Unconfigured Ad

Collapse

Startproblemer i kaldt vær?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • johanngj
    • Nov 2007
    • 533

Hei!

Jeg har hatt meget god erfaring med å først prime motoren godt, og så sette varmeapparatet på full pupp i bilen, og konsentrere all luften til den dysa som treffer sideruta. Så er det bare å stå i bilens døråpning og holde motoren så nærme du kommer den dysa i ca 1 minutt. Funker som snus for meg! Toppen blir fin og lunken, og bensinen i forgasseren/sylinderen får seg litt lunk den og. Starter da fint også uten elektrisk starter. Bare prøv å hold rundt toppen med en hånd mens du bærer flyet ut til depotet ellers blir den fort kald igjen.

Det krever jo litt planlegging og kan virke tungvint, men når man først har lagt ting til rette der du skal starte opp etc, så går det greit med litt øvelse.
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• Arild Johansen
      • Jan 2004
      • 426

Før i tiden (når jeg fløy uansett kulde) brukte vi og ha en dram på innerlomma for starting av motorer.

Blandingen av denne drammen var optimal med 2/3 deler fuel med ca 15% nitro og 1/3 nafta (ether). Hvis var det vanskelig å få tak i nafta benyttet vi aceton, men denne er ikke like effektiv. Denne blandingen gir en veldig lettantennelig ”dram”, som gjorde vinterstart enklere og var effektiv ned til minus 12-15º. Det kaldeste jeg har flydd i var minus 25º, men da måtte motoren ha en skvett med varmt vann fra termosen over toppen i tillegg.

Teknikken er å prime motoren slik at fuelen fra tanken bare når dysestokken, så en liten skvett av ”Bache Gabrielsen” blandingen i forgasseren. Et par kjappe flikk så alt nådde sylinderen, på med gløding og flikke motsatt vei (mot kompressjonen). Med litt øvelse og kjennskap til motoren kunne man være så heldig at man fikk startet før fingrene bare var en kald og ubrukelig ”gulrot bunt”.

Nå forstår jeg ikke hvordan vi kunne orke å fly i den kulda…

Husk at denne blandingen er ganske så lettantennelig. Har vel sett stikkflammer både fra potte og forgasser når det ble drammet litt for iherdig.
      Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
      Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
      AHMHK

Comment

• Thinnthinn
        • Sep 2002
        • 1172

Jeg pleier å dramme MASSE, evnt bruke kaffetrikset nevnt over.
        Ellers så jeg en fantastisk kreasjon på Årungen på søndag... (Jeg målte -13grader).
        En vanlig blikkboks med ei H9-billampe montert inni! Denne ble trædd over motoren, 12V koblet til, og Voilà, etter noen sekunder var det lunk på motoren!
        Alltid moro å se "Redor Felgen"-løsninger i praksis.
        Audun Thinn
        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• JR DUDE
          • Jul 2007
          • 285

Jeg har en OS hyper 50 i mitt helikopter. Den er knallgod selv om det er kaldt. Det er ikke lenge jeg behøver og kjøre starteren før det er start. Så i forhold til andre motorer jeg har hatt,så er den knakandest god
          Takk for deeeeeee

Mvh Pål Jonny

Comment

• Aerial
            • Sep 2007
            • 263

jeg pleier å holde en finger foran potta, slik at denne blir tett ved oppstart om vinteren. holder foran potta til det spruter litt fuel opp av forgasser, da slipper jeg, og motoren starter uten problemer... (pass på fingrene, fort gjort å "glemme" seg når man skal trekke til seg hånda...)
            -= www.samundsen.net =-

Comment

• Litespeed
              • Jun 2005
              • 1064

Dysa litt feitere ut enn vanlig, varm (ha den i innerlomma) fullada Glow driver, prime motoren ved å holde foran eksos utblåsningen med 15/15 fuel til det fyller gassern og en feit 24 Volt bærbar Sullivan starter med dobbelt sett Nicad pakker under 2,4 mah 20stk Batterier-24 Volt. Selvfølgelig fullada kvelden før....Da starter det meste...
              Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• OnFire
                • Jan 2008
                • 37

Løsningen

Dette ble løsningen for min del.

-Varmere plugg, nr8 er nå erstattet med en A3
                -Fetere blanding, nesten en runde lengre ut på nåla
                -Samme fuel som før (5%nitro)
                -15sek med en creme brulee brenner på motoren, ETTER priming

Starter raskt - og vil fort ha magrere blanding

Comment

• Jan Eirik
                  • Nov 2004
                  • 55

creme brulee brenner

Hva er en creme brulee brenner?? Creme brulee er en dessert ... eller?

mvh.: Jan Eirik

Comment

• Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

denne for eksempel fra feinschmecker

Det du trenger er en vanlig liten butandrevet blåselampe som denne fra Biltema
                    Last edited by Quadrocopter; 14-01-09, 17:53.

Comment

• OnFire
                      • Jan 2008
                      • 37

Disse er veldig små og greie å ha med seg, men en annen type gassbrenner vil også gjøre nytten. Feks en slik som man brukte for å smelte av skismurning på skiene før i tiden... Det som er fint med de mindre typene er at det er enklere å fokusere flammen på et bestemt punkt siden flammen er mye mindre (med en større flamme blir det lettere å svi av noen fuelslanger ol hvis man ikke er obs).

Comment

Working...