Unconfigured Ad

Collapse

bensin newbie. et par spm.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TapZ
    • Oct 2005
    • 711

Aha, det med lukt var et godt tips William.
    Ok, nå til enda et par dumme spm:

Jeg har som sagt kun brukt glowmotorer tidligere, og er derfor veldig spent på å starte opp bensinmotoren for første gang. Har mest lyst til å håndstarte den, for å slippe å være avhengig av starter.
    1. Hvordan skal da propellen monteres i forhold til "tennings sensoren"/magneten eller hva det nå er som sitter på propakslen? Altså, på hvilket "klokkeslett" er det best å ha propellen idet magneten(?) er ved sensoren?
    2. Og hvilken vei snurrer dere propellen når dere håndstarter bensinmotorer? (Når jeg håndstarter mine saito fa100-motorer, slår jeg den "feil vei" slik at den starter når den slår tilbake etter tenning).

Beklager de håpløse spørsmålene og formuleringene her, håper dere forstår. hehe..
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

Comment

• Litespeed
      • Jun 2005
      • 1064

Originally posted by SMT
      Kanskje noe i det, men vi erfarer ikke det på motorsager, og dem går det mange av. Kanskje blir det et annet forhold på flymotorer med cannistre etc.. jeg vet ikke..
      Dette har sammenheng med innstillingene på Walbro gassern er du på den fete siden så får du oljeklistret innvendig i bend og cannistere, men tuner du motoren optimalt så tror jeg man unngår dette, jeg har ikke opplevd dette på mine motorer ihverfall, Da 50 , Da 85 ,3w 106 osv som alle har gått på 2% Aspen 2t.

Pumpebensin unngår jeg pga lukt som sagt men også for og unngå uttørka membraner og svart carbon bellegg på stempel/innvendig sylinder, ...Aspen har gått igjennom en raffinerings prossess extra for og fjerne dritten ....dette blir jo forbrent i større motorer så det er jo ikke nødvendig på pumpebensin ...mål med tempmåler så ser man at aspen kjøler bedre enn pumpebensin også.

Har også erfart at en gammel Zenoah bensinmotor ble blank og fin inni etter noen tanker med Aspen.....
      Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• Eagle
        • Jan 2006
        • 1299

Hei.

Tenkte jeg kunne svare her, siden jeg har noen timer med benisn motorer på samvittigheten

For det første, om du gidder, bruk 98 pumpebensin, og bland inn en god syntetisk olje.
        Lukt har jeg aldri merket, kun når jeg snur modellen slik at bensin renner ut av lufteslangen på tanken. Den bruker jeg å plugge igjen, problemet løst. Bare husk å fjerne den før neste flytur, ellers stopper motoren etter en stund

Ang propell, så vrir du hubben mot klokka til du kjenner kompresjonen. Da setter du fast propellen slik at bladet står mellom 1 og 2 på klokka. Da er det bare å flippe i vei.

Og innkjøring av motor på bakken i timesvis, er unødvendig. Få den i lufta så den får god kjøling. Ikke magre den på H nåla med en gang, og ikke fly på full gass i lengre perioder de første tankene. Etterhvert som motoren løsner, kan du magre den, og få et bra topp turtall, og fin throttling.

Kos deg
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Og i tillegg skal det visstnok være en fordel å ha mer olje i bensina de første turene. Hvis produsenten anbefaler 1:40 så er det greit å blande en liter i 1:30 for de første turene.
          Har etter hvert gått opp for meg at "L"-nåla har mer å si oppover i registeret enn jeg er vant med i fra tomgangsnåla på glowmotorer...
          Starter på bensinmotorer? Ganske så unødvendig Ta med følgende på stripa:
          - Fly
          - Sender
          - Bensinkanne med pumpe
          - Kaffe og mange timer fri til å fly
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...