Unconfigured Ad

Collapse

Motorstopp OS 50 SX

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jørn
    • Mar 2004
    • 24

Motorstopp OS 50 SX

Har trainereren Ready som jeg bruker OS 50 SX (ring motor) i. Har problemer med å få motoren til å gå stabilt. Jeg opplever at jeg kan holde modellen vertikalt på bakken uten at motoren stopper når den går på full gass. Når jeg derimot skal fly melder problemene seg i mange tilfeller ganske fort. Ved flere tilfeller stanser motoren umiddelbart etter takeoff. Generelt opplever jeg at motoren throttler dårlig og at den i mange tilfeller faktisk går best og mest stabilt med halv gass i luften. Videre kan jeg kun kjøre full gass en liten periode, jeg må i slike tilfeller mange ganger "lirke" med gassen for at motoren ikke skal stoppe.

Her er noen momenter/ faktaopplysninger på ting som jeg har prøvd så langt for at motoren skal fungere normalt:

- Bruker Jero fuel med 5% nitro, 18 % olje. Denne fuelen har jeg brukt hele veien, motoren har gått mlm 3-4 liter fuel siden den var ny.

- Bruker APC 12x6 propell (anbefalt størrelse i manualen.) Har brukt denne størrelsen hele veien.

- Bruker tank som rommer 340 ml (dette er 40 ml mer enn anbefalt for 50 SX) uten klunkfiler der klunken ligger ca 1 cm fra bakveggen. Bruker gjennomføringsnippel for påfylling slik at alle 3 uttak på tanken er i bruk. (Tanken som fulgte med Ready er 180 ml tror jeg.)

- Motorrommet i Readyen er trangt slik at det er nærmest ikke til å unngå at trykkslange fra potta berører flykroppen, slangen til hovednåla (bakmontert på motoren) fra tanken er også i litt i berøring med motoren. Dette vil forårsake en del vibrasjoner i disse slangene.

- Tanken er isolert med skumgummi på sidene og i bakkant der strikket omslutter tanken, og mellom motorveggen og forkant av tanken. Dette for å absorbere vibrasjoner som kan gi skumdannelse. Tykkelsen på skumgummien er ca 2 cm i forkant, i underkant av 1 cm på sidene og i bakkant.

- Bruker OS nr 8 plugg (også anbefalt i manual).

- Har prøvd å justere hovednåla, bruker nå ca 2 omdreininger fra nullpunktet for at motoren skal kunne fungere noenlunde bra. Dette er betydelig mer enn manualen tilsier, 2 omdreininger ved oppstart er normalt-senere skal man kunne skru inn inntil 3/4 omdreing til for optimal gange når den er innkjørt. Stiller meg derfor undrende til hvorfor motoren ikke aksepterer at jeg kan skru inn nåla noe i det hele tatt etter oppstart og etter at den er blitt varm.

- Tomgangsnåla er ikke justert siden jeg fikk motoren. Manualen anbefaler at fabrikkinnnstillingene skal nyttes ihvertfall den første tiden motoren er i bruk.

Håper at overnevnte momenter kan gi meg litt hjelp til hva jeg bør gjøre av justeringer eller endringer for at motoren skal fungere normalt. Ring- motorer krever lang innkjøringstid, likevel mener jeg motoren skal kunne fungere normalt og stabilt også i innkjøringsfasen slik manualen beskriver dette. Jeg kjørte motoren et par tanker i benk før jeg monterte den i flyet, manualen tilsier man kan kjøre inn motoren mens den står i flyet.

Satser på at jeg klarer å få til motoren sånn at den blir driftsikker. Da kan jeg kan fokusere på FLYVING og ikke på motorproblematikk!
    Mvh

Jørn
  • Sportive
    • Mar 2002
    • 320

Jeg ville prøvd å stille på tomgangsnålen, høres kansje ut som den er for mager der, ellers sjekk alle slanger og oringer på forgasse/dysenål.
    Juster først hovednåla til max turtall og 2-4 knepp ut, og deretter tomgangsnålen. Går den greit på tomgang nå ?
    Tomgansnålen har ofte mye å si på trottel egenskapene.
    Low and slow with power to go !!

Comment

• Hooligan67
      • Apr 2004
      • 7

Hei.

Jeg ville avventet å justere på tomgangsnålen før jeg er sikker på at hovednålen er korrekt justert. Det høres ut som du har justert hovednålen for magert (for mye inn). Ta den ut (mot klokken) minst en halv omdreining og prøv på nytt. Husk at når du har fått motoren til å gå på fullt turtall, så må du justere ut to-tre klikk for å være sikker på at den ikke blir for mager. Dersom du har fått dette til, og du allikevel får problemer med gasspådraget, så kan det være aktuelt å justere tomgangsnålen. Følg bruksanvisningen nøye, og ikke juster for mye. Dersom du gir full gass, og motoren dør ut, så skal du se etter hvit røyk fra eksosen (kan være vanskelig å se). Dersom det er hvit røyk, og det spruter fuel ut av eksosen, tyder det på at tomgangen er for fet. Da må du justere inn en kvart omdreining om gangen for å se om det endrer seg.

Dersom du ikke ser hvit røyk og fuel som spruter ut, så er tomgangsnålen trolig for magert justert. Da justerer du ut (mot klokken) en kvart omdreining om gangen og prøver på nytt - til du er fornøyd.

Lykke til

Comment

• Jørn
        • Mar 2004
        • 24

Takker for svar!

Når det gjelder justering så har jeg som tidligere nevnt ikke gjort justeringer på tomgangsnåla ennå. Hovednåla har jeg justert en god del på uten å få skikkelig resultat. Har prøvd å skru mlm 2,5 til 3 omdreininger ut fra nullpunktet uten at dette har hjulpet. På samme måte har jeg prøvd å skru nåla innover til ca 1,5 omdreinning fra null. Har valgt å finne max turtall for så og skru utover til at motoren går stabilt når man holder flyet vertikalt. Det overrasker meg derfor at motoren stanser, i mange tilfeller rett etter takeoff, når jeg har foretatt justering av hovednåla slik som nevnt ovenfor.

Motoren går forholdsvis bra på tomgang, men det er sikkert mulig å kunne få den enda mer ned evt på turtall enn det jeg opererer med idag uten at den stopper når man drar på med gass. Er ikke dreven med motorer og justeringer slik at jeg har fortsatt mye å lære her. Tenkte likevel at fabrikkinnstillingen skulle være såpass riktig at man ikke ble plaget med plutselige motorstopp (denne innstillingen skal jo være et bra utgangspunkt for at motoren skal gå godt).

Er også litt spørrende ift tankstørrelsen, jeg har jo større tank enn det som er anbefalt for motoren (340 ml). Vil dette kunne ha noe å si ift motorens driftsikkerhet? (Tenker da på trykk, lengde på fuelslange etc). Vil det være å anbefale å gå ned i størrelse slik at man havner innenfor anbefalt størrelse på 300 ml? Jeg kan jo sette inn den originale tanken som følger med Readyen (180 ml tror jeg) og kjøre med denne.
        Mvh

Jørn

Comment

• Hooligan67
          • Apr 2004
          • 7

Tankstørrelsen har ikke noe å si. Avstanden til motor samt evt høydeforskjell mellom tank og motor kan derimot være av betydning. Tanken bør være montert nært motor og montert i samme høyde som motoren.

Når du justerer hovednålen, så la motoren gå på fullt turtall. (vær selvfølgelig forsiktig så du ikke kommer i "skuddlinjen" til propellen og forsiktig ift tilskuere. Stå bak flyet). juster så hovednålen gradvis (tre-fire klikk om gangen) inn (med klokken) til du hører turtallet øker. Når du har maks turtall og fortsetter å skru inn, så vil motoren dø ut. Med litt erfaring så oppdager du dette, og skrur derfor nålen raskt tilbake ca en kvart omdreining, og turtallet øker til maks igjen. Når du er sikker på at du har funnet maks turtall, så justerer du hovednålen ca 4 klikk tilbake. Da er du i mål med hovednålen, og denne trenger normalt ikke å justeres mer, med mindre du gjør større endringer på tomgangsnålen. Tomgangsnålen kan påvirke innstillingen på hovednålen. Dersom motoren på bakken øker turtallet uten særlig hindringer, så skal det ikke være nødvendig å justere tomgangsnålen. Stopper flyet etter take-off nå, så kan det være et problem med fuel-tilførselen. Sjekk at tanken er skikkelig tett. Se etter sprekker i tilknytning til de små rørgjennomgangene, også inni tanken. De fleste "motorproblemer" jeg har opplevd, har vært forårsaket av feil med tank og fuel-slanger.

Håper dette hjalp.

Comment

• Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

Hold modellflyet opp ca 45-50 grader og juster motoren til max turtall og skru 1/8-1/4 ut, så går motoren uten proplemmer.

Hensikten med det at flyet ikke stopper når du lar den stige med nesa opp, tenk på take off og andre kunster senere hvis du er ennå nybegynner.

Jens Eirik

Comment

• Vingemutteren
              • Jul 2002
              • 2421

Original tanken på Ready (Jupiter og sikkert Beaver også) er på 227ml (akkurat sjekka). Har den siste tiden skolet endel med Ready og Magnum 52 2T motor (går som en drøm og håndstarter til tider bare med å vri spinneren, bare spør Ostnik som har den). I alle fall så har vi 10minutters turer med denne tanken, så det er det du kan rekne med om du bytter. Videre så er 1 cm avstand fra enden av tanken og klunken er litt mye (skal vere så nær det går uten å ta borti).

Tilbake til justering av motoren, jeg tar det for gitt at du stiller motoren til maks turtall med modellen i 45 graders vinkel. Ikke juster ut hoved dysenåla mere enn ett kansje to knepp fra dette stillet (du skal ikke merke drop i turtallet mere enn en bitteliten anelse når du stiller ut nåla for da blir den for fet). Videre så mistenker jeg motoren din for å vere for magert justert på tomgang siden den kutter rett etter take off (normalt betyr det at hoved dysenåla er for mager men det har du jo sjekket ut allerede ikke sant).

Siden du ikke er erfaren med motor justering så blir det hele litt vanskeligt men du skal få ei sjekk liste du burde gjennomføre før du kommer tilbake hit med tilbakemelding:
              1: Ta ut og blås igjennom hoved dysenåle oppsettet ditt og sjekk så igjenn om noe forandret seg, hvis ikke.
              2: Bytt til original tank og ver 100% sikker på at den er ok.
              3: Juster Hoved dysenålen til maks og så ett par knepp ut med modellen i ca 45graders vinkel (så vidt motoren dropper turtall kun en anelse).
              4: Sjekk igjenn alle slanger, tank og dysestokk for korekt funksjon
              5:Rus opp motoren på fult i 5-6 sekunder og slak så motoren ned på så lav tomgang som motoren går noenlunde trygt på. Vent i 10 sekunder og gi full gass hardt og kontant. Nå er det en må observere, døde motoren tvert så kan det vere både for magert og for fet tomgangs blanding (kan av og til vere litt trikky å bestemme seg for hva den der egentlig er). Ruser den litt opp for så å kutte tvert er den sansynlig vis for mager, Ruser den opp men motvilligt (står en stund og går rart og hakker før den rensker strupen og ruser opp) så er den garantert fet.
              Justering av tomgangs nål blir normalt utført med 1/4 omdreining i gangen (inn for å magre og ut for å fete) og en tester for hver 1/4 omdreining for å se resultatet av justeringen (et tips om tomgangs justering er at viss motoren ikke er villig til å trottle ned dvs at den går en stund på litt høyt turtall før den dør ut uten ekstra gasspådrag så er den sansynligvis mager).
              Det kan til tider vere greit å justere ut til en får trøbbel for så å stramme tomgangs nålen inn igjenn så en vet hvilken side av justeringen en ligger på (husk å merke deg utgangsposisjonen.

Lykke til
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Jørn
                • Mar 2004
                • 24

Må igjen takke for mange innspill, tips og råd. Skal prøve meg på ny flytur om ikke altfor lenge. Kommer da til å bruke tanken jeg har i flyet per i dag (340 ml) og prøve meg fram. Vil også få blåst gjennom forgasseren med trykkluft for å forsikre meg om at det ikke ligger noe der som ikke hører hjemme. Får deretter prøve meg på ytterligere justeringer og se om jeg til slutt treffer.

Tror forresten tomgangsjusteringen er ganske riktig. Throttlingen fra tomgang og opp til halv gass fungerer bra. Dette har aldri vært det store problemet. Har eksempelvis aldri opplevd å få motorkutt når jeg har trent på landinger. I denne sammenhengen må jeg også si at jeg har måttet ta både to og tre landingsforsøk i og med jeg ennå ikke er noen dreven pilot ennå. (I tillegg har Readyen ganske høy landingshastighet.)
                Mvh

Jørn

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Omtalt her før: http://www.modellflynytt.no/viewtopic.php?t=440

Hvis du ser den delen av fuelslangen som går inn til forgasseren fra "dyseenheten" så ta en titt her i det du gir gass ganske så brått etter tomgang noen sekunder: har du noen slags lekkasjer i tank/slanger/hoveddysedelen vil du se luftbobler som kommer gjennom denne siste delen av slangen og inn i forgasseren. Jeg har opplevd fenomenet på en OS.91FX nylig.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Natrajk
                    • Feb 2002
                    • 195

Heisann!

Jeg har selv en OS .50 SX. Jeg har hatt lite problemer med min motor. Når du finner ut hva som er galt, og får ordnet det, kommer du etterhvert til å oppdage at du har en motor som er veldig fin å ha med å gjøre.

Jeg er enig i at du ikke bør justere noe særlig på tomgangsnålen før motoren begynner å nærme seg innkjørt. På min motor bedret tomgangen seg hele veien fram til jeg hadde kjørt gjennom den ca 8-10 liter. Da justerte jeg pittelitt på den for å få den helt fint.
                    (Dette betyr ikke at tomgangen på din motor ikke bør justeres, men det kan være lurt å tenke seg om, spesielt hvis du ikke har justert mye motor tidligere)

Dersom tomgangen er rimelig stilt og hovednålen er bra stilt og motoren fortsatt har en tendens til å stoppe, ville jeg begynt å lete etter andre feilkilder. ( Jeg bruker å justere til maks, så litt ut til jeg hører at turtallet har droppet litt. Deretter holder jeg flyet vertikalt og sjekker at det fortsatt går fint.)

Det meste har vært dekket tidligere (så kanskje jeg gjentar noen.. håper det går greit), men her er det jeg ville sjekket:
                    1: Sjekk at klunken virkelig ligger bak i tanken. Den kan sprette fram ved harde landinger.
                    Rist på flyet og hør at den beveger seg lett rundt i tanken.
                    2: Sjekk at pluggen din er i topp stand. Den eneste sikre måten å sjekke på er å bytte og se om det blir noe bedring (noen er nok uenig i den siste påstanden).
                    3: Sjekk at det ikke er lekasjer i systemet ( jeg har opplevd litt luftbobler i slangen fram til forgasseren uten at jeg har merket noe til det på motoren)
                    4: Sjekk etter rusk i forgasseren. Det tar bare 3 minutter å skru dysenålen helt ut og pumpe litt fuel gjennom forasseren etter at dysenålen er borte. Dette vil skylle vekk skit som ligger fast inni forgasseren.

Dersom ingen av disse funker er jeg ikke helt sikker på hva det kan være. Prøv å ta kontakt med noen gamle ringrever og få hjelp av dem. Noen ganger er man uheldig og får en motor som ikke går bra (sjelden med OS), da kan man reklamere på den. Dette tror jeg nok ikke er tilfellet med din motor, ingen grunn til bekymring enda.

Stå på så får du den til til slutt!!
                    mvh Kjartan

Comment

• OJ
                      • Mar 2004
                      • 178

Hei,

Jeg sliter med omtrent samme problem på en OS 46 FX som jeg har satt i en SlowPoke, Her går motoren helt greit på bakken men har en tendens til å stoppe i luften. Det jeg har lagt merke til er at fuelen renner tilbake mot tanken når motoren ikke går. Jeg har derfor montert en ny tank litt høyere opp inne i modellen for å få den mer på høyde med motoren. Håper på flyvær imorgen for å teste en den er blitt bedre. Motoren kommer forøvrig fra en Jupiter, i den gikk uten noen problemer.

Melding følger

Odd Johnny
                      The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

Comment

• Jørn
                        • Mar 2004
                        • 24

Har faktisk observert luftbobler i slangen som går fram til forgasseren. Jeg skal ved neste anledning merke meg i hvilke situasjoner dette oppstår, det kan godt være som Joo hevder at dette oppstår ifm throttling fra tomgang til full gass. (Throttling fra tomgang til halv gass fungerer jo greit). Hvis dette skulle vise seg å være av avgjørende betydning så må det jo være mulig å få tettet dette til slik at lekkasjer ikke oppstår og at man ikke får luftbobler i slangen.
                        Mvh

Jørn

Comment

• Niklas
                          • Sep 2003
                          • 899

Sjekk alle slanger at de er tette, eventuelt, bytt ut alle med nye.

Niklas

Comment

• Hooligan67
                            • Apr 2004
                            • 7

Da ser det ut til at jeg hadde rett. Det er nok feil med tanken din. Enten at du har feil fuelslange til forgasser (byttet om trykkluft og fueltilførsel), eller at det er lekkasje inni eller utenfor tanken. Du må ta tanken ut for å sjekke. Klem på slangene for å se eventuelle sprekker. Du kan evt dykke tanken ned i vann for å se om der er lekkasjer rundt korken.

Comment

• OJ
                              • Mar 2004
                              • 178

Hei igjen,

Var ute og testet Slowpoke'n mn igår kveld etter å ha flyttet tanken et par cm opp, mer på linje med motoren. Gikk som en klokke!! Ikke noen problemer. Ser ut som om tanken har vært montert for lavt slik at fuelen har rent tilbake til tanken.

mvh
                              Odd Johnny
                              The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

Comment

Working...