Har trainereren Ready som jeg bruker OS 50 SX (ring motor) i. Har problemer med å få motoren til å gå stabilt. Jeg opplever at jeg kan holde modellen vertikalt på bakken uten at motoren stopper når den går på full gass. Når jeg derimot skal fly melder problemene seg i mange tilfeller ganske fort. Ved flere tilfeller stanser motoren umiddelbart etter takeoff. Generelt opplever jeg at motoren throttler dårlig og at den i mange tilfeller faktisk går best og mest stabilt med halv gass i luften. Videre kan jeg kun kjøre full gass en liten periode, jeg må i slike tilfeller mange ganger "lirke" med gassen for at motoren ikke skal stoppe.
Her er noen momenter/ faktaopplysninger på ting som jeg har prøvd så langt for at motoren skal fungere normalt:
- Bruker Jero fuel med 5% nitro, 18 % olje. Denne fuelen har jeg brukt hele veien, motoren har gått mlm 3-4 liter fuel siden den var ny.
- Bruker APC 12x6 propell (anbefalt størrelse i manualen.) Har brukt denne størrelsen hele veien.
- Bruker tank som rommer 340 ml (dette er 40 ml mer enn anbefalt for 50 SX) uten klunkfiler der klunken ligger ca 1 cm fra bakveggen. Bruker gjennomføringsnippel for påfylling slik at alle 3 uttak på tanken er i bruk. (Tanken som fulgte med Ready er 180 ml tror jeg.)
- Motorrommet i Readyen er trangt slik at det er nærmest ikke til å unngå at trykkslange fra potta berører flykroppen, slangen til hovednåla (bakmontert på motoren) fra tanken er også i litt i berøring med motoren. Dette vil forårsake en del vibrasjoner i disse slangene.
- Tanken er isolert med skumgummi på sidene og i bakkant der strikket omslutter tanken, og mellom motorveggen og forkant av tanken. Dette for å absorbere vibrasjoner som kan gi skumdannelse. Tykkelsen på skumgummien er ca 2 cm i forkant, i underkant av 1 cm på sidene og i bakkant.
- Bruker OS nr 8 plugg (også anbefalt i manual).
- Har prøvd å justere hovednåla, bruker nå ca 2 omdreininger fra nullpunktet for at motoren skal kunne fungere noenlunde bra. Dette er betydelig mer enn manualen tilsier, 2 omdreininger ved oppstart er normalt-senere skal man kunne skru inn inntil 3/4 omdreing til for optimal gange når den er innkjørt. Stiller meg derfor undrende til hvorfor motoren ikke aksepterer at jeg kan skru inn nåla noe i det hele tatt etter oppstart og etter at den er blitt varm.
- Tomgangsnåla er ikke justert siden jeg fikk motoren. Manualen anbefaler at fabrikkinnnstillingene skal nyttes ihvertfall den første tiden motoren er i bruk.
Håper at overnevnte momenter kan gi meg litt hjelp til hva jeg bør gjøre av justeringer eller endringer for at motoren skal fungere normalt. Ring- motorer krever lang innkjøringstid, likevel mener jeg motoren skal kunne fungere normalt og stabilt også i innkjøringsfasen slik manualen beskriver dette. Jeg kjørte motoren et par tanker i benk før jeg monterte den i flyet, manualen tilsier man kan kjøre inn motoren mens den står i flyet.
Satser på at jeg klarer å få til motoren sånn at den blir driftsikker. Da kan jeg kan fokusere på FLYVING og ikke på motorproblematikk!
Her er noen momenter/ faktaopplysninger på ting som jeg har prøvd så langt for at motoren skal fungere normalt:
- Bruker Jero fuel med 5% nitro, 18 % olje. Denne fuelen har jeg brukt hele veien, motoren har gått mlm 3-4 liter fuel siden den var ny.
- Bruker APC 12x6 propell (anbefalt størrelse i manualen.) Har brukt denne størrelsen hele veien.
- Bruker tank som rommer 340 ml (dette er 40 ml mer enn anbefalt for 50 SX) uten klunkfiler der klunken ligger ca 1 cm fra bakveggen. Bruker gjennomføringsnippel for påfylling slik at alle 3 uttak på tanken er i bruk. (Tanken som fulgte med Ready er 180 ml tror jeg.)
- Motorrommet i Readyen er trangt slik at det er nærmest ikke til å unngå at trykkslange fra potta berører flykroppen, slangen til hovednåla (bakmontert på motoren) fra tanken er også i litt i berøring med motoren. Dette vil forårsake en del vibrasjoner i disse slangene.
- Tanken er isolert med skumgummi på sidene og i bakkant der strikket omslutter tanken, og mellom motorveggen og forkant av tanken. Dette for å absorbere vibrasjoner som kan gi skumdannelse. Tykkelsen på skumgummien er ca 2 cm i forkant, i underkant av 1 cm på sidene og i bakkant.
- Bruker OS nr 8 plugg (også anbefalt i manual).
- Har prøvd å justere hovednåla, bruker nå ca 2 omdreininger fra nullpunktet for at motoren skal kunne fungere noenlunde bra. Dette er betydelig mer enn manualen tilsier, 2 omdreininger ved oppstart er normalt-senere skal man kunne skru inn inntil 3/4 omdreing til for optimal gange når den er innkjørt. Stiller meg derfor undrende til hvorfor motoren ikke aksepterer at jeg kan skru inn nåla noe i det hele tatt etter oppstart og etter at den er blitt varm.
- Tomgangsnåla er ikke justert siden jeg fikk motoren. Manualen anbefaler at fabrikkinnnstillingene skal nyttes ihvertfall den første tiden motoren er i bruk.
Håper at overnevnte momenter kan gi meg litt hjelp til hva jeg bør gjøre av justeringer eller endringer for at motoren skal fungere normalt. Ring- motorer krever lang innkjøringstid, likevel mener jeg motoren skal kunne fungere normalt og stabilt også i innkjøringsfasen slik manualen beskriver dette. Jeg kjørte motoren et par tanker i benk før jeg monterte den i flyet, manualen tilsier man kan kjøre inn motoren mens den står i flyet.
Satser på at jeg klarer å få til motoren sånn at den blir driftsikker. Da kan jeg kan fokusere på FLYVING og ikke på motorproblematikk!
Comment