Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorstopp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    GlowFuel har ingen best før dato. Det er lagringsforholdene og kvaliteten på fuelen som bestemmer levetiden, når en kanne er opnet så går det bare en vei i fuel kvalitet og det er nedover (hver gang en opner kanna så kommer det luft med vann i ned i kanna og fulen trekker til seg vannet i lufta på noen få sekunder). har hatt fuel som var 2 år gammel uten problemer (EEO Webra mix 15% nitro) og fuel som har stått 2 år som har gitt meg problemer (EEO Webra mix 15% nitro). Forskjellen var lagringen, den ene kanna hadde stått mørkt i temperert rom med lav luftfuktighet og den andre i ett redskaps hus (burde ikke vere nødvendigt å si hvilken som var ok), begge kannene hadde vert uåpnet. Men jeg har opplevd kanner som har blitt dårlige selv i temperert miljø, jeg må bare anta at toppen har vert utett eller at fulen ikke har vert av beste kvalitet i utgangspunktet. Bruk ikke 4/5 liters kanner i feltet slå heller over på ett par mindre kanner og bruk de opp en etter en eller ha ei lita field kanne som du fyller opp etter behov.
    Men når dette er sakt så er det beste å få så fersk fuel som råd er for å eliminere eventuelle problemer.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #32
      Jeg skal bytte fuel.
      En på klubben selger fuel fra jero (tror det er 15% Nitro Og 15%Olje), er det en grei fuel for motoren? Jeg har tenkt å bruke flyet til enkel akro (Vingtreff) og landingskonkuranser, ellers bare "lage hull i skyene"

      Takker for alle svar jeg har fått!!
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

      Comment


      • #33
        Burde vere grei skuring ja. Men husk fulen har ikke noe med skum eller bobler i fuel slangene å gjøre, da er det andre ting som ligger bak.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #34
          gi meg ett skrujern og en unbrakonøkkel eller en loddebolt og saken er biff men hold en balsahøvel langt borte fra meg. Jeg er en mekaniker ikke snikker ).
          Den Støtter jeg ja
          www.freesider.no

          Comment


          • #35
            Originally posted by Vingemutteren
            skum eller bobler i fuel slangene å gjøre, da er det andre ting som ligger bak.
            I forumet ble det aldri snakk om hvordan motoren vil oppføre seg når det kom bobler i fuelslangen, motoren vil variere mellom normal gange og rusing eventuelt fusking mens motoren går eller mens flyet fløy , har dere ikke merket noe gang??

            Skumming har ikke vært noe problemmer siden den er oftest på overflaten av fuelen mens klunkslangen er i fuelen. Det er vanlig at det kommer skumming mens det er vibrasjoner der det kommer av variasjon av turtallene. Eksostrykket "dreper" skummet i fuelen i tanken.

            Små motorer og noen motormerker pga konstruksjoner går ikke ofte bra om vinter, med samme innstilling som i sommer, noe ganger er man nødt til å skifte til varmere plugg og høyere nitro (Gjelder ikke alle motortyper). Ved bakken og i lufta er ikke alltid samme temperatur, kan være kaldere i høyder under flyhastighet som får motoren til å stoppe pga underkjøling.

            Jens Eirik

            Comment


            • #36
              Må nok motsi deg litt der Motorboy. Har man ett viberasjons problem så oppstår skumet først fra halv tank og nedover og helst på full trottle. Det som skjer er at hele tank innholdet blir til skum og det går ut i slangen til forgasseren, virkningen blir da mindre fuel til motoren og mager gange. Som regel oppstår dette når en bruker propeller som er endel ute av balanse kombinert med dårligt isolert tank. Jeg har opplevd dette på to fly siden 1996 så det er vel ikke ett vanligt problem (ikke uvanligt heller for den saks skyld men..).
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

              Famous last words? Hey watch this!

              Comment


              • #37
                Små motorer og noen motormerker pga konstruksjoner går ikke ofte bra om vinter, med samme innstilling som i sommer, noe ganger er man nødt til å skifte til varmere plugg og høyere nitro (Gjelder ikke alle motortyper). Ved bakken og i lufta er ikke alltid samme temperatur, kan være kaldere i høyder under flyhastighet som får motoren til å stoppe pga underkjøling.

                Jens Eirik
                Vet du om det gjelder min motor? (O.S. MAX 40 SF).

                Hvilken plugg bør jeg bruke? Tipper OS nr.8, men holder det med nr. 5 (tror det er den som sitter på nå).
                Som sagt så skal jeg bytte fuel!
                Når jeg byttet slange var det ikke tegn til bobbler lenger, så det er ikke sikkert det er det. Det er kanskje verdt å merke seg at for hver tur jeg "fløy" ble det bare verre og verre. (kan det være kulda? jeg justerte hovednåla på nytt hver gang).
                Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                er der ingen der kender dem.

                Comment


                • #38
                  Vet du om det gjelder min motor? (O.S. MAX 40 SF).
                  Hvilken plugg bør jeg bruke? Tipper OS nr.8, men holder det med nr. 5
                  OS plugg nr 5 er for kald og bytt til nr 8, den er varmere enn nr 5, sikkert er det årsaken til den stopper etterhvert som kulda kommer inn i vinteren.

                  OS nr A3 er varmest og R5 er kaldest , så jeg vet ikke hvilken av disse du bruker R5 eller A5 glødeplugg.

                  Helt sikkert du brukte feil glødepluggen til motoren, så les hva som står på hjemmesiden for OS motor: OS Engines | Horizon Hobby RC Engines and Parts

                  Jens Eirik

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Vingemutteren
                    propeller som er endel ute av balanse kombinert med dårligt isolert tank.
                    Jeg har ikke opplevd selv, siden jeg passer på at alt er ok på flyet mitt. Har noen fly med tank uten skum rundt tank pga plassering, så de har gått tom for tank uten problem. kommer an på på hvordan er flyet bygd opp som kan forplante vibrasjoner fra motor til kropp, noen kan være stive eller myke i flydeler...

                    Jens Eirik

                    Comment


                    • #40
                      Riktigt.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #41
                        Tror jeg har funnet løsningen!!
                        Fuelslangen som går fra potta til tanken var sprukket; da var det sikkert ikke nok trykk i tanken og det kom skum eller fuelen klarte ikke å komme fram, for på bakken virket det jo greit, men med en gang jeg trog i stikka måtte motoren suge etter fuel uten hjelp fra trykket og den ble kvelt.
                        Jeg har skiftet hele tanken med slanger og skal ut å prøve snarest mulig!

                        Skal justere det ekstra kneppet på hoveddysenåla denne gangen.
                        Hjelper ikke det får jeg bytte fuel. (det må jeg unansett snart siden det ikke er så mye igjen).

                        Tusen Takk for alle svar!!
                        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                        er der ingen der kender dem.

                        Comment


                        • #42
                          Skum burde ikke komme fordi om trykk slangen er dårlig (men mager blanding og stopp vart det nok ja). To ting å huske ved tank instalasjon er at tanken ikke bør ha direkte kontakt med kroppen eller brannvegg (litt skumgummi fikser som regel dette) og kontroller alle rør og slanger til og i tanken for hull og sprekker, har opplevd to-tre ganger at messing og alu rør har sprukket i tanken etter en tid (dette har nok vært min egen feil da jeg nok har bøyd de litt for krappt under instalasjonen av tankene). Resultatet blir da bobler i fuel slangen fra halv tank og nedover (sabla trasigt å oppdage).
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #43
                            I dag var jeg ute og fløy, med flyet.
                            Vi startet motoren og lot den stå på samme turtall på bakken. En liten stund holdt den ett jevnt turtall, men så mistet den sakte turtall og gikk av.

                            Når vi kom hjem startet vi den igjen med en annen fuel, da gikk den både med ett høyere turtall og den stoppet ikke!!!
                            Det hente to ganger i løpet av en tank at den stoppet, men det er trolig bare feil justering.

                            PS. Med den nye fuelen gikk turtallet litt opp og ned i bølger (jeg kunne høre at den sakte slakket litt ned, og så litt opp igjen).

                            PS#2. Den har altid startet litt lettere hjemme, men men... problemet ser ut til å VÆRE LØST!!!
                            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                            er der ingen der kender dem.

                            Comment

                            Working...
                            X