Unconfigured Ad

Collapse

Kjøre på full throttle under første tank? OS 46LA

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hiTmanhiT
    • Jun 2008
    • 131

Kjøre på full throttle under første tank? OS 46LA

Hallo.
    SE POST NR.3!
    Tråden var tidligere om at eg ikkje visste korleis eg skulle kjøre inn motoren, men har nytt problem, se post nr.3!!

LØST:
    Skal snart ta å kjøre inn min OS 46LA.
    Men lurer på en ting angående det som står under "Breaking in" i manualen.

Det står som følgende: Start the engine, and with the throttle fully open, open the needle valve an extra half turn. This will produce a rich mixture that will result in cooler running.
    Allow the engine to run out a full tank on the ground.

Skal eg altså kjøre den på full throttle hele den tanken? Trodde da eg kjørte den litt for hardt til å vere i begynnelsen da? Eller skal eg bare ha full throttle når eg vrir på nåla en halv runde til, og kjøre på rundt idle gjennom tanken?

Er veldig takknemlig for svar.
    Last edited by hiTmanhiT; 19-10-08, 15:54.
    Besøk http://www.mortenbilet.net for testar, bilder og tips om RC-fly!
    Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)
  • audifrik
    • Mar 2008
    • 497

hei. når jeg kjørte inn mine motorer så bare startet jeg den helt vanlig og lot den gå rikt på litt høy tomgang første tanken så taxet jeg litt på andre tank. resten er tatt med rik blanding i luften. og ikke hatt noe problem med det. så det funker for meg hvertfall. syns full trottel høres litt rart ut egentlig
    Lower, Lower, oops.
    Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

Comment

• hiTmanhiT
      • Jun 2008
      • 131

Tusen takk for svaret.
      Prøvde å starte motoren i stad, men neida.
      Når eg skulle prime motoren, kom det bensin frem til nåla, og ikkje lenger, så samla det seg bare luft når eg forsatte å snurre på propellen. Kom ikkje noe bensin inn i slangen mellom nåla og forgasseren.
      Var godt med bensin i tanken, eg hold fingeren over forgasseren når eg prima, og hadde nåla åpen 1 1/2 runde, og hadde gassen åpen 1/3 som det står i manualen.
      Men kom ikkje noe bensin gjennom der ved nåla, og når eg prøvde å prime mer, kom det bare mer luft i slangen foran nåla.

Klarer ikkje forstå problemet. Har fulgt manualen, og skjønner ikkje ka som er feil.
      Håper noen her kan hjelpe meg.

Er nok en gang evig takknemlig for svar.
      Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)

Comment

• jarle
        • Feb 2005
        • 341

Det de sier er at du skal kjøre første tanken på full throttle ja, men du skal stille motoren så rikt at den ikke får noe høyt turtall. Da får du mye fuel gjennom motoren på lavt turtall og med god kjøling.
        Hvis du får motoren til å gå sikkert på andre tanken er det bare å fly den, pass på litt rik blanding og variert turtall. Ikke kjør på full fart i lengre tid før den har gått noen tanker.

Jarle
        It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• Olei
          • Nov 2003
          • 139

Originally posted by hiTmanhiT
          Tusen takk for svaret.
          Prøvde å starte motoren i stad, men neida.
          Når eg skulle prime motoren, kom det bensin frem til nåla, og ikkje lenger, så samla det seg bare luft når eg forsatte å snurre på propellen. Kom ikkje noe bensin inn i slangen mellom nåla og forgasseren.
          Var godt med bensin i tanken, eg hold fingeren over forgasseren når eg prima, og hadde nåla åpen 1 1/2 runde, og hadde gassen åpen 1/3 som det står i manualen.
          Men kom ikkje noe bensin gjennom der ved nåla, og når eg prøvde å prime mer, kom det bare mer luft i slangen foran nåla.

Klarer ikkje forstå problemet. Har fulgt manualen, og skjønner ikkje ka som er feil.
          Håper noen her kan hjelpe meg.

Er nok en gang evig takknemlig for svar.
          Hei.
          Jeg tror at jeg først ville forsøkt å åpne dysenåla enda mer, kanskje 3 turns. Prime på nytt for å se om du da får fuel frem til forgasser. Får du fuel frem kan du jo skru dysenåla litt inn igjen før du starter. De1,5 turns som manualen beskriver vil vel ikke gi spesiellt rik gange. Derfor må du kanskje kjøre dysenåla litt mer ut for å få den til å gå tilstrekkelig rik. Jeg har selv egentlig alltid betraktet de settinger som står i manualen for veiledende. Dvs et godt utgangspunkt, men en må som regel prøve seg frem litt for å finne beste setting for hver enkelt motor.

Har du en bit fuelslange liggende så kan du jo koble enden til dysenåla og blåse inn i andre enden mens du åpner dysenåla. Da kan du i alle fall få utelukka at det tett i dysa.

Edit: har lest posten din en gang til. Vet ikke om jeg forsto deg rett, men når du primer så er det mest effektivt med forgasseren helt åpen. Og selvsagt holder du fingeren over forgasseren helt til fuelen er fremme ved forgasseren. Etter denne "prosedyren" reduserer du åpning til ca de 1/3 som står i manualen og kobler til gløding for start.
          Lykke til !

Mvh. Olav E.
          Last edited by Olei; 19-10-08, 17:57.

Comment

• hiTmanhiT
            • Jun 2008
            • 131

Originally posted by Olei
            Hei.
            Jeg tror at jeg først ville forsøkt å åpne dysenåla enda mer, kanskje 3 turns. Prime på nytt for å se om du da får fuel frem til forgasser. Får du fuel frem kan du jo skru dysenåla litt inn igjen før du starter. De1,5 turns som manualen beskriver vil vel ikke gi spesiellt rik gange. Derfor må du kanskje kjøre dysenåla litt mer ut for å få den til å gå tilstrekkelig rik. Jeg har selv egentlig alltid betraktet de settinger som står i manualen for veiledende. Dvs et godt utgangspunkt, men en må som regel prøve seg frem litt for å finne beste setting for hver enkelt motor.

Har du en bit fuelslange liggende så kan du jo koble enden til dysenåla og blåse inn i andre enden mens du åpner dysenåla. Da kan du i alle fall få utelukka at det tett i dysa.

Edit: har lest posten din en gang til. Vet ikke om jeg forsto deg rett, men når du primer så er det mest effektivt med forgasseren helt åpen. Og selvsagt holder du fingeren over forgasseren helt til fuelen er fremme ved forgasseren. Etter denne "prosedyren" reduserer du åpning til ca de 1/3 som står i manualen og kobler til gløding for start.
            Lykke til !

Mvh. Olav E.
            Takker for svar. Skal teste dette i morra, blir jo så fort mørkt nå om dagene så får ikkje gjort noe i dag.
            Skal åpne forgasser helt, hadde den bare 1/3 åpen når eg prima i stad.

Men, kan det også være en mulighet at tanken ligger for lavt? Har tenkt litt på det, og lurer meg på om tanken faktisk ligger litt for lavt.

Comment

Working...