Unconfigured Ad

Collapse

bensin newbie. et par spm.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TapZ
    • Oct 2005
    • 711

bensin newbie. et par spm.

Har nå kjøpt meg en XYZ 26cc bensinmotor som jeg skal ha i en Hangar 9 1/4 Cub.
    Dette er min aller første bensinmotor, kun hatt glow tidligere. Dukker da som vanlig opp noen spørsmål..

1. Hvordan olje burde jeg bruke i bensinen?
    2. Blandingsforhold bensin/olje?
    3. Tenninganlegg: Hvordan batteri burde jeg bruke (står 6v på tenningsanlegget).
    4. Hvor lang flytid er normalt på tenningsbatteriet? Selvfølgelig avhengig av hvor stort batteri, men noen som har noen eksempler?
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim
  • Litespeed
    • Jun 2005
    • 1064

Helsyntetisk 2 takts olje.
    1:40 .
    3. Tenninganlegg: Hvordan batteri burde jeg bruke (står 6v på tenningsanlegget).
    Kan bruke både 4,8 Volt og 6 Volt batt står som regel i manualen til motoren.
    4. Hvor lang flytid er normalt på tenningsbatteriet? Selvfølgelig avhengig av hvor stort batteri, men noen som har noen eksempler?
    Har selv 1800mah På min 50cc, holder 4-5 fulle tanker.
    Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• TapZ
      • Oct 2005
      • 711

Takk for svar!
      Vil det si at jeg kan dra på bensinstasjonen og velge en hvilken som helst helsyntetisk 2-takts olje?
      Frank Thingelstad
      2050 Jessheim

Comment

• Olavjoergensen
        • Jun 2005
        • 2208

Originally posted by TapZ
        Har nå kjøpt meg en XYZ 26cc bensinmotor som jeg skal ha i en Hangar 9 1/4 Cub.
        Dette er min aller første bensinmotor, kun hatt glow tidligere. Dukker da som vanlig opp noen spørsmål..

Tennings anlegget bruker ganske varierende mengde med strøm avhengig av turtall! Sånn ca tall på en en sylindret motor fra 3w er rundt 300ma på tomgang og opp til ca 1,2a ved fullt turtall!

Mvh OJ
        Last edited by Olavjoergensen; 21-10-08, 21:14.
        Olav Jørgensen
        Low & fast

Comment

• Karmann
          Moderator
          • Oct 2006
          • 735

Originally posted by Olavjoergensen
          Tennings anlegget bruker ganske varierende mengde med strøm avhengig av turtall! Sånn ca tall på en en sylindret bokser fra 3w er rundt 300ma på tomgang og opp til ca 1,2a ved fullt turtall!

Mvh OJ

Hvordan ser en en-sylindret bokser ut?
          Mvh
          Morten Aase

Comment

• Olavjoergensen
            • Jun 2005
            • 2208

Originally posted by Karmann
            Hvordan ser en en-sylindret bokser ut?
            Ja, si det. Meningen var å skrive en sylindret motor!! Redigert nå

Mvh OJ
            Olav Jørgensen
            Low & fast

Comment

• Litespeed
              • Jun 2005
              • 1064

Takk for svar!
              Vil det si at jeg kan dra på bensinstasjonen og velge en hvilken som helst helsyntetisk 2-takts olje?
              Jepp, eller gjør som meg ,kjøper Aspen miljøbensin(meget høy kvalitet) er ferdigblandet med 2% helsyntolje på orange eller røde kanner på 5 liter, fås hos motorsag butikker.
              Fordelen er at du slipper den fæle bensinlukta og så er det ferdigblanda....
              Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• william123
                • May 2005
                • 2330

Jeg kjøper 4-takts miljøbensin på Felleskjøpet, og blander inn 2-3% Pennzoil syntetisk olje. Fungerer utmerket synes jeg!
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• RCpro
                  Forhandler
                  • Dec 2005
                  • 293

Jeg bruker 4-takt Aspen (er vel samme valg som Willliam) og blander 2% Panolin Racing oil. Også utmerket kombinasjon. Har ikke prøvd ferdigblanda 2% Aspen enda da DA100´n har fått bare 15 liter til nå i høst.. Tenkte å prøve 2T Aspen på neste runde, men nå for tiden er det jo så sabla mørkt å vått, så en får jo farsken ikke flydd når en vil/eller har tid..
                  Emil Nilsen
                  www.rcpro.no

Comment

• TapZ
                    • Oct 2005
                    • 711

Hvordan er prisen på aspen ferdigblandet miljøbensin da?
                    Kan jeg bruke vanlig 95 oktan fra bensinstasjonen + totakts olje?
                    Høres så digg ut å bare reise på bensinstasjonen når man skal ha mer fuel liksom. billig og enkelt.
                    Frank Thingelstad
                    2050 Jessheim

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Nå har jo en av de drevne bensin-gutta dissekert motorene sine etter bruk av 2-takts Aspen og sagt at der blir mye klinete saker ut av det innvendig i bend og cannistere. Sannsynligvis pga oljen? Jeg lytter til erfarne folk og bytter nå ut 2-takts Aspen med 4-takts Aspen og har i Mobil1 sin syntetiske olje til formålet framover.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• RCpro
                        Forhandler
                        • Dec 2005
                        • 293

Hvordan er prisen på aspen ferdigblandet miljøbensin da?
                        Kan jeg bruke vanlig 95 oktan fra bensinstasjonen + totakts olje?
                        Høres så digg ut å bare reise på bensinstasjonen når man skal ha mer fuel liksom. billig og enkelt.
                        Tett over 100 lappen for 2% ferdigblandet 2T Aspen, men den får du stort sett bare kjøpt på skog å hagebutikker, samt felleskjøpet. Statoil har en egen type ferdigblandet miljøbensin, men er en del som klager på den. I allefall fra skogbrukere som bruker den til motorsag å den type motorer..
                        Emil Nilsen
                        www.rcpro.no

Comment

• william123
                          • May 2005
                          • 2330

Jepp...ingen problem å bruke vanlig 95. Men hvis du har planer om å lagre flyet inne så skal det visst lukte noe helt for jævlig rett og slett. Har ikke prøvd selv da jeg bare bruker miljøbensin av nevnte årsak
                          William Jul Ringkjøb
                          Bodø MFK

Comment

• RCpro
                            Forhandler
                            • Dec 2005
                            • 293

Originally posted by joo
                            Nå har jo en av de drevne bensin-gutta dissekert motorene sine etter bruk av 2-takts Aspen og sagt at der blir mye klinete saker ut av det innvendig i bend og cannistere. Sannsynligvis pga oljen? Jeg lytter til erfarne folk og bytter nå ut 2-takts Aspen med 4-takts Aspen og har i Mobil1 sin syntetiske olje til formålet framover.
                            Kanskje noe i det, men vi erfarer ikke det på motorsager, og dem går det mange av. Kanskje blir det et annet forhold på flymotorer med cannistre etc.. jeg vet ikke..
                            Emil Nilsen
                            www.rcpro.no

Comment

• william123
                              • May 2005
                              • 2330

Originally posted by joo
                              Har hørt noe i samme duren selv, men husker ikke hvor. Jeg fikk tips av en i klubben om Pennzoil sin olje, Synstream tror jeg den heter, var visst den som produserte minst sot og slikt. Mobil1 fikk også god score!
                              William Jul Ringkjøb
                              Bodø MFK

Comment

Working...