Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Hei
Er det bare mine motorer som ikke vil gå rent og stødig når de er montert oppned (inverted)?
Har akkurat snudd den siste 2-takteren som gikk som ei klokke med toppen ut mot høyre, men inverted er den sinnsyk........
Har litt problem som kanskje kan ha noko til felles med dine, sjølv om eg har firetakter.
Du kan jo sjekka denne tråden og sjå om du finn noko som kan hjelpa i ditt tilfelle?
Har ikke problemer med og få motorene til og gå klokkerent med "hue" ned. Det skal ikke spille noen rolle.
Men er veldig fort gjort og drukne de under starting. Er veldig forsiktig med priming. Spesielt på ett av flyene hvor jeg benytter Perry pumpe. Hvor havner hvert eneste fuelmolekyl i motoren med inverted montasje?....jo rundt glødetråden på pluggen. Min erfaring er at marginene er tildels myyye mindre under starting inverted, men når motoren først går så spiller det ingen rolle om motoren er riktig justert.
Inverted montasje, og å lagre flyene på hjulene = %€##%&€ trøbbel (ikke spør meg hvordan jeg vet)
Har jeg ikke fløyet flyet på en stund, og værer fande# &%€&, så startet jeg det som oftest i montasjebukken med sylinderen opp første starten om dagen.
Etter det går det som regel veldig greit.
Jeg har holdt på med det samme med en modlell jeg hadde. Spurte her på forumet og fikk akkurat de samme svarene du har fått. Lang historie kort - monter den til siden eller rett vei om du vil slippe å justere til krampen tar deg. JA, det er nok mulig å få det til å gå inverted, men det er MYE mer kritisk på justering.
Det er min erfaring, andre må jo få mene noe annet...
Hei
Nå er ST 51en snudd tilbake med toppen mot høyre. Var på stripa i dag.........O lykke.
5 turer i lufta, og stoppet bare på en av dem. Statestikken med STen montert invert var stopp i lufta på 19 av 20 turer.
Har vel egentlig lest at den idielle monteringen er +-90grader mot høyre.
I følge Tore Paulsen (han med potta) så blir det minst vibrasjoner også ved en slik montering.
Hei
Nå er ST 51en snudd tilbake med toppen mot høyre. Var på stripa i dag.........O lykke.
5 turer i lufta, og stoppet bare på en av dem. Statestikken med STen montert invert var stopp i lufta på 19 av 20 turer.
Har vel egentlig lest at den idielle monteringen er +-90grader mot høyre.
I følge Tore Paulsen (han med potta) så blir det minst vibrasjoner også ved en slik montering.
Jeg tror du har justert deg litt bort, evnt så er tanken din feil montert. Selv har jeg aldri opplevd stopp ved å montere motoren opp-ned. Jeg mistenker at du har justert motoren litt for feit på tomgangsnåla. Ett problem med ST-forgasseren er at de ofte gir litt for feit blanding på mellom-registret, selv om både tomgang og fullgass er bra justert. For å løse det må du løsne de to skruene på siden av forgasseren og vri hele innmaten noen få grader (10-15 grader) slik at selve øyet der fuelen kommer ut blir litt skjevt i forhold til luftinnsuget. Jeg har måtte gjort dette på de ST-motorene jeg har hatt (45,51 og 90). De går også best med en varm plugg. Enten Enya #3 evnt. så varm som OS-F. F-pluggen er dypere enn normale plugger så da må åpne toppen og legge inn en ekstra topp-pakning. Grunninnstilling av forgasser finner du her: http://www.gmfk.net/web/artikler/Tip...ling_motor.htm
Tja...Har justert noen timer på denne motoren. Det som til slutt ble problemet var at motoren stoppet på tomgang på bakken forde den ikke fikk fuel lenge nok til at jeg fikk takset ut til takeoff. Men fullgass og øvre mellomregister var bra.
Men når modellen kom i luften så stoppet motoren når jeg trotlet den ned for de den fikk for mye fuel.
Mulig at det var en løsning på problemet mitt, men begynte å bli fornøyd med motor justering og seilfly landinger.
Oppdaget også at det ikke er uten betydning hvordan ST potta er vinklet. Mulig det bare gjelder invert montering. Men denne potten kan roteres 360grader rundt selv om den vanlige monteringen rett bakover. Hadde montert potta med litegranne vinkel opp i fra motoren. Tryknippelen ble da laveste punkt, med det resultat av at uforbrent olje i fra motoren tettet nippelen/slangen. Motoren begynte da med feit blanding i starten av turen, så ble den bare magrere og magrere helt til den stoppet.
Nå går også denne motoren som en kule, og jeg blir ikke å snu flere motorer på hau......
Men det er sikkert ikke noe stort problem, fungerer nok for de fleste.....
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment