om mesterverket oppfyller de mest elementære krav til luftdyktighet

                    Uansett: hurra for all entusiasmen! Og som hobbypusheren min sier: tenk om alle hadde hatt en så herlig hobby som vi har...
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #25
                      Amen.
                      Er forøvrigt positivt overrasket av ungdomen i dag, skarpe som barberblad og tar alt rasende fort. Denne herlige hobbyen kommer garantert til å bli enda større.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #26
                        joo: Og som hobbypusheren min sier: tenk om alle hadde hatt en så herlig hobby som vi har...

                        Helt sant joo, det hadde ikke vert så mye krig i verden da nei .

                        Comment


                        • #27
                          Jeg skal sjekke de tingene du snakker om joo.

                          Du sier at fuelen er for gammel...den er over ett år gammel
                          Hva skjer med fuelen når den er for gammel?
                          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                          er der ingen der kender dem.

                          Comment


                          • #28
                            Som vanlig gikk jeg inn å sjekket forumet når jeg kom hjem fra jobb. Der er det blant annet et innlegg fra Olle som jeg føler er "surt". Modellflyging er en teknisk hobby men at enten så behersker man det eller så behersker man det ikke er vel en sanhet med modifikasjoner. Mange av de beste modellbyggerne i Norge i dag har ikke nødvendigvis de beste evnene til å fly selv om de kan bygge noen superlekre modeller. Det er vel en grunn til at programmet for flyging i Skalaklassene er like enkle eller enklere en Vingtreff.

                            På den andre siden har du de som flyr som Hanno Pretner, Wolfang Matt og andre artister men som nødvendigvis ikke er flinke byggere, flinke på motorer eller elektronikk.

                            Så har du de tekniske som elsker å utforske motorer og elektronikk men som kanske ikke er flinke til å bygge. Dette er jo målgruppen for ARF.

                            Det er jo det som gjør at hobbyen våres inkluderer så mange at vi har forskjellig utgangspunkt for å drive den.

                            Min 40 år ++ samt lang yrkeserfaring har lært meg at alle har noe å bidra med - selv det banale og selfølgelige, har sin plass. Særlig når man skal drive feilsøking må man bruke eskluderingsmetoden, så som tank, slanger, plassering, drivstoff, motor, forgasser, plugg og så videre må gjennomgås for å finne en eller flere feil.

                            Så jeg synes Olle at du heller burde komme med konkrete innspill om hva Flue bør gjøre, enn å sutre over alle de håløse som driver med modellhobby og som synes det er kjempegøy å fly selv og prøver å hjelpe andre selv om ikke alle innspill er like gjennomtenkt eller smarte.
                            Espen Kvien
                            Gruppeleder F3A
                            Vingtor RC Club
                            f3a.norge@gmail.com

                            Mange fly og mye moro

                            Comment


                            • #29
                              Sånn ja. Der ble det litt futt. Synes det har vært litt dødt på nyåret.

                              Så har vi de som leser bare det de vil lese. På sin måte. Fanden leser også bibelen, sies det. Kanskje du leser det viktigste nå da:
                              Dette er ikke myntet på noen spesiell. Bare en generell betraktning. Ingen må føle seg støtt. Alle er like velkomne. Konstaterer kun faktum. Slik er det bare. Og vil være. Sikkert i all framtid. Og takk for det.
                              Skal la være å gjennta mine tips fra tidligere i tråden. De som vil lese de har sikkert lest de.
                              Ps. Hvilket nivå jeg selv passer inn under skal være unevnt. Jeg har både sett og gjordt mitt.

                              Comment


                              • #30
                                Til Flue: jeg kan dessverre ikke gi deg noe helt konkret om hvor gammel fuelen kan være før den ikke kan brukes, men sikkert andre her som vet. Det som skjer er etter det jeg har snappet opp her på forumet at den trekker til seg vann... Har brukt fuel som er et år gammel uten å ha spesielle problemer, mens jeg sist sommer prøvde fuel som var vel 8 år gammel og den var fullstendig ubrukelig Tenkte å "bruke opp" ei gammel uåpna kanne som dukket opp i rotet mitt... I begynnelsen (på bakken) virket det som fuelen var krute god, men motoren var totalt upålitelig i lufta. Etter en del turer fikk jeg låne fersk fuel på stripa av en kompis i klubben som forbarmet seg over meg, og fikk umiddelbart "ny" motor med mer futt og fjellstødig gange tur etter tur. Handla inn fersk fuel og den gamle OS`en har ikke fusket siden det.
                                Vet at en norsk leverandør (som jeg bruker til alle motorene mine nu) blander fuel på bestilling siden den visstnok skal være så fersk at dem ikke har lager av den. Fikk meg et par tankevekkere i fjor på det feltet, men har etterhvert fått vite her på forumet at dette er et viden kjent faktum. Og jeg har flydd siden -75 (Ja, jeg er litt flau..)
                                Revurderte hele opplegget mitt rundt valg av fueltyper til de forskjellige motorene og lyttet til andres erfaringer og vaner; nu bruker jeg fuel med syntetolje og 10% nitro til alt fra små totaktere til firtakterne mine. Dermed slipper jeg å handle forskjellige fuelsorter og unngår å brenne inne med halve kanner med enkelte sorter. Jeg landet på 10% nitro siden de fleste 4-takterne bør ha såpass mye for å fungere optimalt. Enda mer nitro blir dyrere uten å ha noe betydning for ytelsen på de fleste motorene, så mitt valg er en slags balansegang... spesielle motorer kan sikkert ha mer lyst på annen fuel. Vet det sies at bl.a. Webra vil ha straight fuel, så verden er visst ikke helt enkel.
                                PS: var det noen som trodde alt skulle være enkelt??? Men gøy er det!
                                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                                Comment

                                Working...
                                X