Unconfigured Ad

Collapse

Inverted montering!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Birdi
    • Oct 2006
    • 67

    #1

    Inverted montering!

    Hei
    Er det bare mine motorer som ikke vil gå rent og stødig når de er montert oppned (inverted)?
    Har akkurat snudd den siste 2-takteren som gikk som ei klokke med toppen ut mot høyre, men inverted er den sinnsyk........
  • Lars N
    Moderator
    • Apr 2002
    • 2891

    #2
    Dukan feks prøve å montere en gløder om bord!
    Lars Norberg

    Comment

    • Tom Erik
      • Feb 2004
      • 1601

      #3
      Jobb litt mer med justering av forgasseren så får du det til. Alle som flyr F3A har montert motoren opp-ned og de går jo relativt stabilt og godt!
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

      Comment

      • Genic
        • Aug 2005
        • 329

        #4
        Kanskje tanken ligger for høyt i forhold til forgasser.
        Prøv å senke denne litt.
        Toppen av tanken bør ligge i linje med midten av forgasseren.

        Comment

        • Ludo
          • Mar 2007
          • 190

          #5
          Inverted

          Har litt problem som kanskje kan ha noko til felles med dine, sjølv om eg har firetakter.
          Du kan jo sjekka denne tråden og sjå om du finn noko som kan hjelpa i ditt tilfelle?

          http://www.modellflynytt.no/showthre...stpost&t=17757

          lykke til
          Hans-Olav Malkenes
          Kalveid
          5419 Fitjar
          hansolavm@gmail.com

          Fitjar Modellflyklubb

          Comment

          • MicroMac
            • Jan 2003
            • 632

            #6
            Har ikke problemer med og få motorene til og gå klokkerent med "hue" ned. Det skal ikke spille noen rolle.

            Men er veldig fort gjort og drukne de under starting. Er veldig forsiktig med priming. Spesielt på ett av flyene hvor jeg benytter Perry pumpe. Hvor havner hvert eneste fuelmolekyl i motoren med inverted montasje?....jo rundt glødetråden på pluggen. Min erfaring er at marginene er tildels myyye mindre under starting inverted, men når motoren først går så spiller det ingen rolle om motoren er riktig justert.

            Inverted montasje, og å lagre flyene på hjulene = %€##%&€ trøbbel (ikke spør meg hvordan jeg vet)

            Har jeg ikke fløyet flyet på en stund, og værer fande# &%€&, så startet jeg det som oftest i montasjebukken med sylinderen opp første starten om dagen.
            Etter det går det som regel veldig greit.
            mvh MM

            Comment

            • andersh
              • Apr 2003
              • 1734

              #7
              Jeg har holdt på med det samme med en modlell jeg hadde. Spurte her på forumet og fikk akkurat de samme svarene du har fått. Lang historie kort - monter den til siden eller rett vei om du vil slippe å justere til krampen tar deg. JA, det er nok mulig å få det til å gå inverted, men det er MYE mer kritisk på justering.

              Det er min erfaring, andre må jo få mene noe annet...
              Anders Hauge

              www.hang.no - Norges nye HANG-side!

              www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

              Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
              Byggeblog for Eurosporten
              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

              There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

              Comment

              • Birdi
                • Oct 2006
                • 67

                #8
                Hei
                Nå er ST 51en snudd tilbake med toppen mot høyre. Var på stripa i dag.........O lykke.
                5 turer i lufta, og stoppet bare på en av dem. Statestikken med STen montert invert var stopp i lufta på 19 av 20 turer.
                Har vel egentlig lest at den idielle monteringen er +-90grader mot høyre.
                I følge Tore Paulsen (han med potta) så blir det minst vibrasjoner også ved en slik montering.

                Comment

                • Tom Erik
                  • Feb 2004
                  • 1601

                  #9
                  Originally posted by Birdi
                  Hei
                  Nå er ST 51en snudd tilbake med toppen mot høyre. Var på stripa i dag.........O lykke.
                  5 turer i lufta, og stoppet bare på en av dem. Statestikken med STen montert invert var stopp i lufta på 19 av 20 turer.
                  Har vel egentlig lest at den idielle monteringen er +-90grader mot høyre.
                  I følge Tore Paulsen (han med potta) så blir det minst vibrasjoner også ved en slik montering.
                  Jeg tror du har justert deg litt bort, evnt så er tanken din feil montert. Selv har jeg aldri opplevd stopp ved å montere motoren opp-ned. Jeg mistenker at du har justert motoren litt for feit på tomgangsnåla. Ett problem med ST-forgasseren er at de ofte gir litt for feit blanding på mellom-registret, selv om både tomgang og fullgass er bra justert. For å løse det må du løsne de to skruene på siden av forgasseren og vri hele innmaten noen få grader (10-15 grader) slik at selve øyet der fuelen kommer ut blir litt skjevt i forhold til luftinnsuget. Jeg har måtte gjort dette på de ST-motorene jeg har hatt (45,51 og 90). De går også best med en varm plugg. Enten Enya #3 evnt. så varm som OS-F. F-pluggen er dypere enn normale plugger så da må åpne toppen og legge inn en ekstra topp-pakning. Grunninnstilling av forgasser finner du her: http://www.gmfk.net/web/artikler/Tip...ling_motor.htm
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

                  Comment

                  • Birdi
                    • Oct 2006
                    • 67

                    #10
                    Tja...Har justert noen timer på denne motoren. Det som til slutt ble problemet var at motoren stoppet på tomgang på bakken forde den ikke fikk fuel lenge nok til at jeg fikk takset ut til takeoff. Men fullgass og øvre mellomregister var bra.
                    Men når modellen kom i luften så stoppet motoren når jeg trotlet den ned for de den fikk for mye fuel.
                    Mulig at det var en løsning på problemet mitt, men begynte å bli fornøyd med motor justering og seilfly landinger.
                    Oppdaget også at det ikke er uten betydning hvordan ST potta er vinklet. Mulig det bare gjelder invert montering. Men denne potten kan roteres 360grader rundt selv om den vanlige monteringen rett bakover. Hadde montert potta med litegranne vinkel opp i fra motoren. Tryknippelen ble da laveste punkt, med det resultat av at uforbrent olje i fra motoren tettet nippelen/slangen. Motoren begynte da med feit blanding i starten av turen, så ble den bare magrere og magrere helt til den stoppet.
                    Nå går også denne motoren som en kule, og jeg blir ikke å snu flere motorer på hau......
                    Men det er sikkert ikke noe stort problem, fungerer nok for de fleste.....

                    Comment

                    Working...